2008-04-27, 11:58
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Men ska man rangordna trafikanterna så är bilföraren längst ut på ena kanten. Kör man bil har man ett ansvar att ingen skadas, dels för att man har dokumenterad utbildning och förmåga och dels för att man sitter mer skyddad än övriga trafikanter. Tro inte att du kan köra på en cyklist med bilen och hävda att du har rätt till det med hänvisning till trafikregler. Bägge parter i en olycka kan faktiskt dömas till vårdslöshet i trafik. Det är inte ett kort svarte petter som ska delas ut...
Besserwissrar i trafiken borde man dra körkortet för omedelbart.

Jag är medveten om att det är en gemensam uppgift där Fordonsförare (med körkort) har ett stort ansvar för de mindre vetande i trafiken.
Vad jag vill ha sagt är att man som cyklist inte kan göra vad jag känner för och tro att jag kommer undan med det bara för att jag inte har körkort, det krävs att jag kan trafikreglerna ändå!
Citera
2008-04-27, 12:15
Medlem
Citat:
Men ska man rangordna trafikanterna så är bilföraren längst ut på ena kanten. Kör man bil har man ett ansvar att ingen skadas, dels för att man har dokumenterad utbildning och förmåga och dels för att man sitter mer skyddad än övriga trafikanter. Tro inte att du kan köra på en cyklist med bilen och hävda att du har rätt till det med hänvisning till trafikregler. Bägge parter i en olycka kan faktiskt dömas till vårdslöshet i trafik. Det är inte ett kort svarte petter som ska delas ut...
Besserwissrar i trafiken borde man dra körkortet för omedelbart.
Jag har hört åsikten innan, att bilister automatiskt skulle ha ett ogynnsamt utgångsläge i domstolarna gentemot oskyddade trafikanter, och jag tror det till mycket är en myt. En oskyddad som bryter mot trafikreglerna kommer som en oväntad händelse för bilisten och då har jag svår att se att han döms om det inte verkligen finns ytterligare bevis vårdslöshet. Trafiksystemet skulle braka samman om grundregeln skulle tolkas till att man måste snigla sig förbi alla oskyddade, och det förstår domstolarna också.

I Malmö var det en mopedist som blev ihjälkörd pga att han inte följde väjningsplikten på en cykelöverfart (Man får väl köra icke-EU moppe där, tror jag.), där avskrev polisen brottsmisstanken direkt. Det här med cykelöverfarter skulle jag vilja se en dom på, jag tolkar lagen som att man inte kan klippa någon som redan har börjat cykla över men om
du närmar dig överfarten samtidigt som cyklisten är det fritt att klippa. Luddigt, luddigt,
saktar du ner för att vara försiktig kan cyklisten tolka detta som att du tänker släppa över dem så blir det en olycka pga av detta, det borde sitta väjningpliksskyltar för cyklisterna.

Här är en intressant text från trafikjuristen.se:
Körde på fotgängare på övergångsställe - enhälligt frikänd i både tingsrätt och hovrätt
Citera
2008-04-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
de va min polare fast han blev frikänd sen!, stod i sydsvenskan för ett tag sen, han bor i lund :P

haha taskigt att behöva betala skadestånd för att man blivit påkörd
Citera
2008-04-27, 15:08
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmerhi
haha taskigt att behöva betala skadestånd för att man blivit påkörd

ja fast nu blev han ju frikänd så han behövde inte betala, men de e ju inte mer än rätt egentligen när man springer mot röd gubbe och blir påkörd och förstör vindruta o motorhuv
Citera
2008-04-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Jag har hört åsikten innan, att bilister automatiskt skulle ha ett ogynnsamt utgångsläge i domstolarna gentemot oskyddade trafikanter, och jag tror det till mycket är en myt. En oskyddad som bryter mot trafikreglerna kommer som en oväntad händelse för bilisten och då har jag svår att se att han döms om det inte verkligen finns ytterligare bevis vårdslöshet. Trafiksystemet skulle braka samman om grundregeln skulle tolkas till att man måste snigla sig förbi alla oskyddade, och det förstår domstolarna också.

