2008-05-02, 10:44
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Jag vågar inte säga med säkerhet men jag TROR att det konsumerats en hel del människor runt om i världen vid olika tidpunkter i människans historia. Jag tror inte dessa måltider exkluderade barn för att det var "omoraliskt".

Förr var moral begränsad till en grupp människor, sedermera mindre samhällen. Med dagens "informationsflöde" så inkluderar "morala" handlingar fler och fler människor över hela världen, men det finns inga handlingar som är ok enligt HELA mänskligheten. Det som är "moraliskt riktigt" i Sverige är omoraliskt i ett annat land etc. Gemensamma värderingar finns detta till trots men skiljer sig helt med andra länder. Religioner sammanför människor världen över och försöker trycka på dem ”rätt moraliska” värderingar, det går dock inte fullt ut. Det är omoraliskt att göra abort i ett kristet land medens det är ok i ett annat.

Exempel:

Det är ok att dricka sprit i Sverige, det är förbjudet att ta ”droger”.
Det är ok att ta ”droger” i Holland samt köpa sex, det är dock förbjudet att ha sex innan 16 år ålder. Det är "omoraliskt" att ta droger och dricka sprit i Iran men det är OK att stena någon till döds. Det är ok att avrätta och tortera folk i USA så länge "syftet är gott", det är däremot omoraliskt att exponera en naken kropp för individer under 18 år.

Jag tror ingen NUTIDA gruppering människor eller samhälle tillåter eller accepterar att man äter småbarn, inte ens en annan människa, men det HAR varit så.

Då är vi överens om att en moral som bygger på människor förändras. Och därför kan vilken handling som helst i teorin vara moralisk.

I en religion finns dock givet rätt och fel som ger upphov till en statisk objektiv moral. Därflr blir vissa handlingar rätt och andra fel.

Det är det Ivan menar när han sa att utan Gud är moralen död.
Citera
2008-05-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jo håller med dig, jag tänkte mer hur vi ser på varandra och behandlar varandra. Människovärdet.

Sen finns det såklart som du säger en otukt,lösaktighet i sverige som inte rimmar bra med skriften. Men det har ju mer med sjävla "tron" i sig att göra.

Så kvinnan ska alltså vara under mannens beskydd och samtidigt lyda sin man. Jämlikhet är inget vi ska ha?

Är det så du menar att det ska vara?
Citera
2008-05-02, 10:58
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
... Lukas antas väl allmänt vara en judiskt-kristen läkare i diasporan, som skrev på grekiska. Finns det alltså en direkt samtida judisk förlaga till Lukas historia? Om det nu inte är direkta citat från Jesus, vilket verkar otroligt.

Man kan säkert anta en hel del om Lukas intentioner med sin liknelse och den historiska verklighet den eventuellt speglar, men det är väldigt svårt att fastslå någonting, när man inte ens vet ett jota om upphovsmannen.

Man antar att Lukas inte var jude, antagligen född i grekland med syriskt ursprung. Evangeliet lär också vara speciellt inriktat för icke-judar. Det lär bara vara i Lukas som Jesus visar gillande för icke-judar, den barmhärtige Samariten och tex Luk 4:25-27 änkan är icke-jude Naaman syrier.

Citera
2008-05-02, 11:02
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Bibeln är skriven för de troende. Inte för teologer eller exegeter.

Jag inser att du inte är Gudstroende. Att skilja på den judiska läsarten av skrifterna från de kristna är närmast löjligt med tanke på att Jesus och lärjungarna byggde hela sin lära på skrifterna.

Däremot kritiserade Jesus ständigt sådana fariséer, som du, som inte förstått,
"Se, det förbund som jag å min sida gör med dig är detta, att du skall bliva en fader till många folk",
utan trott att detta gällde endast judarna.

Abraham var inte jude. Han var fader till det förbund som Gud upprättade med de "många folk" som tror på honom och följer hans bud.

Nej Gud vill inte ha med fariséer och sadducéer att göra som ville lägga beslag på Gud. Liksom många "judar" som idag kallar sig guds utvalda folk.
Det är talmudisk löjlighet och har inget stöd i Bibeln.

Jag skulle kunna rada upp exempel på detta men nöjer med ett par:

"Men när han såg många fariséer och sadducéer komma för att låta döpa sig, sade han till dem: "I huggormars avföda, vem har ingivit eder att söka komma undan den tillstundande vredesdomen?" (Matt. 3:7)

"Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket." (Matt. 5:20)

Om du inte kan förstå profeterna om tidens ände så måste jag uppmana dig att studera Bibeln lite närmare.

