• 1
  • 2
2008-04-25, 13:50
Bannlyst
Ja, efter ett par minuter vid diskbänken kan jag konstatera att så är fallet. En hög av disk låg ute i köket och följde mig på något sätt med blicken, trots avsaknad av ögon. Den tycktes till och med morra en aning då jag kom nära så jag beslutade mig för att ta tag i eländet.
Sagt och gjord. Varmvattnet flödade från kranen och blandade sig med diskmedel och intorkade matrester i en sörja i vasken.
Doft av rutten mat och artificiell citrus borrar sig in i näsan likt frätande ammoniak. Kvälvningen är nära, men jag måste slutföra arbetet jag påbörjat...

Vad brukar ni tänka på när ni diskar? Har ni några motivationstips att dela med er utav? Jag har fortfarande en massa disk kvar, men jag delar upp det i lite omgångar - låtsas att det är roligare så.
Citera
2008-04-25, 14:02
Medlem
dePauls avatar
Ibland kan det vara tråkigt, ibland "nästan" trevligt. Tror det beror på vilken sinnesstämning man befinner sig i.

~Paul~
Citera
2008-04-25, 14:04
Medlem
Att diska är onekligen så jävla tråkigt! Och alla tips här kommer låta fördummande och käcka. Men i alla fall, here goes:
1. Undvik monsterdiskarna, gör det till en vana att diska och torka av i köket varje dag.
2. Fyll de skitigaste kärlen med hett vatten och lite diskmedel och ställ åt sidan så länge.
3. en bra hård diskborste är det enda som funkar.
4. Skölj och skrapa av det värsta på all disk.
5. Fyll Diskhon till 2/3 med hett vatten, häll först nu i diskmedel (det ska inte skumma förrän man börjar diska).
6. diska i ordningen Glas, tallrikar, bestick, skärbrädor, grytor och stekpannor. Byt vatten om det blir för äckligt.
7. Lyssna på 77-punk eller gråtrunk-country
Citera
2008-04-25, 14:06
Medlem
Så länge det inte är några bautahögar med disk som stått länge så ser jag det inte som något problem alls!
Citera
2008-04-25, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tureture
Så länge det inte är några bautahögar med disk som stått länge så ser jag det inte som något problem alls!

Jo, det är väl det som är problemet. Tur att jag får nytt kök om ett par veckor... Med DISKMASKIN!

Äntligen kanske man klarar sug ur detta slaveri som kallas disk.
Citera
2008-04-25, 14:08
Medlem
rayraviolis avatar
Diska är min favoritsyssla när det handlar om städning i hemmet och jag har aldrig förstått mig på människor som tycker att det är hemskt att diska. Jag tycker att det är ganska avslappnande om man jobbar systematiskt. Det är till stor hjälp att ha lite framförhållning och sätta fastbrända formar i blöt m.m. Dammsuga är dock vidrigt. Hatar det, och är tvungen att göra det idag. Urk!
Citera
2008-04-25, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Diska är min favoritsyssla när det handlar om städning i hemmet och jag har aldrig förstått mig på människor som tycker att det är hemskt att diska. Jag tycker att det är ganska avslappnande om man jobbar systematiskt. Det är till stor hjälp att ha lite framförhållning och sätta fastbrända formar i blöt m.m. Dammsuga är dock vidrigt. Hatar det, och är tvungen att göra det idag. Urk!

Om jag kommer och dammsuger hos dig, så kan du få komma och diska hos mig?
Citera
2008-04-25, 14:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Dammsuga är dock vidrigt. Hatar det, och är tvungen att göra det idag. Urk!
Samma här. Och tvätta fönster?

~Paul~
Citera
2008-04-25, 14:34
Medlem
benjas avatar
Det är precis av denna anledning som jag valde att köpa mig en diskmaskin och det kan vara det bästa köpet jag gjort i hela mitt liv!
http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=11628
Citera
2008-04-25, 14:40
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Ja, efter ett par minuter vid diskbänken kan jag konstatera att så är fallet. En hög av disk låg ute i köket och följde mig på något sätt med blicken, trots avsaknad av ögon. Den tycktes till och med morra en aning då jag kom nära så jag beslutade mig för att ta tag i eländet.
Sagt och gjord. Varmvattnet flödade från kranen och blandade sig med diskmedel och intorkade matrester i en sörja i vasken.
Doft av rutten mat och artificiell citrus borrar sig in i näsan likt frätande ammoniak. Kvälvningen är nära, men jag måste slutföra arbetet jag påbörjat...

Vad brukar ni tänka på när ni diskar? Har ni några motivationstips att dela med er utav? Jag har fortfarande en massa disk kvar, men jag delar upp det i lite omgångar - låtsas att det är roligare så.

Några tips från en annan som hatar att diska:

- Bra diskmedel, minst Yes men gärna något mer industriellt. Kolla med nån restaurang eller storkök.

- Bra diskborste, Granngården saluför en orange borste som är tät, stark och nästan outslitlig.

- Bra diskhandskar, den dyrare varianten i mjukare och bättre gummi/latex. Det är jobbigt med handskar som går sönder och är hala.

- Bra ljudbok i öronen. Perfekt för alla former av tråkiga uppgifter som inte kräver någon tankeverksamhet.

- Belöna dig själv! Antingen mellan varje typ av disk (tallrikar, glas, bestick osv) eller vid vattenbyte. Bra belöningar är öl, sprit, cigg eller sexuella tjänster från damen. Det sistnämnda är bäst som slutbelöning, det kan kännas svårt att motivera sig efteråt.
Citera
2008-04-25, 14:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Några tips från en annan som hatar att diska:
- Bra diskborste, Granngården saluför en orange borste som är tät, stark och nästan outslitlig.

- Bra diskhandskar, den dyrare varianten i mjukare och bättre gummi/latex. Det är jobbigt med handskar som går sönder och är hala.

Mycket bra tips. Jag har också åkt till just Granngården för att köpa diskborste. Den jag tänker på är vit och blå med riktigt hårda borst. Håller mycket länge. Bra att också ha en mjukare borste (eller ännu bättre, en svamp) som komplement.

Angående diskhandskar så är de flesta märken och modeller rent skräp som typ smälter eller spricker efter några omgångar. Det finns dock lite bättre modeller (på ex. Claes Ohlsson) som är ok. Helst av allt skulle jag vilja ha ett par ordentliga industrihandskar (typ syrabeständiga), eller såna som fiskare brukar ha.

Som sagt, diska är kul!
Citera
2008-04-25, 14:55
Moderator
tobess avatar
Första - och bästa tipset.

Köp en diskmaskin!

En av de absolut bästa investeringarna som har gjorts av sambon och mig.

Men nåja, om man nu inte vill - eller har möjlighet till det.

1. När du har ätit, skölj alltid av disken i hett vatten. Tar ett par sekunder och underlättar diskningen senare.
2. Kastruller och andra skitiga kärl lägger du varmvatten i.
3. Använd inte upp hela servisen före du konstaterar att du måste diska. Bättre att använda få tallrikar och försöka diska oftare än att helt plötsligt stå med ett helt berg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in