2008-05-03, 11:20
Medlem
skadusägas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz

Hade du sett problemet om det varit tvärtom? Rektorn var ND-supporter, och ville stänga ute de etablerade partierna för att han "hade en föreställning om att de var samhällsfientliga och anti-svenska"?
Eller en moderat rektor som vill stänga ute sossar för att han "har en föreställning om att de förespråkar grov stöld och rån av kapitalister"?
Eller en sosse-rektor som vill stänga ute borgarna för att han "har en föreställning om att de förespråkar slaveri och exploatering av det arbetande folket"?
Ser du inga som helst problem med att en rektor på egen hand godtyckligt låter sina egna värderingar avgöra vad som är välkommet på skolan?
Är det verkligen i överenstämmelse med skolans uppdrag?

att i högtalarna förkunna att man anser att bladen skall kastas direkt i papperskorgarna är en åsikt.
NDU tycker ju enligt egen utsago att "lärare måste också en få djupare utbildning i ledarskap och nyttjande av auktoritet".
vad visade rektorn om inte auktoritet?
NDU anser vidare, nu visserligen gällande kultur, att "Vi vänder oss starkt emot den sjuka degenererade konsten som breder ut sig i Sverige. Fula och meningslösa konstverk påtvingas folket genom att de ställs ut på offentliga platser. Vi anser att all offentlig konst ska utgå ifrån folket och att den konst som ställs ut offentligt skall vara sådan som människor kan relatera till."
rektorn kanske tänkte detsamma, men gällande pampfletter, flygblad och klibbiga små stickers?

den här diskussionen är idiotisk.
NDU vill som vanligt, och som alla andra "partier" utan egentlig agenda, bara provocera.
är det gymnasieelever man vill nå ut till finns det så många andra platser där människor i den åldern är mottagliga för politisk propaganda än på en skola.
men hey! är det uppmärksamhet man vill ha, en boo-fucking-hoo-stackars-missuppfattade-nationalister-som-förtrycks-i-sitt-eget-land-känsla, ja då gör man ju givetvis rätt från NDU's sida.
Citera
2008-05-03, 11:45
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadusäga
är det du som spelar "black betty"?

Nej, jag är hårdrockare.
Citera
2008-05-03, 11:49
Medlem
skadusägas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Nej, jag är hårdrockare.

tack för gapflabbet
Citera
2008-05-03, 12:37
Medlem
phunques avatar
Citat:
NDU anser vidare, nu visserligen gällande kultur, att "Vi vänder oss starkt emot den sjuka degenererade konsten som breder ut sig i Sverige. Fula och meningslösa konstverk påtvingas folket genom att de ställs ut på offentliga platser. Vi anser att all offentlig konst ska utgå ifrån folket och att den konst som ställs ut offentligt skall vara sådan som människor kan relatera till."
rektorn kanske tänkte detsamma, men gällande pampfletter, flygblad och klibbiga små stickers?
Här har vi ju själva orsaken till att jag anser att yttrandefrihet är ypperligt. Det här är ju en karbonkopia av Hitlers åsikter om "entartete kunst". Låt ungarna läsa deras flyers och inse själva att de är galningar. Censur eller ett förbud skapar bara nyfikenhet för det förbjudna. Förbud eller censur tvingar dessa grupper till dold eller underjordisk verksamhet, är det inte bättre att man har koll på vad de sysslar med? Nu går deras propaganda att bemöta, nu när den är ute i det öppna. Det blir ju omöjligt att bemöta sakligt om de skulle bedriva sin verksamhet underground.
Citera
2008-05-04, 00:24
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
"Projektion" tror jag det kallas, när man försöker projicera sina egna tillkortakommanden på andra. Det är inte våra frågor som får dig att se ut som en anti-demokrat, det är vad du säger.
Jag ska citera Fraternité:

Fraternité verkar vara oändligt mycket tålmodigare än vad jag orkar vara. Han har dessutom talets gåva.
Utan att klia allt för mycket rygg vill jag tacka för komplimangen och meddela att boken du rekommenderar ligger på nummer 3 i min kö.

