2008-05-01, 15:04
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Nej inte jag heller. Bra, du har fattat skillnaden. Jag är inte helt ensam iaf

Du missförstod phunques inlägg. Det han menar är att medan han förespråkar en fri debatt, även för de som har andra åsikter än honom själv, så vill du förhindra dina meningsmotståndare att yttra sig.
Citera
2008-05-01, 15:08
Medlem
skadusägas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Helt underbar historia:

givetvis tycker du det är en underbar historia.
hur gamla är eleverna på skolan?
Citera
2008-05-01, 15:11
Medlem
Bryns avatar
Citat:
Nej inte jag heller. Bra, du har fattat skillnaden. Jag är inte helt ensam iaf

Det enda sättet jag kan tolka dig och dina smått luddiga inlägg utan att få det till självmotsägelser, är att du menar att yttrandefrihet gäller för alla, även NDU, men att man inom vissa områden skall begränsa sådant som är emot de önskvärda värderingarna?

Givetvis kan institutioner ha rätt att välja vilka åsikter som är accepterade. Men då är inte det fria ordet särskilt närvarande. Just därför skall man kanske inte i sådana fall använda frihet och demokrati som argument.
Citera
2008-05-01, 15:14
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Jag förstår precis vad du menar och det kommer du själv också göra i sinom tid. Det du förespråkar är nämligen inte yttrandefrihet utan statlig censur, ett samhälle a la 1984, systematisk indoktrinering, omyndigförklarande av misshagliga personer etc. Du vill ha ett samhälle där det är brottsligt att tycka annorlunda än regimen. Du vill ändra den omisskännliga innebörden av yttrandefrihet till 'frihet att yttra av makten sanktionerade åsikter'.

Du tycker att en av dig pidestalsatt person ska avgöra vad som är 'hat och ondska', och förbjuda människor att hysa åsikter som av honom anses vara 'hat och ondska'. Adolf Hitler tyckte t.ex att judar var onda. Att ha samröre med judar var med andra ord att främja ondska. Var det ett bra system? Kamrat Pot ansåg att kapitalisterna hatade arbetare och bönder. Hat ville han inte ha i sitt samhälle, så dem slog han ihjäl.

Fruktansvärda exempel givetvis, men det är exakt den principen du står för när du vill begränsa yttrandefriheten. Sluta upp med det, ingen sätter på dig munkavle när du vill uttrycka dina åsikter, varför ska du göra det på andra? Och framför allt, vem ger dig rätten?

Det är här det skär sig mellan dig och mig. Yttrandefriheten har vi pga att vi vårdar den. Det är inte samma sak som anarki. Detta måste vissa förstå. Jag tycker att alla ska få tycka och skriva vad de vill i bloggar, tidningar där de blir publicerade och på fikarasten. Men som jag sagt tidigare så tycker jag inte att högerextrema åsikter hör hemma i skolan.

Jag tycker till exempel inte heller att vem som helst ska kunna köpa sig tv-tid överallt. Någon jävla ordning får det väl ändå vara?
Citera
2008-05-01, 15:15
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryn
Det enda sättet jag kan tolka dig och dina smått luddiga inlägg utan att få det till självmotsägelser, är att du menar att yttrandefrihet gäller för alla, även NDU, men att man inom vissa områden skall begränsa sådant som är emot de önskvärda värderingarna?

Ja, något åt det hållet. Fast du får det att låta väldigt negativt nu.
Citera
2008-05-01, 15:17
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Det är här det skär sig mellan dig och mig. Yttrandefriheten har vi pga att vi vårdar den. Det är inte samma sak som anarki. Detta måste vissa förstå. Jag tycker att alla ska få tycka och skriva vad de vill i bloggar, tidningar där de blir publicerade och på fikarasten. Men som jag sagt tidigare så tycker jag inte att högerextrema åsikter hör hemma i skolan.

Jag tycker till exempel inte heller att vem som helst ska kunna köpa sig tv-tid överallt. Någon jävla ordning får det väl ändå vara?

