2008-04-29, 08:23
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Omständigheter som sagt. Det finns bilister som har lagförts för att ha kört på cyklister på övergångsställen/cykelövergångar. Bara för att det kommer ett övergångsställe/en cykelövergång får du ju inte blunda och gasa.

Men likväl finns det de gångtrafikanter som lagförts för att de går rakt ut i gatan, på t.ex. en gångpassage eller liknande. Man får alltså inte heller bara gå rakt ut i gatan utan att förvissa sig om att biliarna stannar.
Alla måste samsas... Dock har jag svårt att förstå cyklister/fotgängares ignorans mot övrig trafik, det är ju de som får ont, oavsett vems felet är.
Citera
2008-04-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Om du tänker dig en väg som går rakt fram och korsas av en cykelbana så skall cyklisten stanna. Vägen för bilar korsas alltså av en cykelbana, inte tvärtom...

Om du som bilist skall svänga i en korsning eller köra ut ur en Cirkulationsplats (högersväng) så kommer du korsa cykelbanan (om det nu finns en sådan) och således har bilisten skyldighet att stanna!

Svårt att förklara bätttre än så...

Vad är rakt fram??? Rakt fram är ju helt beroende av vilket håll man kommer ifrån...
Japp förklara lite bättre
Citera
2008-04-29, 12:03
Medlem
Vad jag kan se från den där broschyren så är det det här som gäller:

När du (Bilist) har svängt i en korsning
och ska passera en obevakad
cykelöverfart, ska du köra med
låg hastighet och ge cyklande och
mopedister (klass II), som är ute på
eller just ska ut på cykelöverfarten,
tillfälle att passera.

När du (Bilist) kör ut ur en cirkulationsplats
och ska passera en obevakad
cykelöverfart, ska du köra med
låg hastighet och ge cyklande och
mopedister (klass II), som är ute på
eller just ska ut på cykelöverfarten,
tillfälle att passera.

När du (Bilist) närmar dig en obevakad
cykelöverfart ska du anpassa
hastigheten så att det inte
uppstår fara för cyklister och
mopedister (klass ll) som är
ute på cykelöverfarten.

När du (Cyklist) kommer in på en väg från
en cykelbana har du väjningsplikt.
Väjningsplikt innebär att du:
– i god tid ska sänka hastigheten
eller stanna
– får köra vidare endast om det kan ske
utan fara eller hinder.
Senast redigerad av BallaRune 2008-04-29 kl. 12:07.
Citera
2008-04-29, 16:41
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vad är rakt fram??? Rakt fram är ju helt beroende av vilket håll man kommer ifrån...
Japp förklara lite bättre

Hehe, ja rakt fram är dit näsan pekar!

Jag menar alltså en bit väg som inte är en korsning (av en annan väg) utan som endast kosras av cykelöverfart och eller övergångställe. Då skall Cyklist lämna företräde (A)... B, då skall bilist lämna företräde vid sväng.

A) Cykelöverfart som korsar Väg/gata (cyklist skall stanna)

l
l
----------------------> Väg
l
l
V
Cykelbana

B)

Väg ----------------------------> Väg

Cykelbana ------------l--------> Cykelbana

Bil som svänger Höger och därmed korsar cykelbana (Bilist skall stanna)

Hoppas min egenhändigt gjorda skiss förenklar något
Senast redigerad av Optiroc 2008-04-29 kl. 16:43.
Citera
2008-04-29, 16:56
Medlem
ubersantas avatar
Citat:

Jag menar alltså en bit väg som inte är en korsning (av en annan väg) utan som endast kosras av cykelöverfart och eller övergångställe. Då skall Cyklist lämna företräde (A)... B, då skall bilist lämna företräde vid sväng.

l
l
l
l
V
Cykelbana

B)

Vad händer då vid en rondell, vem korsar vem? Antar att rondellen ses om en korsning? Svårt ändå att veta om bilens väg korsar cykelbanan, eller om cykelbannan korsar bilens väg.
Citera
2008-04-29, 17:10
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Vad händer då vid en rondell, vem korsar vem? Antar att rondellen ses om en korsning? Svårt ändå att veta om bilens väg korsar cykelbanan, eller om cykelbannan korsar bilens väg.

