2008-05-02, 08:38
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Klart att moral är tidsbunden. Det som är "korrekt" beteende idag är helt otänkbart imorgon. Mänsklighetens "moral" och värderingar ändras för varje dag som går, rätt och fel skiftar hela tiden sida. Religionen har hjälpt till att "skapa" dessa rätt och fel och har länge stått för "sanningen". Numera så har samhället tagit tillbaka "makten" och skapar sig sin egen "moral" och säger vad som är ok och inte, gud har knappast med detta att göra. Människan är inte en "god" varelse, detta är någon hon lär sig som barn. Vad "godhet" är, bestäms av tid, plats, tillgång till information och förutsättningar för överlevnad.

Med denna syn är också moralen subjektiv. Det leder fram till konsekvenser vi diskuterat tidigare i denna tråd, dvs felaktiga handlingar inte finns längre. Detta blir ekvivalent med att moralen inte finns, vilket var grundfrågan.
Citera
2008-05-02, 08:47
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Med denna syn är också moralen subjektiv. Det leder fram till konsekvenser vi diskuterat tidigare i denna tråd, dvs felaktiga handlingar inte finns längre. Detta blir ekvivalent med att moralen inte finns, vilket var grundfrågan.

I västvärlden har detta haft positiva konsekvenser.
Citera
2008-05-02, 08:59
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Om moralen är en överenskommelse bland människor så är den subjektiv. Det kan alltså ibland vara rätt att äta barn så länge man befinner ig i "rätt" sällskap. Moralen skiljer mellan rätt och fel. Dessa rätt och fel får inte vara tidsbundna, och kan därför inte definieras utifrån någon människa eller en samling människor.

Vad som är önskat (rätt?) och oönskat (fel?) i ett samhälle utvecklas ständigt för att gynna människornas intressen. Vi har fått enorma erfarenheter under 1900-talet som nästan helt förändrat hur vi ser på människor. Vi lever idag i ett Sverige i vilket det är självklart att män och kvinnor ges samma möjligheter, att vi inte nekar någon pågrund av deras hudfärg eller klass. Detta var inte alls självklart för 200 år sedan då majoriteten av folket nästan saknade rättigheter och det var okej att hänga människor på stadens torg utan rättegång. I stora delar av den "utvecklade världen" är det fortfarande inte självklart att kvinnor skall skyddas från diskriminering, att homosexuella skall ges samma skydd som heterosexuella, att människor med vissa psykiska åkommor skall få hjälp för det etc. Det är en långsam process för erkännande.
Citera
2008-05-02, 09:22
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
I västvärlden har detta haft positiva konsekvenser.

Konsekvenserna jag menade är att moralen inte finns längre när den blir subjektiv.

Personligen tycker jag att det i västvärlden har blivit ett problem. Men det är ju en smaksak.
Citera
2008-05-02, 09:25
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:

Moral finns och ändrar hela tiden skepnad. Det finns både rätt och felaktiga handlingar, vad som är vad, bestäms däremot just av den tid och plats de utspelar sig i.
Citera
2008-05-02, 09:25
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Vad som är önskat (rätt?) och oönskat (fel?) i ett samhälle utvecklas ständigt för att gynna människornas intressen. Vi har fått enorma erfarenheter under 1900-talet som nästan helt förändrat hur vi ser på människor. Vi lever idag i ett Sverige i vilket det är självklart att män och kvinnor ges samma möjligheter, att vi inte nekar någon pågrund av deras hudfärg eller klass. Detta var inte alls självklart för 200 år sedan då majoriteten av folket nästan saknade rättigheter och det var okej att hänga människor på stadens torg utan rättegång. I stora delar av den "utvecklade världen" är det fortfarande inte självklart att kvinnor skall skyddas från diskriminering, att homosexuella skall ges samma skydd som heterosexuella, att människor med vissa psykiska åkommor skall få hjälp för det etc. Det är en långsam process för erkännande.

I samhället du beskriver utgår du från människor och deras värderingar och att de förändras. Detta ger återigen subjektiv moral och det ger ingen moral. Detta var det som diskuterades.
Citera
2008-05-02, 09:28
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Moral finns och ändrar hela tiden skepnad. Det finns både rätt och felaktiga handlingar, vad som är vad, bestäms däremot just av den tid och plats de utspelar sig i.

