Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Altså håller du med om mitt påstående om att äta barn är en fullgod moralisk handling i rätt sällskap.
Jag vågar inte säga med säkerhet men jag TROR att det konsumerats en hel del människor runt om i världen vid olika tidpunkter i människans historia. Jag tror inte dessa måltider exkluderade barn för att det var "omoraliskt".
Förr var moral begränsad till en grupp människor, sedermera mindre samhällen. Med dagens "informationsflöde" så inkluderar "morala" handlingar fler och fler människor över hela världen, men det finns inga handlingar som är ok enligt HELA mänskligheten. Det som är "moraliskt riktigt" i Sverige är omoraliskt i ett annat land etc. Gemensamma värderingar finns detta till trots men skiljer sig helt med andra länder. Religioner sammanför människor världen över och försöker trycka på dem ”rätt moraliska” värderingar, det går dock inte fullt ut. Det är omoraliskt att göra abort i ett kristet land medens det är ok i ett annat.
Exempel:
Det är ok att dricka sprit i Sverige, det är förbjudet att ta ”droger”.
Det är ok att ta ”droger” i Holland samt köpa sex, det är dock förbjudet att ha sex innan 16 år ålder. Det är "omoraliskt" att ta droger och dricka sprit i Iran men det är OK att stena någon till döds. Det är ok att avrätta och tortera folk i USA så länge "syftet är gott", det är däremot omoraliskt att exponera en naken kropp för individer under 18 år.
Jag tror ingen NUTIDA gruppering människor eller samhälle tillåter eller accepterar att man äter småbarn, inte ens en annan människa, men det HAR varit så.