2008-05-01, 18:51
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkenhayn
Med tanke på att många trots allt blir avisade varje år så kan man ju dra vissa slutsatser om vad de styrande egentligen tycker om invandrare. Hade det inte funnits en viss grad av "främlingsfientlighet" bland de som fattar beslut om sådana frågor, så hade så klart alla fått stanna. Att då kalla ND "främlingsfientliga" och antar jag du menar riksdagspartierna för icke "främlingsfientliga" blir blir helt missvisande. Allt handlar om graden av "främlingsfientlighet" och där tror jag nog att de etablerade partierna vinner över ND. ND har sannorligt inte avisat särskilt många gämfört med de sju riksdagspartierna. Och även om ND skulle komma till makten så är det inte säkert att de skulle avisa fler än de andra redan har gjort.

Isåfall finns det alltså ingen anledning att ND ska existera överhuvudtaget, om nu de riksdagspartier som finns idag redan bedriver deras politik i större grad än vad de själv skulle göra.
Citera
2008-05-01, 20:02
Medlem
Falkenhayns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Isåfall finns det alltså ingen anledning att ND ska existera överhuvudtaget, om nu de riksdagspartier som finns idag redan bedriver deras politik i större grad än vad de själv skulle göra.
Jag tror ND har lite mer verklighetsförankring än yrkespolitiker har. Men det är klart man junde ju önska att ND inte hade behövts om de etablerade partierna hade en lite mer realistisk syn på massinvandringen.
Citera
2008-05-01, 21:25
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Det finns hundra andra trådar där man kan prata om frågor som berör detta och jag tycker detta är lite off topic. Men ok.

Finns det något känt parti som är för "fri invandring"?

Vet inte om jag fattat dig rätt men ska försöka svara på din fråga: Gränsen är ju naturligtvis svår att dra men någonstans på vägen hur man ställer sig i invandrarfrågan så tycker jag att man kan göra bedömingen om en person är främlingsfientlig eller ej. Ju mer man är mot invandrare desto mer är man främlingsfientlig i mina ögon.
Om jag får ställa dej en fråga: finns det fler åsikter du tycker inte hör hemma på en skola? Frågor om försvar, infrastruktur eller barnomsorg kanske? Det skulle vara intressant att få höra vad mer du anser borde omfattas av censur.
Citera
2008-05-01, 23:11
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckmeJesus
Du fick en lapp där det stod att folk ville demonstrera emot det svenskfientliga blattevåldet och du tänkte: "Nä, sånt våld är jue bra jue". Nått åt det hållet eller?
Nu missförstod du mig nog, vad fick dig att tro det?

EDIT:

Nu tror jag att jag förstår vad du svamlar om.

Vi ska inte gå in på blattevåld eller mordet i Salem då jag har alldeles för dålig koll på detaljerna kring det. Vad jag tyckte eller inte tyckte om mordet eller upphovsmännen till de här lapparna är i vilket fall fullständigt irrelevant.

Poängen som nyss inte framgick för dig var, och här belastar jag din bristfälliga läsförståelse, att jag ville äga möjligheten att bilda mig en uppfattning om detta på egen hand utan att någon, skolans personal i detta fall, uppmanar mig att göra det just det som står i rubriken till denna tråd.

Förstår du nu?
Senast redigerad av nollan 2008-05-01 kl. 23:40.
Citera
2008-05-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Kanske är det så för att det är en liiiiiiten (obs ironi) skillnad mellan ett vänsterparti t ex och ett främlingsfientligt parti.

Det ena värnar demokrati och frihet för alla människor, det andra vill sekularisera och spärra in alt. slänga ut vissa människor.

"Kommunismen" är död! Den dog typ 1990. Åtminstone i riksdags-form eller i "partier -man-räknar-med"-form. Så jag undanber mig att någon kommer dragandes med Sovjet-crap nu, tack.