Citat:
att i högtalarna förkunna att man anser att bladen skall kastas direkt i papperskorgarna är en åsikt.
NDU tycker ju enligt egen utsago att "lärare måste också en få djupare utbildning i ledarskap och nyttjande av auktoritet".
vad visade rektorn om inte auktoritet?
Jag vet inte om jag håller med om att det skrikande du beskriver är ett tecken på auktoritet, men det är viktigt att komma ihåg att rektorn i sin yrkesroll representerar den stat vi ställer oss bakom. Han måste således hålla en konstant hög nivå på sina uttalanden för att inte dra hela statsapparaten i smutsen. Jag personligen tycker att han (baserat på de andrahandskällor jag tagit del av) lyckats jävligt dåligt.
Citat:
den här diskussionen är idiotisk.
Här diskvalificerar du nästan dig själv. Jag har svårt att tänka mig en diskussion på den här nivån som är viktigare än den vi just nu för.
Citat:
NDU vill som vanligt, och som alla andra "partier" utan egentlig agenda, bara provocera.
är det gymnasieelever man vill nå ut till finns det så många andra platser där människor i den åldern är mottagliga för politisk propaganda än på en skola.
men hey! är det uppmärksamhet man vill ha, en boo-fucking-hoo-stackars-missuppfattade-nationalister-som-förtrycks-i-sitt-eget-land-känsla, ja då gör man ju givetvis rätt från NDU's sida.
Visst är det uppmärksamhet de vill ha, men döm inte hunden efter håren. Diskussionen kunde lika gärna öppnats av Voltaire himself.
Citera
2008-05-04, 19:41
Medlem
Über_menschs avatar
Jag tycker nog att politiska partier inte ska ha öppna dörrar in till våra skolor. Vid speciella dagar och seminarier kan de ha tillträde ,detta gäller självklart alla partier så länge de inte yttrar eller sprider skrifter som bryter mot HMF eller andra lagar.
Och ni som tjatar om 1984-scenarion, akta så att ni inte slår ihjäl er när ni hoppar av era hästar.
Sverige kommer inte inskränka några demokratiska rättigheter nämnvärt inom överskådlig framtid. Det är inte som att vi lever i en bubbla, omvärlden skulle ju notera om Sverige började spåra ur med diverse censureringar och förtryck av politiska partier. Kolla vad Amnesty tycker om det politiska klimatet i Sverige eller var vi hamnar på internationella listor som mäter vissa politiska fri- och rättigheter.
Men det är klart det är lätt att spela ut martyrkortet om man tillhör ett parti extremt långt ut i marginalen.
Citera
2008-05-04, 20:09
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Eh, var är förenklingen i fallet med brevbärarna, att det handlade om totalt 80 pers i stället för hela brevbärarkåren?

Oavsett antalet så kan man tyligen censurera åsikter i detta land på egen hand, det är hur en del tänker i alla fall. Om jag inte minns fel så tyckte en del av befolkningen i Sverige att brevbärarna (f'låt, de som var anslutna till syndikalisternas fackförening!) gjorde rätt.

det är rätt att brevbärarna cencurerar, jag menar var drar man gränsen? Porrtidningar? reklam om tär på jordens resurser? Är det rätt att plundra grannens brevlåda så hans räkningninar inte blir betalda, låta påminnelserna försvinna så fogden kommer på besök?

De flesta är inte centerpartister, ger det majoriteten rätt att kasta försändelser från centerpartiet? Varför gör vi inte som i irak, har ihjäl alla vi inte gillar och skulle ingen gilla en själv så bara vira dynamit runt kroppen och spräng loss innne på en fullsatt MCDonalds en fredagnatt.

