2008-05-02, 10:12
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Har inte det att göra med vad som är offentlig och icke offentlig plats?

En kyrka ägs ju av antingen svenska kyrkan, ett stift eller en organisation vilket gör den till en privat plats för kyrkans medlemmar. Då har troligtvis de rätt att avisa alla som inte faller dem i smaken. Eller?
Sjukhus fungerar ju på ett annat sätt, eftersom många av dem ägs utav staten. Om de då är offentlig plats borde det inte finnas någon övergående policy vad man får och inte får där?

Det går säkert att skilja dem åt på olika sätt - statlig, icke-statlig, offentligt plats och icke-offentligt plats. För mig personligen handlar det om sunt förnuft; i Tidningar, anslagstavlor, debatter på TV, bloggar, demonstrationer, ha i princip överallt ska man få utrycka sina åsikter vilka de än må vara. Men inte i te.x skolor.
Citera
2008-05-02, 10:44
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Förvånansvärt många som har fått saker om bakfoten och tror det handlar om censur. Men detta är ju ett forum som ska vara så fritt som möjligt så detta är naturligt, jag ska försöka förtydliga så att alla förstår. Jag tycker som jag har sagt ett flertal gånger att man ska få säga vad man vill och ha vilka åsikter man vill. Problemet är att man inte ska kunna säga det VAR man vill och detta förstår alla om man tänker lite.

Jag tycker inte man ska få göra reklam för knark på ett sjukhus.
Jag tycker inte man ska få propagera för barnporr i kyrkor.
Jag tycker inte man ska få propagera sina rasistiska åsikter i en skola.

Dessa saker får man gärna göra för mig men inte på dessa ställen, detta ska chefen för sjukhuset, biskopen och rektorn få bestämma själv och kunna styra.

Barnporr är olagligt, likaså narkotika. Vad är ditt jävla problem? Skolan ska ju fostra våra barn till goda demokrater, du vill att i den fostran skall det ingå en acceptans för censur? Bra tänkt.
Citera
2008-05-02, 10:56
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Barnporr är olagligt, likaså narkotika. Vad är ditt jävla problem? Skolan ska ju fostra våra barn till goda demokrater, du vill att i den fostran skall det ingå en acceptans för censur? Bra tänkt.

JAG anser att likheten var ok, rektorn ansåg att ND inte är bra. Det är detta du måste förstå. Problemet ligger i vad man anser om ND. Orkar inte förklara mer för dig när du inte är seriös alls i tonen.

Ang : Skolan ska ju fostra våra barn till goda demokrater, så är det ju det rektorn ansåg sig göra. Men det verkar du inte förstå.
Citera
2008-05-02, 11:01
Medlem
phunques avatar
Citat:
JAG anser att likheten var ok, rektorn ansåg att ND inte är bra. Det är detta du måste förstå. Problemet ligger i vad man anser om ND. Orkar inte förklara mer för dig när du inte är seriös alls i tonen.

Ang : Skolan ska ju fostra våra barn till goda demokrater, så är det ju det rektorn ansåg sig göra. Men det verkar du inte förstå.
I demokratibegreppet ingår, enligt dej, censur? Nej, gör om, gör rätt.
Citera
2008-05-02, 11:18
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
I demokratibegreppet ingår, enligt dej, censur? Nej, gör om, gör rätt.

Är det helt omöjligt för dig att förstå skillnaden mellan anarki och demokrati? Herrejävlar aså. Jag orkar inte.

Ingen idé att du skriver mer för du har uppenbara problem med att läsa och ta till dig och därefter disskutera - du bara slänger oneliners som inte leder någonstans.
Senast redigerad av TYG 2008-05-02 kl. 11:21.
Citera
2008-05-02, 11:37
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
JAG anser att likheten var ok, rektorn ansåg att ND inte är bra.
Det skulle möjligen vara ok om det var en friskola (även om jag inte tycker det), men det borde inte vara tillåtet för en rektor på en statlig skola, då rektorn faktiskt inte äger denna, enligt min mening.

Skolan ska för övrigt vara politiskt neutral. Det finns förbud mot att lärare ska få propagera sin politiska ideologi (samt även sin religion) för eleverna, så enligt min mening ska alla politiska partiers propaganda vara förbjudna på skolorna. Denna info ska komma ut via de samhällsorienterade ämnena, och de ska då vara neutrala mot alla partier (även om jag inte uppfattade vår samhhälskunskapsbok som politiskt neutral )
Senast redigerad av Kurret 2008-05-02 kl. 11:40.
Citera
2008-05-02, 11:43
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det skulle möjligen vara ok om det var en friskola (även om jag inte tycker det), men det borde inte vara tillåtet för en rektor på en statlig skola, då rektorn faktiskt inte äger denna, enligt min mening.