Utfart ur en rondell (cirkulationsplats) är att anse som en högersväng, och därför skall bilisten stanna (såvida det inte enbart är ett övergångställe, då skall cyklisten stanna)! Infart i en rondell är dock tvärtom, där skall cyklisten stanna oavsett!
Senast redigerad av Optiroc 2008-04-29 kl. 17:15.
Citera
2008-04-29, 17:47
Medlem
Citat:

l
l
l
l
V
Cykelbana

B)

Vid A har du skrivit cykelbana där nere. Normalt sett finns det även en väg parallellt med den cykelbanan.
Det är inte helt klart vem som åker rakt fram. Vid bil möter bil så är det högerregeln eller huvudled som gäller.
Citera
2008-04-29, 18:00
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Vid A har du skrivit cykelbana där nere. Normalt sett finns det även en väg parallellt med den cykelbanan.
Det är inte helt klart vem som åker rakt fram. Vid bil möter bil så är det högerregeln eller huvudled som gäller.

Min illustration gäller alltså en ensam väg utan korsnig av en annan väg, utan enbart av en cykelöverfart.

Om det är en cykelöverfart i en korsning så är det cyklisten som skall stanna för de bilar som kör rakt i korsningen, men har företräde för de bilar som svänger (Om cyklisten skall rakt och bilisten skall svänga så skall alltså bilsiten stanna)...
Finns det ingen cykelbana så cyklar man givetvis på vägbanan och då gäller dom ordinarie reglerna med högerregeln osv.
Senast redigerad av Optiroc 2008-04-29 kl. 18:06.
Citera
2008-04-30, 00:00
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Dock har jag svårt att förstå cyklister/fotgängares ignorans mot övrig trafik, det är ju de som får ont, oavsett vems felet är.

Exakt.

"Jodå serru, jag hade minsann rätt juridiskt sett. Det var verkligen värt en hjärnskada och en partitiell förlamning!"

Dumheter!
Citera
2008-04-30, 01:01
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Dock har jag svårt att förstå cyklister/fotgängares ignorans mot övrig trafik

Jag har svårt att förstå dessa generaliseringar och alla-över-samma-kam- dragningar. Vissa cyklister beter sig illa liksom vissa bilister gör det. Sedan finns det gott om både cyklister och bilister som uppträder som man ska. Problemet är att det inte är de som sticker ut.
Citera
2008-04-30, 01:14
Medlem
Citat:
Dock har jag svårt att förstå cyklister/fotgängares ignorans mot övrig trafik

Det där är ingenting annat än en av de stora myterna i trafiken.
Bilister som trafikgrupp är inblandade i 10ggr fler både dödsolyckor och vanliga olyckor. Och det dör betydligt fler bilister i trafiken än någon annan trafikgrupp...
Man gör ett minst sagt smärre tankefel om man från den statistiken kommer fram till att det är fotgängarna och cyklisterna som står för ignoransen...
Citera
2008-04-30, 01:38
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Det där är ingenting annat än en av de stora myterna i trafiken.
Bilister som trafikgrupp är inblandade i 10ggr fler både dödsolyckor och vanliga olyckor. Och det dör betydligt fler bilister i trafiken än någon annan trafikgrupp...
Man gör ett minst sagt smärre tankefel om man från den statistiken kommer fram till att det är fotgängarna och cyklisterna som står för ignoransen...

sämsta igenomtänkta inlägget nånsin.

Så kan man ju inte jämföra, en jävla skillnad på en bil och en cyklist, ex. 1.5tons skillnad och hastigheten, om två cyklister cyklar på varandra är inte sannolikheten stor att dom får allvarliga skador eller dör, lite skrubbsår möjligtvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in