Tja. nu blev man farisé också på gamla dar.

Jag har studerat bibeln ganska grundligt, och det är uppenbart att exegetiken ställer er troende i ett trist läge. Ta Jesaja, till exempel, som vi väl kan vara överens om är en ganska stor grundbult för kristen teologi. Om du känner till historian och kontexten är det uppenbart att Jesaja är minst två personer (proto-jesaja och deutero-jesaja). Den ene levde på 700-talet och varnade sitt folk för assyriernas kommande anstormning, och den andre levde på 500-talet och varnade för babylons anstorming. Varför skulle de båda Jesajerna tala om händelser som låg tusentals år in framtiden, när deras egen förödelse låg så nära förestående i deras egen tid?

I hela NT nämns - dussintals gånger - att tiden NU är NÄRA för messias återkomst. Nära... det är INTE 2000 år i min bok i alla fall. Det är dessutom helt uppenbart att Paulus - när han talar om celibatets vara eller icke vara - är helt inställd på att få uppleva tidens slut i sin egen livstid.

Appropå fariséer hittar vi en annan underlighet i NT - Jesus hackar hela tiden på dessa, men under Jesus egen livstid var fariséerna inte en speciellt stor gren. Däremot skulle hans okvädingsord passa bättre på saducéerna, men när texterna skrevs hade alla grenar utom fariséerna krossat i stora judiska upproret år 60. Det var saducéerna och inte fariséerna som gjorde affärer i synagogerna, som fungerade likt banker.
Citera
2008-05-02, 11:08
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Hej Cimmerian!

Jag tycker du har helt fel i detta påstående. Jag förstår inte alls hur du har resonerat. Det är ju de handlingar som går ut på att gynna andra, och inte sig själv, som klassas mer moraliska. Det du säger är ju tvärt om

Tja, jag kan inte ta åt mig äran för resonemanget - det är gammal moralfilosofi som jag finner rimlig, eftersom det gör moralen bevisbar på ett i det närmaste matematiskt sätt.

Tänk efter - en handling som är bra för din självbevarelsedrift är ofta bra för andras självbevarelsedrift - vi hjälper andra, vi ljuger inte för mycket, vi tar inte till våld i onödan, vi stjäler inte, vi baktalar inte andra etc. Alla vinner på detta, och ett samhälle med altruism och effektiv framåtanda kan upprätthållas. Att agera åt motsatt håll än ovan skulle vara vådligt för dig och gå emot din självbevarelsedrift. Ingen hjälper dig, ingen tror dig, alla tar till nävarna vid minsta konflikt, folk stjäler och ingen kan lita på någon.

Att göra sina "rätt" och "fel" universella är nödvändigt: du tycker att en sak är rätt och du gör handlingen universell - är den gångbar i alla lägen? Även om handlingens studsar tillbaka på dig själv? Då är du "rätt" på spåren.
Citera
2008-05-02, 11:11
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe
Så kvinnan ska alltså vara under mannens beskydd och samtidigt lyda sin man. Jämlikhet är inget vi ska ha?

Är det så du menar att det ska vara?
Vi är jämnlika inför för kristus. Sådan skall synen vara även för oss.
Citera
2008-05-02, 11:11
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Då är vi överens om att en moral som bygger på människor förändras. Och därför kan vilken handling som helst i teorin vara moralisk.

I en religion finns dock givet rätt och fel som ger upphov till en statisk objektiv moral. Därflr blir vissa handlingar rätt och andra fel.

Ivan kan hävda att HANS version av moral är död när HANS gud är det. Jag skulle tro att Ivan hade haft en helt annan syn på moral om han växt upp på en annan plats och i en annan tid. Om Ivan är troende kristen kanske han kan tala om det är moraliskt accepterat att göra abort eller ej enligt hans religion. Det finns MÅNGA saker som delar samtliga religioner i minst två läger. Hur kan man då säga att moral och religion är en och samma? Moralfrågor har även förändrats inom religionerna genom åren, det finns ingen "sanning huggen i sten"....
Citera
2008-05-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Vi är jämnlika inför för kristus. Sådan skall synen vara även för oss.
Det där låter inte så jämlikt.

Efesierbrevet 5
Citat:
22Ni hustrur måste ställa er under era mäns ledning, på samma sätt som ni ställer er under Herrens.

23En make har nämligen ansvar för sin hustru på samma sätt som Kristus har ansvar för sin kropp, församlingen. Han gav ju sitt liv för den och är dess Frälsare.

24Därför ska ni hustrur villigt lyda era män i allt, på samma sätt som församlingen lyder Kristus.

