2008-05-01, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Skolorna vill att de stackars hjärntvättade ungdomarna skall sympatisera med en ideologi som det dött 100 miljoner människor under.
Eh, vad skrev jag? Kan du läsa? Här kommer ett förtydligande:
Jag BETACKAR mig SOVJET-crap!!
Du snackar om den gamla Sovjet-ideologin som om den verkligen fanns kvar och frodades! Knappast då den dog 1989-1990!
Kanske i Kina!

Ge mig ett parti som kommit över spärren som har kvar ideologin. i Sverige.
Citera
2008-05-01, 12:52
Medlem
Maxieboys avatar
Deras extrema rädsla för 'främlingsfientliga' partier och att eleverna ska börja tänka själva är nästan skrattretande. Men desto mer patetisk, och det är skrämmande att det ska få gå till på det viset.

Man skrämmer barnen till lydnad med lärare som ser till att dom verkligen kastar flygbladen utan att läsa, och dom som ändå läser får många och långa samtal med rektor, sänkta betyg.. Allt för att få bukt med de 'farliga' åsikterna.
Citera
2008-05-01, 12:55
Medlem
mr_zipoxs avatar
Hur tro ni ungarna tänker när dom hör om denna förbjudna ideologi? Jag tror nästan det kan vecka ett större intresse.
Citera
2008-05-01, 12:59
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Deras extrema rädsla för 'främlingsfientliga' partier och att eleverna ska börja tänka själva är nästan skrattretande. Men desto mer patetisk, och det är skrämmande att det ska få gå till på det viset.

Man skrämmer barnen till lydnad med lärare som ser till att dom verkligen kastar flygbladen utan att läsa, och dom som ändå läser får många och långa samtal med rektor, sänkta betyg.. Allt för att få bukt med de 'farliga' åsikterna.

Jag förstår inte problemet med att en rektor tar beslut att människor som ogillar människor pga hudfärg, religion och dyligt inte ska få säga sina åsikter till barn. Vad är det som är så svårt att förstå i detta? Det handlar inte om att få barn att "lyda", det hanldar om att ge barn en bra grund där alla människor är lika värda, är det så jävla fel?
Citera
2008-05-01, 13:14
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Jag förstår inte problemet med att en rektor tar beslut att människor som ogillar människor pga hudfärg, religion och dyligt inte ska få säga sina åsikter till barn. Vad är det som är så svårt att förstå i detta? Det handlar inte om att få barn att "lyda", det hanldar om att ge barn en bra grund där alla människor är lika värda, är det så jävla fel?

Om du lägger bort känsloaspekten i det hela och ser objektivt på situationen, ser du då verkligen inget tvivelaktigt i att en statlig institution utestänger (censurerar) obekväma åsikter? Är det förenligt med de i vanliga fall okränkbara demokratiska värdena?
Citera
2008-05-01, 13:19
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakryggar bloggen:
I skolans högtalare hördes en dundrande röst upprepa:

”- Läs inte bladen! Släng dem i papperskorgen utan att läsa dem!”

Låter lite för bra för att vara sannt. Nja jag vill höra fler källor innan jag bryr mig. Just nu låter det mer som en kamprapport från patriot.nu.

"Vi stod på stan och en anarkist försökte ta en tidning, vi lärde han en läxa"
=
"Vi stod på torget och en snubbe som såg lite vänster gick förbi och ville veta vilka vi var, vi slog ner han innan det såg dumt ut".
Citera
2008-05-01, 13:21
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Om du lägger bort känsloaspekten i det hela och ser objektivt på situationen, ser du då verkligen inget tvivelaktigt i att en statlig institution utestänger (censurerar) obekväma åsikter? Är det förenligt med de i vanliga fall okränkbara demokratiska värdena?

Jag förstår problemet men va ska vi göra då? Vi vill ju alla såklart inte att våra barn ska få dessa åsiker (detta är ju självklart) men vi måste även värna för yttrandefrihet. Du kanske har rätt - vi får offra en del barn för att slippa censuren.

