2008-04-27, 23:54
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad syftar du på nu? Det går få diesel blank eller färgad. Dieseln som säljs på mackar innehåler också 5% RME som gör den gulfärgad, den är alltså inte blank på mackarna.

Har ni sett grön diesel i standardpumpen? Jag har alltid sett färglös eller lätt bärnstensfärgad diesel på mackarna, men senast på Statoil så fick jag kraftigt grön diesel. Hade inte upptäckt det om jag inte hade tankat jeepdunk till traktorn och sedan sett det i tratten.

Frågade på statoil men brudarna där vet ju mer om grillkorv än om bränsle. Var lite mummel om miljödiesel och att färgen kunde variera...

Alltså, jag har ibland tankat riktig grön diesel i båten och den var mer färgad, men Statoil-varianten var riktigt tydligt grön. Fuskar de med skatten och häller i hälften grön? Eller finns det fullskattad diesel som ändå slår mot grönt?

/capmac
Citera
2008-04-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Har ni sett grön diesel i standardpumpen? Jag har alltid sett färglös eller lätt bärnstensfärgad diesel på mackarna, men senast på Statoil så fick jag kraftigt grön diesel. Hade inte upptäckt det om jag inte hade tankat jeepdunk till traktorn och sedan sett det i tratten.

Frågade på statoil men brudarna där vet ju mer om grillkorv än om bränsle. Var lite mummel om miljödiesel och att färgen kunde variera...

Alltså, jag har ibland tankat riktig grön diesel i båten och den var mer färgad, men Statoil-varianten var riktigt tydligt grön. Fuskar de med skatten och häller i hälften grön? Eller finns det fullskattad diesel som ändå slår mot grönt?

/capmac
Skulle gissa på att personalen på macken inte har något med det att göra, utan att det är tankbilschauffören som har tabbat sig (eller medvetet hällt i ett par hundra liter färgad diesel i mackens tank för att bli av med det). Färgämnet är ganska starkt och färgar av sig ordentligt.

Att dieseln är grön betyder att den är skattefri, så har du grönfärgad diesel i din tank är du körd om polisen stoppar dig. Därför är det ganska allvarligt, du kunde krävt hyrbil, bärgning av din bil, rengörning av tanken osv. Dieseln får absolut inte vara grönfärgad på en mack, inte minsta antydan till det ens. Detta bör personalen vara fullt medvetna om. Fast nu tanka du kanske inte ens nåt i din bil (fast det är inte bra om dem hittar det i din traktor heller)?

Dieseln är genomskinlig eller gulaktig, är den grön har någon färgat den grön.
Citera
2008-04-28, 01:09
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Är det ens lönt?
Vill man så brukar det löna sig att fuska med skatten.

Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Tar inte motorn skada i längden av att gå på skitig villaolja? Hur går det med avgasproven på besiktningen?
Så det är det som är frågan? Om motorn tar skada och om man kommer undan med det?
Frågan ni ställer er är alltså inte om det är moraliskt rätt att skattefuska? Det är mer intressant om man förstör sin motor än om man förstör miljön?

Tack, då vet jag hur ni vänsteranhängare resonerar...
Citera
2008-04-28, 02:10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Dieseln får absolut inte vara grönfärgad på en mack, inte minsta antydan till det ens. Detta bör personalen vara fullt medvetna om. Fast nu tanka du kanske inte ens nåt i din bil (fast det är inte bra om dem hittar det i din traktor heller)?

Dieseln är genomskinlig eller gulaktig, är den grön har någon färgat den grön.

Det var precis så jag såg det också, att all antydan till grönhet är oacceptabelt, men jag var inte tillräckligt säker för att bråka mer än vad jag gjorde. De tyckte jag var knäpp när jag kom in med en liten glasburk med grön soppa. De som stod där hade absolut ingen aning, de ringde chefen men han svamlade bara lite om att "färgen kan variera". Misstänker att han visste om detta, han borde ju veta att det inte är grönt utan anledning.

Just den här gången var det bara 20 liter till traktorn, men jag har tankat bilen många gånger där, och då vet man ju inte hur den ser ut...

Surt om man åker fast för att Statoil har tabbat sig. Traktorn spelar ingen roll, den går inte på allmänna vägar ändå.

Jag har sparat burken, skall ta och slänga upp en bild så får ni se.

