• 1
  • 2
2008-04-24, 16:43
Medlem
Hej!
Har gått och funderat ett tag nu på vilket operativsystem som är bäst, rent prestandamässigt. Detta speciellt gällande en webbapplikation.

Hört en del om ubuntu och Fedora Core, men är det någon som har någon bättre koll på detta?
Citera
2008-04-24, 16:55
Medlem
Korvstekels avatar
Linux kan ju slimmas ned ganska rejält, prestandamässigt lär väl gentoo vara mest passande? har iofs inte själv kört det på webservrar dock. Arch är ju annars ganska prestandainriktat, fast frågan är ju om någon av dem är så jätteinriktade mot att passa som servrar.

ubuntu 6.06 fungerar bra som server, kör det själv, long term support på det till 2011 eller något sådant så det är supportat ett bra tag till. Utan mysql och apache igång drar det 40mb ram, bör gå att få ned till mindre.

Trustix har jag tidigare kört på server men det är numer nedlagt, var en säkerhetsinriktad serverdistro.
Citera
2008-04-24, 18:08
Medlem
Nyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstekel
Linux kan ju slimmas ned ganska rejält, prestandamässigt lär väl gentoo vara mest passande? har iofs inte själv kört det på webservrar dock. Arch är ju annars ganska prestandainriktat, fast frågan är ju om någon av dem är så jätteinriktade mot att passa som servrar.

ubuntu 6.06 fungerar bra som server, kör det själv, long term support på det till 2011 eller något sådant så det är supportat ett bra tag till. Utan mysql och apache igång drar det 40mb ram, bör gå att få ned till mindre.

Trustix har jag tidigare kört på server men det är numer nedlagt, var en säkerhetsinriktad serverdistro.

Kul att du nämner LTS, då Ubuntus nya LTS, 8.04 släpptes idag. Support till 2013
Citera
2008-04-24, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyx
Kul att du nämner LTS, då Ubuntus nya LTS, 8.04 släpptes idag. Support till 2013
Precis, såg det jag med ^^
Citera
2008-04-24, 22:26
Medlem
Ödlans avatar
attn Linux fanboys: tråden handlar om prestanda och är inte begränsad till Linux på något sätt. Linux är inte bäst när det gäller prestanda nånstans, bara för att ni föredrar det behöver ni inte vilseleda TS.

när senaste versionen av FreeBSD (7.0) släpptes jämförde man med den dåvarande Linuxkärnan som presterade bäst. gissa vad? ni förlorar denna kamp. FreeBSD 7.0 jämfördes med dåvarande bäst presterande Linuxkärna v 2.6.22 och 2.6.24. resultat? FreeBSD har en prestanda på 15% högre än dessa kärnor.

källa? FreeBSD 7.0-RELEASE Announcement. att börja förespråka ett operativsystem bara för att man själv använder det och trivs med inbillningen att man gjort "rätt val" och att det inte finns bättre är bara en stor vilseledning för er själva och personen som bett om hjälp. det finns fler OS än de ni släpper in i era små trångsynta fanboyhjärnor :-)
Citera
2008-04-24, 22:44
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
attn Linux fanboys: tråden handlar om prestanda och är inte begränsad till Linux på något sätt. Linux är inte bäst när det gäller prestanda nånstans, bara för att ni föredrar det behöver ni inte vilseleda TS.

när senaste versionen av FreeBSD (7.0) släpptes jämförde man med den dåvarande Linuxkärnan som presterade bäst. gissa vad? ni förlorar denna kamp. FreeBSD 7.0 jämfördes med dåvarande bäst presterande Linuxkärna v 2.6.22 och 2.6.24. resultat? FreeBSD har en prestanda på 15% högre än dessa kärnor.

källa? FreeBSD 7.0-RELEASE Announcement. att börja förespråka ett operativsystem bara för att man själv använder det och trivs med inbillningen att man gjort "rätt val" och att det inte finns bättre är bara en stor vilseledning för er själva och personen som bett om hjälp. det finns fler OS än de ni släpper in i era små trångsynta fanboyhjärnor :-)
ska sätta upp en FreeBSD-brandvägg när jag får tag på en vettig switch, får se om det lever upp till mina förväntningar!

om det gör det flyttar jag nog över webbservern och eventuell mailserver också.

spännande..
Citera
2008-04-24, 22:48
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:

Bra skrivet!

Tar bort dig från min script-kiddie-lista!
Citera
2008-04-24, 23:01
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Tar bort dig från min script-kiddie-lista!

kan jag inte få vara med igen?

h0w d0 1 h4k n4z4??+
Citera
2008-04-24, 23:10
Medlem
BSD funkar bäst som server vad jag har hört. Själv kör jag ubunut 7.10 (tror jag) server edition. Fungerar utan problem för mig.
Citera
2008-04-24, 23:35
Medlem
Citat:
{massa info} FreeBSD har en prestanda på 15% högre än dessa kärnor.

Fint inlägg! Jag använder linux, men jag kände till det där med 15% sedan tidigare till FBSD:s fördel. Dock skulle jag säga att jag upplever FBSD som svårare att få upp, men det beror säkert till stor del på att jag ej är van med FBSD.

FBSD känns renare och robustare (subjektiv åsikt) när man drar igång det, man får en känsla av att tiden stannat litet, "If it ain't broken don't fix it". Init-systemet är överlägset också. För servrar, om det vore något riktigt seriöst där de där 15% verkligen behövdes så skulle det vara värt att lära sig det för. Men, för lall-hemservrar och liknande går det utmärkt för mig med linux.

Största faktorn för mig är okunskap, men att man själv är okunnig är knappast ett argument mot något. Inte ett bra sådant i alla fall
Citera
2008-04-24, 23:46
Medlem
Får tacka för de informativa svaren. FreeBSD låter intressant och helt klart aktuellt, om inte nu så för framtida bruk. Det ska tydligen vara aningen krånligare, som Hedlund säger, att få upp. Hur skulle ni med erfarenhet av det säga att det skiljer sig från de vanligaste linux-distarna? Med detta syftar jag på installation, kommandon etc.
Citera
2008-04-25, 00:03
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkm4t
Hur skulle ni med erfarenhet av det säga att det skiljer sig från de vanligaste linux-distarna? Med detta syftar jag på installation, kommandon etc.

UNIX-bas bägge två. ingen avancerad installation, lathund finns här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in