• 3
  • 4
2009-01-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe86
Jag har fått erbjudande om att köpa brännolja sommarkvalitet billigt, Hur mycket mackdiesel eller k-sprit ska jag blanda i tanken om jag ska köra med det nu på kalla halvåret?

Hur varmt ska det vara ute för att det går att köra "rent"?

jag bor i småland så det blir max några få minusgrader några dagar om året.
Sommarkvaliten ska tåla ner mot 10 minusgrader.
Citera
2009-01-21, 19:05
Medlem
thomas24s avatar
fuldiesel

En dieselmotor med common rail system går bara på diesel.Äldre motorer med mekanisk insprutningspump är däremot inte så kinkiga även om dom inte mår bra av det i längden. Moderna system tåler inte hög svavelhalt (eldningsolja) och är extremt känsliga mot hög vattenhalt pga av sitt höga systemtryck.Vatten är som bekant skärande vid högt tryck. Det brukar sluta med en ny högtryckspump,nya spridare och en totalspolning av systemet.Mondeon kompisen fixade sist gick på 25 tusen.
Citera
2009-01-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
En dieselmotor med common rail system går bara på diesel.Äldre motorer med mekanisk insprutningspump är däremot inte så kinkiga även om dom inte mår bra av det i längden. Moderna system tåler inte hög svavelhalt (eldningsolja) och är extremt känsliga mot hög vattenhalt pga av sitt höga systemtryck.Vatten är som bekant skärande vid högt tryck. Det brukar sluta med en ny högtryckspump,nya spridare och en totalspolning av systemet.Mondeon kompisen fixade sist gick på 25 tusen.
Borde inte dieselbilar få problem i Ryssland då svensk eldningsolja har ungefär samma svavelhalt som dieseln som säljs på mackarna där (500 ppm)?

http://automotorsport.se/bigpix/2008...Diesel_big.gif
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in