Jag anser att rektorn har fått i uppdrag att göra så gott denna kan för sina elever.

Citat:
Skolan ska för övrigt vara politiskt neutral. Det finns förbud mot att lärare ska få propagera sin politiska ideologi (samt även sin religion) för eleverna, så enligt min mening ska alla politiska partiers propaganda vara förbjudna på skolorna. Denna info ska komma ut via de samhällsorienterade ämnena, och de ska då vara neutrala mot alla partier (även om jag inte uppfattade vår samhhälskunskapsbok som politiskt neutral )

Bra sagt, jag håller med.
Citera
2008-05-02, 12:44
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Hmm, synnerligen underhållande läsning. Budskapet i högtalarna: ”- Läs inte bladen! Släng dem i papperskorgen utan att läsa dem!” låter som något taget ur 1984 av Orwell. Ungefär som "Ignorance is Strength" och "War is Peace".

Vad försöker skolan göra egentligen? Låt ungdomarna ha sina egna åsikter för helvete. Låt dem bilda en egen uppfattning av det som skolan så gärna vill förbjuda. Hur ska man kunna känna avsky för något om man inte ens vet vad det är. "Nationalism är bara dåligt, fråga inte varför."

Vi lever i ett samhälle där yttrandefrihet ska råda, men vad för sorts yttrande och åsiktsfrihet är det om man bara får tycka som man vill så länge som det är politiskt korrekt och följer samhällets normer?

Skönt iallafall att skolan fick fel i att förbjuda de nationalistiska partierna.

Edit: Ett namn har nu lagts till i bloggen på skolan där det sägs ha inträffat. Då borde det gå att hitta information om händelsen i lokalpressen från den dagen (eller i tidningarna dagarna efteråt blir det ju) då den knappast gått obemärkt förbi.
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-05-02 kl. 13:06.
Citera
2008-05-02, 12:49
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det NÅGON har namnet på skolan?

edit: fel.

Rodengymnasiet, 28 mars -08 står det
Senast redigerad av TYG 2008-05-02 kl. 12:52.
Citera
2008-05-02, 13:08
Medlem
Citat:

Problemet ligger väl i vilken acceptans man har för andra åsikter.

Vad händer om rektorn tycker att Vänsterpartiet inte är okej?
Citera
2008-05-02, 13:41
Medlem
phunques avatar
Citat:
Är det helt omöjligt för dig att förstå skillnaden mellan anarki och demokrati? Herrejävlar aså. Jag orkar inte.

Ingen idé att du skriver mer för du har uppenbara problem med att läsa och ta till dig och därefter disskutera - du bara slänger oneliners som inte leder någonstans.
Så, alltså enligt dej så bör inte NDU få dela ut flygblad i skolan. Finns det fler politiska förbund du anser inte hör hemma i där? Eller finns det fler ställen man bör skydda medborgarna för andras åsikter?

Om jag ska förstå dej rätt så tycker du att ett ungdomsförbund (iofs ett ungdomsförbund med perverterade åsikter) delar ut flygblad i en skola är anarki, tycker jag att du ska ta o kolla in anarkiforat och kanske läsa på lite vad anarki är. Sen kanske du ska vila en stund så att du orkar mer. Kanske äta lunch?

Om du inte har märkt detta, så ligger denna tråd i censur & yttrandefrihet. Jag har hela tiden fokuserat på yttrandefrihetsaspekten på den här saken, som du anser vara anarki, troligtvis för att det inte passar dina åsikter. Fine, då vet vi ju var du står i frågan censur & yttrandefrihet. Man kan alltså inte tolka detta som annat än att du tycker att åsiktsfrihet är bra, bara det är rätt åsikter? Är du möjligtvis socialdemokrat?

När jag gick i gymnasiet, fick vi besök av självaste Ingvar Karlsson (han var då framtidsminister). Vad anser du om att en ledande socialdemokrat fick stå och babbla oemotsagd framför en skolklass? Om jag förstått dej rätt, borde rektor manat oss ungar att hålla för öronen, eller hur tänker du?
Citera
2008-05-02, 13:46
Medlem
phunques avatar
Citat:
Skolan ska för övrigt vara politiskt neutral. (...)
(även om jag inte uppfattade vår samhhälskunskapsbok som politiskt neutral )
Japp, där har du ju problemet i ett nötskal. ALLT vi gör, tänker & säger är ju tolkat genom ett ideologiskt filter, se t.ex. när man beskriver SD i TV. SD, det "främlingsfientliga" partiet, dvs. där har man redan gjort en värdering, de är främlingsfientliga. Beskriver samma journalist socialdemokraterna som "företagarfientliga"? Knappast. Det går inte att vara helt åsiktsneutral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in