Jag gillar det inte men det kanske måste vara så.
Citera
2008-05-01, 13:41
Medlem
Citat:

Ja, det är riktigt jävla fel. Systematisk indoktrinering och censur från statligt håll som du uppenbarligen förespråkar hör knappast hemma i ett modernt samhälle där, hör och häpna, människor har förmågan att tänka själva och fatta egna beslut. Barn matas med normer varje dag, om nåt så tror jag fan att det är nyttigt att tonåringar får se att även icke politiskt korrekta ståndpunkter vädras.

Detta verkar vara så typiskt för er kommunister, ni pratar om en "bra grund" men är så inskränkta att ni inte inser att folk i regel har jävligt olika uppfattningar om vad som är "bra". Detta skulle jag väl egentligen inte störa mig så mycket på, om det inte var för den lilla detaljen att ni alla har gemensamt att ni vill förbjuda "fel" åsikter till höger och vänster.
Senast redigerad av Sylwester 2008-05-01 kl. 13:45.
Citera
2008-05-01, 13:51
Medlem
Wobs avatar
Citat:
Jag förstår problemet men va ska vi göra då? Vi vill ju alla såklart inte att våra barn ska få dessa åsiker (detta är ju självklart) men vi måste även värna för yttrandefrihet. Du kanske har rätt - vi får offra en del barn för att slippa censuren.

Jag gillar det inte men det kanske måste vara så.
Offra barn? Stinker moralpanik lång väg, sånna åsikter har nått fram till mig och mina vänner under hela vår uppväxt utan att göra oss främlingsfientliga. Det enda som gjort att jag hyser ett visst förakt mot invandrare är mina möten med dem.
Tror du att alla "barnen" blir främlingsfientliga av ett flygblad? Om historien ens utspelat sig så lär det ha varit på ett gymnasium, knappast en förskola som du försökler få det att låta som. Och de få som tar till sig "budskapet" kommer ändån sluta som en börda för samhället, sen om det blir kommunist, nazist, eller allmänt socialfall är det slumpen som avgör.
Citera
2008-05-01, 13:54
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wob
Tror du att alla "barnen" blir främlingsfientliga av ett flygblad? Om historien ens utspelat sig så lär det ha varit på ett gymnasium, knappast en förskola som du försökler få det att låta som. Och de få som tar till sig "budskapet" kommer ändån sluta som en börda för samhället, sen om det blir kommunist, nazist, eller allmänt socialfall är det slumpen som avgör.
Exactly my point.

Bra skrivet!
Citera
2008-05-01, 14:13
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Ja, det är riktigt jävla fel. Systematisk indoktrinering och censur från statligt håll som du uppenbarligen förespråkar hör knappast hemma i ett modernt samhälle där, hör och häpna, människor har förmågan att tänka själva och fatta egna beslut. Barn matas med normer varje dag, om nåt så tror jag fan att det är nyttigt att tonåringar får se att även icke politiskt korrekta ståndpunkter vädras.

Detta verkar vara så typiskt för er kommunister, ni pratar om en "bra grund" men är så inskränkta att ni inte inser att folk i regel har jävligt olika uppfattningar om vad som är "bra". Detta skulle jag väl egentligen inte störa mig så mycket på, om det inte var för den lilla detaljen att ni alla har gemensamt att ni vill förbjuda "fel" åsikter till höger och vänster.

Det handlar inte om "systematisk indoktrinering" för böveln. Det handlar om att en rektor inte vill ha rasistisk propaganda på sin skola. Många här verkar ha svårt att förstå att yttrandefrihet inte handlar om att man ska få göra och säga va fan man vill. Vidare så kan jag inte förstå vad som är så fel i att "förbjuda" hat och ondska. Jag kanske låter dramatisk men det är så jag ser det. Kalla mig bakåtsträvare, kommunist eller vad ni vill.
Citera
2008-05-01, 14:19
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Många här verkar ha svårt att förstå att yttrandefrihet inte handlar om att man ska få göra och säga va fan man vill.

Åh herregud. Mina fötter domnade just bort. Jag finner inga ord för att besvara det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in