Funkar inte det kan ju det statsbärande partiet likt Mugabe räkna om rösterna.
Citera
2008-05-04, 21:23
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch
Sverige kommer inte inskränka några demokratiska rättigheter nämnvärt inom överskådlig framtid. Det är inte som att vi lever i en bubbla, omvärlden skulle ju notera om Sverige började spåra ur med diverse censureringar och förtryck av politiska partier. Kolla vad Amnesty tycker om det politiska klimatet i Sverige eller var vi hamnar på internationella listor som mäter vissa politiska fri- och rättigheter.
Men det är klart det är lätt att spela ut martyrkortet om man tillhör ett parti extremt långt ut i marginalen.
Det är ju allmänt känt att det råder åsiktsförtryck i Sverige. I jämförelse med andra västländer framstår Sverige som ett totalitärt samhälle. Den statliga demokratiutredningen har uttryckt oro för hur demokratin efterlevs i vårt land:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10966364&postcount=27
Citera
2008-05-05, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Kanske är det så för att det är en liiiiiiten (obs ironi) skillnad mellan ett vänsterparti t ex och ett främlingsfientligt parti.

Det ena värnar demokrati och frihet för alla människor, det andra vill sekularisera och spärra in alt. slänga ut vissa människor.

"Kommunismen" är död! Den dog typ 1990. Åtminstone i riksdags-form eller i "partier -man-räknar-med"-form. Så jag undanber mig att någon kommer dragandes med Sovjet-crap nu, tack.

Vad är det för fel på sekularism?
Citera
2008-05-05, 20:07
Medlem
skadusägas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Här har vi ju själva orsaken till att jag anser att yttrandefrihet är ypperligt. Det här är ju en karbonkopia av Hitlers åsikter om "entartete kunst". Låt ungarna läsa deras flyers och inse själva att de är galningar. Censur eller ett förbud skapar bara nyfikenhet för det förbjudna. Förbud eller censur tvingar dessa grupper till dold eller underjordisk verksamhet, är det inte bättre att man har koll på vad de sysslar med? Nu går deras propaganda att bemöta, nu när den är ute i det öppna. Det blir ju omöjligt att bemöta sakligt om de skulle bedriva sin verksamhet underground.

jag propsar inte på förbud eller censur.
men jag vill se den gymnasieelev som bemöter deras propaganda.
tittade du på youtube-klippet?
Citera
2008-05-05, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Det var väl de som var anslutna till syndikalisternas fackförening. Det är genom din sorts förenklingar som missförstånd och "sanningar" uppstår.

Nja, jag känner en brevis i huvudstaden som helt enligt gängse pk-mekanismer (grupptryck) struntade i att dela SD material. Till råga på saken ringde han mig och skröt om det!?!?! Dock har han ingen som helst aning om SD överhuvudtaget utan antog att han gjorde "rätt" helt enkelt.
Citera
2008-05-05, 20:11
Medlem
skadusägas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Jag vet inte om jag håller med om att det skrikande du beskriver är ett tecken på auktoritet, men det är viktigt att komma ihåg att rektorn i sin yrkesroll representerar den stat vi ställer oss bakom. Han måste således hålla en konstant hög nivå på sina uttalanden för att inte dra hela statsapparaten i smutsen. Jag personligen tycker att han (baserat på de andrahandskällor jag tagit del av) lyckats jävligt dåligt.

Här diskvalificerar du nästan dig själv. Jag har svårt att tänka mig en diskussion på den här nivån som är viktigare än den vi just nu för.

Visst är det uppmärksamhet de vill ha, men döm inte hunden efter håren. Diskussionen kunde lika gärna öppnats av Voltaire himself.

1. hur tror du NDU ser på auktoritet?
vad är en auktoritär person för dem?
hur uppför han/hon sig?
talar?
agerar?

2. nej. diskussionen är idiotisk.
och aldrig att jag diskas då jag själv, av egen fri vilja, hoppade i ankdammen.

3. "Diskussionen kunde lika gärna öppnats av Voltaire himself."
ja.
eller nån annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in