25Och ni män bör visa samma slags kärlek till era hustrur som Kristus visade när han gav sitt liv för församlingen. Han gjorde det
Citat:
33Därför upprepar jag igen: En man ska älska sin hustru som sig själv, och hustrun bör ha djup respekt för sin man och se upp till honom och ära honom.
Citera
2008-05-02, 11:21
Medlem
dark horses avatar
Citat:

Moral förutsätter alltså att övernaturliga väsen kontaktat människan och meddelat vilken moral som gäller. Sannolikheten för detta är synnerligen låg. Sannolikheten att alla religiösa föreställningar är tillverkade av människan är betydligt högre. Det troliga är då att ingen moral går att finna i religioner om förutsättningen är att den är meddelad av övernaturliga väsen.

Jag tycker det verkar betydligt troligare att vi har en viss grundläggande moral inbyggd för att det helt enkelt är fördelaktigt för vår överlevnad.

Om man nu tror att den Abrahamitiske guden är av tvättäkta vara kan iofs undra varför det dröjde så länge innan man i de himmelska boningarna beslöt sig för att ingripa i människans tillvaro och meddela en moralkod.

Alltså människan levde utan moral i drygt 100-tusen år innan man kom fram till för några tusen år sen att så här kan det inte fortsätta, vi måste ingripa. Och då på ett sätt som sen dess orsakat stridigheter och blodbad en masse om vad budskapet egentligen var.

Måste säga att jag är skeptisk.

På tal om kannibalismen verkar många eniga om att det handlat om rituella företeelser och inte primärt livsmedelsförsörjning. Som Hitchens säger religion poison everything. Det finns även de som vill härleda förbudet mot att äta gris till denna gamla tradition, grisens smaken och lukten av grisens kött påminner alltför mycket om människans.
Citera
2008-05-02, 11:23
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Tja, jag kan inte ta åt mig äran för resonemanget - det är gammal moralfilosofi som jag finner rimlig, eftersom det gör moralen bevisbar på ett i det närmaste matematiskt sätt.

Tänk efter - en handling som är bra för din självbevarelsedrift är ofta bra för andras självbevarelsedrift - vi hjälper andra, vi ljuger inte för mycket, vi tar inte till våld i onödan, vi stjäler inte, vi baktalar inte andra etc. Alla vinner på detta, och ett samhälle med altruism och effektiv framåtanda kan upprätthållas. Att agera åt motsatt håll än ovan skulle vara vådligt för dig och gå emot din självbevarelsedrift. Ingen hjälper dig, ingen tror dig, alla tar till nävarna vid minsta konflikt, folk stjäler och ingen kan lita på någon.

Att göra sina "rätt" och "fel" universella är nödvändigt: du tycker att en sak är rätt och du gör handlingen universell - är den gångbar i alla lägen? Även om handlingens studsar tillbaka på dig själv? Då är du "rätt" på spåren.

Jag tycker du har fel redan i ditt första antagande. Det som är bra för min självbevarelsedrift är ofta dålig för andras. Om jag lyckas med ett bankrån så är det ju bra för mig, men dåligt för dem som blir av med pengarna. Att göra en brud på smällen är bra för mina geners överlevnad, men det ställer till med stor skada för brudens make. Dels emotionell skada, dels så hindras han från att skaffa barn ( en kort tid iaf).
Den enes bröd den andres död heter det väl.

Ett samhälle där alla hjälper varandra är optimalt men det uppnås inte av att alla individer försöker uppnå "profitmaximering" utan att man har andra i fokus ist för sig själv.

För övrigt tycker jag att "moral" behöver en tydligare def. eftersom alla verkar tolka lite osom de vill.

Med moral menar jag ett system som placerar handlingar i "rätt" eller "fel".
Citera
2008-05-02, 11:25
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:

Efesierbrevet 5

Jag tycker det låter sundt och bra.
Citera
2008-05-02, 11:29
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:

Efesierbrevet 5
Citat:
22Ni hustrur måste ställa er under era mäns ledning, på samma sätt som ni ställer er under Herrens.

23En make har nämligen ansvar för sin hustru på samma sätt som Kristus har ansvar för sin kropp, församlingen. Han gav ju sitt liv för den och är dess Frälsare.
Oj vad detta är underbart. Tänk att vi män kan älska våra fruar så som Jesus älskar sina barn (oss)
Det är här så otroligt djupt och underbart.
Det här visar en fin jämnlikhet. Det här går liksom inte att greppa. Its too big
Liksom hur mkt älskade inte Jesus oss, så uppmanar han oss att älska våra kvinnor lika mkt. Ojoj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in