Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-26, 20:49
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Billigast är fulediesel, typ bunkerolja som är skattebefriad. För att få köpa den måste man ha båt och skepparexamen, men det är många med skorvar som säljer denna olja som funkar bra både till villa och bil.
Jag blev erbjuden av en kille på jobbet att köpa fartygsdiesel svart. Priset var 3 norska kronor per liter, problemet var bara att minsta mängd var tre kubik... Men den var tydligen inget bra att köra med vintertid
Citera
2008-04-26, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Dagens pris på villaolja ligger på 12596 :- /m3 så du lär ju tjäna många ören på att ställa en farmartank hemma.
12,60 litern blir det, knappast lönt.
Citera
2008-04-26, 21:34
Medlem
nidarodrs avatar
Jag minns att när jag var liten hade min pappa en enorm tank i garaget som han fyllde med rapsolja (detta var på den tiden när de inte hade skatt på rapsoljan och den var extremt billig) Så tankade han vår dieselmerca me den i flera år, funkade aldeles utmärkt och kostade ingenting!
Citera
2008-04-26, 21:38
Bannlyst
Att beställa en tankbil från Polen full med disel, som tankar upp invigda hushåll.

Kan det ge vinst?
Citera
2008-04-26, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nidarodr
Jag minns att när jag var liten hade min pappa en enorm tank i garaget som han fyllde med rapsolja (detta var på den tiden när de inte hade skatt på rapsoljan och den var extremt billig) Så tankade han vår dieselmerca me den i flera år, funkade aldeles utmärkt och kostade ingenting!

Kostade ingenting??? Det var billig rapsolja må jag säga!
Citera
2008-04-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ingen skillnad i renhetsgrad. Däremot säljs villaolja i två kvaliteter, där den ena motsvarar vinterdiesel (med lite additiver för att motverka paraffinfällning) och den andra som vanlig diesel.
Fel, det är skillnad i renhetsgrad. villaolja säljs som E32 (utomhusolja) och E10 (inomhusolja), ingen av dem är något man kan kalla vanlig diesel. Det är bara att kolla produktbladen så ser du direkt att det är skillnader.

Tankar du en ny diesel BMW med villaolja lär den inte bli långlivad, att en 20 år gammal mercedes klarar det är ointressant.

Dock finns det färgad diesel avsedd för lok och båtar. Den är identisk med diesel, enda skillnaden är att den är färgad.
Citera
2008-04-27, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Att beställa en tankbil från Polen full med disel, som tankar upp invigda hushåll.

Kan det ge vinst?

Det kan nog ge rejäl vinst. Tyvärr så måste du ju då smuggla dieseln över gränsen då den är belagd med punktskatt.
Själv brukar jag hämta röd diesel i finland. Den kostar mellan 7-8:-/litern. Tyvärr får man inte köra bilen på den men det är fullt lagligt att hälla den i traktorn
Citera
2008-04-27, 03:47
Medlem
den färgade är mycket bättre än den vita dieseln mycket mer kraft kör skogsmaskin och lastbil då märks det. villa oljan är segare där är mer parrafin eller vad det nu heter . den vita dieseln idag är skit kass bilarna e ju helt sega å den luktar inte redig heller typ mer som lacknafta .
Citera
2008-04-27, 12:08
Medlem
beaver_ses avatar
Baalzamon

Gå ihop ett par stycken och fixa er var sin IBC behållare (plasttank som står på pall med stålnät runt 1 kubik), eller så kollar man efter lite längre ner i ledet och köper fatvis av nån. Till vintern kan man hålla i typ k-sprit för diesel, eller så kör man bara billigt på sommaren.
Citera
2008-04-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exit-
den färgade är mycket bättre än den vita dieseln mycket mer kraft kör skogsmaskin och lastbil då märks det. villa oljan är segare där är mer parrafin eller vad det nu heter . den vita dieseln idag är skit kass bilarna e ju helt sega å den luktar inte redig heller typ mer som lacknafta .
Vad syftar du på nu? Det går få diesel blank eller färgad. Dieseln som säljs på mackar innehåler också 5% RME som gör den gulfärgad, den är alltså inte blank på mackarna.
Citera
2008-04-27, 21:26
Medlem
HEMIbyMOPARs avatar
Villaoljan kan klumpa sig på vintern vad jag hört om man kör med det i bilen, men man kan ju alltid blanda ut det med mack diesel då och köra på endast villaolja på sommarn.
Citera
2008-04-27, 22:35
Medlem
farmenSebastians avatar
nej nej.

lyssan itne på nån här (inte ens mig)

men det har varit en diskussion på Zatzy nyss.
(ja där kunskapen är en aning mer hög än här) ang just detta.

vad jag kom ihåg kort:
"Rena oljan" alternativt kör på RME ist.

http://www.zatzy.com/teknik/318559-koera-bil-pa-gammal-fritoesolja-haender.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in