/capmac
Citera
2008-04-28, 09:45
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Bensinbolag är duktiga på att fuska, men bara på pumparna till vanliga personbilar.

T: Billigaste är ju att slanga från farmartankar eller IBC:er som står vid byggarbetsplatser, men även det bränslet är grönt. Mig veterligen så kollar polisen aldrig färgen på bränslet i en bil men nästan alltid på en lastbil som är inne på kontroll. Detta pågrund av att bilar har rätt så sofistikerade system ibland för att förhindra att någon slangar upp soppan medans lastbilar brukar ha öppet rakt ner i tanken. Btw så borde det ju vara enkelt att pumpa upp bränsle ur en lastbil med sovande chaffis på kvällskvisten.
Citera
2008-04-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Bensinbolag är duktiga på att fuska, men bara på pumparna till vanliga personbilar.

T: Billigaste är ju att slanga från farmartankar eller IBC:er som står vid byggarbetsplatser, men även det bränslet är grönt. Mig veterligen så kollar polisen aldrig färgen på bränslet i en bil men nästan alltid på en lastbil som är inne på kontroll. Detta pågrund av att bilar har rätt så sofistikerade system ibland för att förhindra att någon slangar upp soppan medans lastbilar brukar ha öppet rakt ner i tanken. Btw så borde det ju vara enkelt att pumpa upp bränsle ur en lastbil med sovande chaffis på kvällskvisten.
Bränslet i de tankarna är inte grönt, grön diesel får inte användas för framdrivning av fordon utan är enbart för tex stationära saker (elverk, uppvärmning osv.), lok och tåg.
Citera
2008-04-28, 12:02
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Baalzamon

Gå ihop ett par stycken och fixa er var sin IBC behållare (plasttank som står på pall med stålnät runt 1 kubik), eller så kollar man efter lite längre ner i ledet och köper fatvis av nån. Till vintern kan man hålla i typ k-sprit för diesel, eller så kör man bara billigt på sommaren.
En sån här eller?

http://www.kvd.se/index.lasso?page=/...j-12639497.php
Citera
2008-04-28, 18:06
Medlem
On fires avatar
Citat:
Bränslet i de tankarna är inte grönt, grön diesel får inte användas för framdrivning av fordon utan är enbart för tex stationära saker (elverk, uppvärmning osv.), lok och tåg.

Vilken färg har bonde dieseln då? För färgad är den iallafall.
Citera
2008-04-28, 18:33
Medlem
beaver_ses avatar
HonkenLarsson

Precis, finns lite olika modeller. De med tappkran i botten är smidigast, jaga runt på nån industri å köp en begagnad.
Citera
2008-04-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Vilken färg har bonde dieseln då? För färgad är den iallafall.
Är den grönfärgad och bonden använder de till sina traktorer fifflar han med skatten. Har den nån annan färg har han färgat den själv för att kunna spåra den vid brott. Detsamma gäller tankar på byggarbetsplatser, det är också ofta identisk diesel med den på mackarna, är den färgad och används till grävmaskiner, hjullastare, traktorer, lastbilar osv är det ett lagbrott.

Jag levererar själv diesel till bönder och den är identisk med den på mackarna, sen beställer vissa bönder helt blank diesel (utan rapsolja) och då är den helt genomskinlig. Annars är den lätt gulfärgad, precis som på macken då rapsolja är gul av naturen.

Annars finns möjligheten att du sett en tank dem använder till en eldningspanna, det är vanligt att det står en tank utomhus med dragna ledningar in till en panna.
Citera
2009-01-21, 14:49
Medlem
Jag har fått erbjudande om att köpa brännolja sommarkvalitet billigt, Hur mycket mackdiesel eller k-sprit ska jag blanda i tanken om jag ska köra med det nu på kalla halvåret?

Hur varmt ska det vara ute för att det går att köra "rent"?

jag bor i småland så det blir max några få minusgrader några dagar om året.
Citera
2009-01-21, 15:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe86
Jag har fått erbjudande om att köpa brännolja sommarkvalitet billigt, Hur mycket mackdiesel eller k-sprit ska jag blanda i tanken om jag ska köra med det nu på kalla halvåret?

Hur varmt ska det vara ute för att det går att köra "rent"?

jag bor i småland så det blir max några få minusgrader några dagar om året.

Det är väl fotogen eller bensin de brukar blanda med. Hur mycket har jag ingen aning om, men det räcker nog med någon procent om det inte är väldigt kallt ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in