I Malmö var det en mopedist som blev ihjälkörd pga att han inte följde väjningsplikten på en cykelöverfart (Man får väl köra icke-EU moppe där, tror jag.), där avskrev polisen brottsmisstanken direkt. Det här med cykelöverfarter skulle jag vilja se en dom på, jag tolkar lagen som att man inte kan klippa någon som redan har börjat cykla över men om
du närmar dig överfarten samtidigt som cyklisten är det fritt att klippa. Luddigt, luddigt,
saktar du ner för att vara försiktig kan cyklisten tolka detta som att du tänker släppa över dem så blir det en olycka pga av detta, det borde sitta väjningpliksskyltar för cyklisterna.

Här är en intressant text från trafikjuristen.se:
Körde på fotgängare på övergångsställe - enhälligt frikänd i både tingsrätt och hovrätt

Det handlar mycket om omständigheterna. Blir man som bilist överraskad så kan man ju inte gör något åt olyckan speciellt inte om mna själv agerar enligt reglerna. Men är det bra sikt och uppenbart att man sett cyklisten men "håller på sin rätt" åker man dit. Det är inte fritt fram att rent generellt köra ihjäl en cyklist bara för att man har trafiklagarna på sin sida.
Som sagt blir inte bilföraren per automatik frikänd om cyklisten döms för vårdslöshet. Inte sällan beror ju en kollision på att bägge sitter och slappar i trafiken. Kanske stirrar man på hastighetsmätaren som om det vore det viktigaste...
Citera
2008-04-27, 18:09
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Cykelöverfart

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt.

Det var ett obevakat jag menade (jag var nog lite otydlig). Så om jag cyklar över ett sådant (som man inte får...) och en bil krockar med mig för att han inte vejjar, är det då helt mitt eget fel?
Citera
2008-04-27, 21:33
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Det handlar mycket om omständigheterna. Blir man som bilist överraskad så kan man ju inte gör något åt olyckan speciellt inte om mna själv agerar enligt reglerna. Men är det bra sikt och uppenbart att man sett cyklisten men "håller på sin rätt" åker man dit. Det är inte fritt fram att rent generellt köra ihjäl en cyklist bara för att man har trafiklagarna på sin sida.
Som sagt blir inte bilföraren per automatik frikänd om cyklisten döms för vårdslöshet. Inte sällan beror ju en kollision på att bägge sitter och slappar i trafiken. Kanske stirrar man på hastighetsmätaren som om det vore det viktigaste...

Om det kommer fram att cylkisten har vållat olyckan genom att inte väja för bilisten, om det är cyklisten som har väjningsplikt mot bilen, kommer det vara cyklisten som anses vållande.
Dock får ingen i trafiken orsaka en trafikolycka, det betyder att man ska bromsa oavsett vem man är och även om man har rätten på sin sida, om man ser att man håller på att krocka.
Jag utgår dock alltid ifrån att cyklisten stannar när han ska, om det inte är ett barn under 15 år. Men jag är också beredd på bromsen, om personen fortsätter ut i vägen.
Citera
2008-04-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
När en Cykelbana korsar Väg = Cyklist lämnar företräde
När en Väg korsar Cykelbana = Bilist lämnar företräde.

Någon skillnad mellan dessa två???
Så som jag ser det så är det väl företräde för cyklisten såvida övergången inte är markerad som cykelöverfart eller övergångställe, då det måste betraktas som en del av cykelbanan.
Citera
2008-04-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Så som jag ser det så är det väl företräde för cyklisten såvida övergången inte är markerad som cykelöverfart eller övergångställe, då det måste betraktas som en del av cykelbanan.

Det är väl ingen skillnad mellan de två...

Bilister har väjningsplikt endast då de SVÄNGER över en cykelöverfart, tex då bilisten svänger i korsning eller svänger ut ur rondell.
Citera
2008-04-29, 02:39
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

Om du tänker dig en väg som går rakt fram och korsas av en cykelbana så skall cyklisten stanna. Vägen för bilar korsas alltså av en cykelbana, inte tvärtom...

Om du som bilist skall svänga i en korsning eller köra ut ur en Cirkulationsplats (högersväng) så kommer du korsa cykelbanan (om det nu finns en sådan) och således har bilisten skyldighet att stanna!

Svårt att förklara bätttre än så...
Citera
2008-04-29, 04:20
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Övergångsställen och cykelöverfarter
http://publikationswebbutik.vv.se/up...rf_utg%205.pdf
Citera
2008-04-29, 04:27
Medlem
Tuesdays avatar
Omständigheter som sagt. Det finns bilister som har lagförts för att ha kört på cyklister på övergångsställen/cykelövergångar. Bara för att det kommer ett övergångsställe/en cykelövergång får du ju inte blunda och gasa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in