Att kommunisterna i vänsterpartiet skulle värna om demokarti och frihet är ett skämt, endast läpparnas bekännelse avsedd för att totalt naiva personer/duktiga idioter ska lägga sin röst på dem. Ett kommunistparti i majoritetsregering, då blir det andra bullar.
Citera
2008-05-02, 05:14
Medlem
Egalmannens avatar
Försvara yttrandefriheten genom att förbjuda de vars åsikter man inte delar att yttra sig... undrar hur dum i huvudet man måste vara för att det ska låta logiskt
Citera
2008-05-02, 05:32
Medlem
Sebaots avatar
Jag tror personligen att det i långa lopper är farligt för vår demokrati om vi tillåter oss att censurera de åsikter vi inte tycker om. Det ger bara argument åt dem vi censurerar.
Citera
2008-05-02, 09:23
Medlem
TYGs avatar
Förvånansvärt många som har fått saker om bakfoten och tror det handlar om censur. Men detta är ju ett forum som ska vara så fritt som möjligt så detta är naturligt, jag ska försöka förtydliga så att alla förstår. Jag tycker som jag har sagt ett flertal gånger att man ska få säga vad man vill och ha vilka åsikter man vill. Problemet är att man inte ska kunna säga det VAR man vill och detta förstår alla om man tänker lite.

Jag tycker inte man ska få göra reklam för knark på ett sjukhus.
Jag tycker inte man ska få propagera för barnporr i kyrkor.
Jag tycker inte man ska få propagera sina rasistiska åsikter i en skola.

Dessa saker får man gärna göra för mig men inte på dessa ställen, detta ska chefen för sjukhuset, biskopen och rektorn få bestämma själv och kunna styra.

Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Om jag får ställa dej en fråga: finns det fler åsikter du tycker inte hör hemma på en skola? Frågor om försvar, infrastruktur eller barnomsorg kanske? Det skulle vara intressant att få höra vad mer du anser borde omfattas av censur.

Var inte fånig nu.
Citera
2008-05-02, 09:34
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Dessa saker får man gärna göra för mig men inte på dessa ställen, detta ska chefen för sjukhuset, biskopen och rektorn få bestämma själv och kunna styra.
Onekligen sant.

Det vore dock lite trist om rektorn på skolan får för sig (han kan ju vara blatte, gud förbjude!) att låta barnen läsa koranen högt på fredagar, eller själv dela ut NSF:s propandablad (rektorn själv är medlem i NSF, å nej!).

Det blir rätt svårt att ha koll på vad de ska ha för sig, men du har nog rätt, det är deras skola/sjukhus/kyrka.
Citera
2008-05-02, 09:45
Medlem
Bryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Jag tror personligen att det i långa lopper är farligt för vår demokrati om vi tillåter oss att censurera de åsikter vi inte tycker om. Det ger bara argument åt dem vi censurerar.

Nej, det är inte för att de censurerade får argument.
Det är för att det underminerar frihet och demokrati. Just därför är det farligt.
Citera
2008-05-02, 10:01
Medlem
Qrik mirs avatar
Fraternité och alla andra, JK uttalande och debatten gällde från början POLITISKA PARTIER. Intressant debatt men för att klargöra saker och ting så handlar mina inlägg om politiska partier. Rasism och veganer är i sig icke politiska partier. Partier (och inte intressegrupper!) kan driva enskilda frågor olika intensivt men JK talar om värdegrund och inte enstaka frågor.

Varsågod och fortsätt.
Citera
2008-05-02, 10:02
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Förvånansvärt många som har fått saker om bakfoten och tror det handlar om censur. Men detta är ju ett forum som ska vara så fritt som möjligt så detta är naturligt, jag ska försöka förtydliga så att alla förstår. Jag tycker som jag har sagt ett flertal gånger att man ska få säga vad man vill och ha vilka åsikter man vill. Problemet är att man inte ska kunna säga det VAR man vill och detta förstår alla om man tänker lite.

Jag tycker inte man ska få göra reklam för knark på ett sjukhus.
Jag tycker inte man ska få propagera för barnporr i kyrkor.
Jag tycker inte man ska få propagera sina rasistiska åsikter i en skola.

Har inte det att göra med vad som är offentlig och icke offentlig plats?

En kyrka ägs ju av antingen svenska kyrkan, ett stift eller en organisation vilket gör den till en privat plats för kyrkans medlemmar. Då har troligtvis de rätt att avisa alla som inte faller dem i smaken. Eller?
Sjukhus fungerar ju på ett annat sätt, eftersom många av dem ägs utav staten. Om de då är offentlig plats borde det inte finnas någon övergående policy vad man får och inte får där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in