Just skolan är en speciell miljö och där borde kanske inga politiska åsikter vara representerade över huvud taget (hur nu det skulle gå till rent praktiskt.) I Sverige har vi inte yttrandefrihet i ordets rätta bemärkelse, så det finns ingenting att vårda. Skillnaden mellan dig och mig är att du vill ha ett samhälle där människor är hjärntvättade kräk som tror på det som förklaras är rätt och bra. Jag vill ha ett samhälle där människor bildar sig egna uppfattningar om saker och ting, tänker fritt och inte behöver känna sig kriminella på grund av sina åsikter.
Citera
2008-05-01, 15:24
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Just skolan är en speciell miljö och där borde kanske inga politiska åsikter vara representerade över huvud taget (hur nu det skulle gå till rent praktiskt.) I Sverige har vi inte yttrandefrihet i ordets rätta bemärkelse, så det finns ingenting att vårda. Skillnaden mellan dig och mig är att du vill ha ett samhälle där människor är hjärntvättade kräk som tror på det som förklaras är rätt och bra. Jag vill ha ett samhälle där människor bildar sig egna uppfattningar om saker och ting, tänker fritt och inte behöver känna sig kriminella på grund av sina åsikter.

Men det vill ju jag meeeeeeeeeeeeee. Du är lite väl hård mot mig nu tycker jag, det verkar som du försöker vrida vad jag tycker till något som det inte är. Det enda jag tycker är att uppenbara rasistiska åsikter inte ska yttras överallt. Jag fattar fortfarande inte varför det ska kunna vara OK.
Citera
2008-05-01, 15:28
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Men det vill ju jag meeeeeeeeeeeeee. Du är lite väl hård mot mig nu tycker jag, det verkar som du försöker vrida vad jag tycker till något som det inte är. Det enda jag tycker är att uppenbara rasistiska åsikter inte ska yttras överallt. Jag fattar fortfarande inte varför det ska kunna vara OK.

Haha det vill du ju inte alls. Jag är bara elak mot dig för ditt eget bästa, jag vrider nämligen inte på någonting. Jag visar bara lite tydligare vad det är du står och säger.

Så fort man tummar på yttrandefriheten så ger man automatiskt någon annan rätt att bestämma vad som är rätt och fel, hat och ondska. Personen som får den rätten är ingen övermänniska, ingen gud eller objektiv domare. Han är en människa av kött och blod med åsikter och en agenda. I det här fallet vill du begränsa människors möjlighet att uttrycka sig negativt om andra människor.
Citera
2008-05-01, 15:47
Medlem
Qrik mirs avatar
Om man ska tillåta politiska etablerade partier, (med demokratisk representation), i skolan så gäller det alltså BÅDE sd,sap,v,fp,kd osv. take it or leave it.
Kommunism som däremot inte representeras i något demokratiskt parti hör väl inte hemma i skolmiljö. Yttrandefrihet är INTE något smörgåsbord där makten kan plocka ihop vad som anses vara rumsrent eller inte. Åsiktscensur är lika jävla illa oavsett vem den drabbar.
Vill du sen slå in skallen på medlemmar av en annan politisk extrem rörelse så är det en annan sak men gör det inte under förespegling av demokrati eller yttrandefrihet.
Jag behöver inte dela din åsikt, men jag offrar mitt liv för att du ska få uttrycka den. (Lite travesti på det bästa citatet.)
Citera
2008-05-01, 15:52
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qrik mir
Kommunism som däremot inte representeras i något demokratiskt parti hör väl inte hemma i skolmiljö.
Märkligt resonemang. Veganer har inte heller något politiskt parti, bör de också uteslutas från skolorna?
Senast redigerad av Fraternité 2008-05-01 kl. 16:11.
Citera
2008-05-01, 16:16
Bannlyst
Hmm, synnerligen underhållande läsning. Budskapet i högtalarna: ”- Läs inte bladen! Släng dem i papperskorgen utan att läsa dem!” låter som något taget ur 1984 av Orwell. Ungefär som "Ignorance is Strength" och "War is Peace".

Vad försöker skolan göra egentligen? Låt ungdomarna ha sina egna åsikter för helvete. Låt dem bilda en egen uppfattning av det som skolan så gärna vill förbjuda. Hur ska man kunna känna avsky för något om man inte ens vet vad det är. "Nationalism är bara dåligt, fråga inte varför."

Vi lever i ett samhälle där yttrandefrihet ska råda, men vad för sorts yttrande och åsiktsfrihet är det om man bara får tycka som man vill så länge som det är politiskt korrekt och följer samhällets normer?

Skönt iallafall att skolan fick fel i att förbjuda de nationalistiska partierna.
Citera
2008-05-01, 16:17
Medlem
Qrik mirs avatar
Om vi pratar om politiska blad i skolmiljö så går gränsen vid etablerade partier som arbetar inom vårt "demokratiska" system med kommunalval osv.
Veganer är väl inget politiskt parti? Kommunismen finns väl inte representerad längre heller, om jag inte minns fel. SD finns däremot invalda i flera kommuner och torde därmed åtnjuta samma privilegium som Fp,C,M,SAP osv.
Det var så jag menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in