Altså håller du med om mitt påstående om att äta barn är en fullgod moralisk handling i rätt sällskap.
Citera
2008-05-02, 09:32
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Moralen vi har i västvärlden har sitt ursrpung i nyatestamentet. Visst ändras den, men ju mer den ändras dessu mer medmänsklig och kristus lik blir den.
I den kristna västvärlden går alltid moralen framåt för medmänniskans bästa, vilket var det Jesus lärde oss.
Tack gode gud att inte Islams värderigar råder här.

Citat:
Joh 13:34
Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.
Citera
2008-05-02, 09:48
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Moralen vi har i västvärlden har sitt ursrpung i nyatestamentet. Visst ändras den, men ju mer den ändras dessu mer medmänsklig och kristus lik blir den.
I den kristna västvärlden går alltid moralen framåt för medmänniskans bästa, vilket var det Jesus lärde oss.

Vet inte om jag kan hålla med dig här, jag tycker moralen går längre ifrån kristus. Moralen i väst präglas ju nu av lösaktighet, homosexualitet, etc. Sådana företeelser är moraliskt försvarbara i dagens väst, men inte enligt kristi lära.
Citera
2008-05-02, 09:51
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Vet inte om jag kan hålla med dig här, jag tycker moralen går längre ifrån kristus. Moralen i väst präglas ju nu av lösaktighet, homosexualitet, etc. Sådana företeelser är moraliskt försvarbara i dagens väst, men inte enligt kristi lära.
Jo håller med dig, jag tänkte mer hur vi ser på varandra och behandlar varandra. Människovärdet.

Sen finns det såklart som du säger en otukt,lösaktighet i sverige som inte rimmar bra med skriften. Men det har ju mer med sjävla "tron" i sig att göra.
Citera
2008-05-02, 10:27
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Altså håller du med om mitt påstående om att äta barn är en fullgod moralisk handling i rätt sällskap.

Jag vågar inte säga med säkerhet men jag TROR att det konsumerats en hel del människor runt om i världen vid olika tidpunkter i människans historia. Jag tror inte dessa måltider exkluderade barn för att det var "omoraliskt".

Förr var moral begränsad till en grupp människor, sedermera mindre samhällen. Med dagens "informationsflöde" så inkluderar "morala" handlingar fler och fler människor över hela världen, men det finns inga handlingar som är ok enligt HELA mänskligheten. Det som är "moraliskt riktigt" i Sverige är omoraliskt i ett annat land etc. Gemensamma värderingar finns detta till trots men skiljer sig helt med andra länder. Religioner sammanför människor världen över och försöker trycka på dem ”rätt moraliska” värderingar, det går dock inte fullt ut. Det är omoraliskt att göra abort i ett kristet land medens det är ok i ett annat.

Exempel:

Det är ok att dricka sprit i Sverige, det är förbjudet att ta ”droger”.
Det är ok att ta ”droger” i Holland samt köpa sex, det är dock förbjudet att ha sex innan 16 år ålder. Det är "omoraliskt" att ta droger och dricka sprit i Iran men det är OK att stena någon till döds. Det är ok att avrätta och tortera folk i USA så länge "syftet är gott", det är däremot omoraliskt att exponera en naken kropp för individer under 18 år.

Jag tror ingen NUTIDA gruppering människor eller samhälle tillåter eller accepterar att man äter småbarn, inte ens en annan människa, men det HAR varit så.
Senast redigerad av MrNoOne 2008-05-02 kl. 10:30.
Citera
2008-05-02, 10:35
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Moralen vi har i västvärlden har sitt ursrpung i nyatestamentet. Visst ändras den, men ju mer den ändras dessu mer medmänsklig och kristus lik blir den..
Moralen i västvärlden har en DEL av sitt ursprung i den kristna läran, jag är nöjd om vi kan hålla där.

Citat:
Jag är INTE övertygad att den "morala utveckling" som sker i västvärlden endast är till männsklighetens fördel.

Citat:
Jag tror Islamister, Judar, Hinduer med flera säger det samma om kristendomen.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in