Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Det handlar inte om "systematisk indoktrinering" för böveln. Det handlar om att en rektor inte vill ha rasistisk propaganda på sin skola. Många här verkar ha svårt att förstå att yttrandefrihet inte handlar om att man ska få göra och säga va fan man vill. Vidare så kan jag inte förstå vad som är så fel i att "förbjuda" hat och ondska. Jag kanske låter dramatisk men det är så jag ser det. Kalla mig bakåtsträvare, kommunist eller vad ni vill.
Sådär, nu har jag tagit lite luft. Det som gör det hela så skrämmande är att du förmodligen är långt ifrån den enda som har den där perverterade uppfattningen om yttrandefrihet.
Citat:
Det handlar inte om "systematisk indoktrinering" för böveln. Det handlar om att en rektor inte vill ha rasistisk propaganda på sin skola.
Jag tycker att systematisk indoktrinering är ett ovanligt passande begrepp på just den här företeelsen. En statlig auktoritet försöker fjärma sina undersåtar från åsikter som inte är sanktionerade av staten. Syftet är att leda boskapen in i passande fållor, och få dem att dela storebrors uppfattning om vad som är bra.
Citat:
Många här verkar ha svårt att förstå att yttrandefrihet inte handlar om att man ska få göra och säga va fan man vill.
Usch jag blir fortfarande illa till mods när jag läser det. Vad menar du att yttrandefrihet (frihet att yttra (vad man vill)) Innebär då? Innebär det att man har frihet att yttra vad man vill fast inte vad man vill? Hur kan det kallas frihet om det inte är fritt?
Citat:
Vidare så kan jag inte förstå vad som är så fel i att "förbjuda" hat och ondska.
Det är fel att förbjuda 'hat och ondska' därför att det förutsätter att någon har bestämt vad som ska innefattas i begreppet 'hat och ondska'. Denne någon har alltså fått (tagit, givits) rätten att bestämma vad andra människor ska tycka, tänka, känna och vilja. Det är fel, det är totalitärt, det var så Hitler gjorde osv.