• 1
  • 2
2008-04-23, 20:59
Medlem
Jag vill bjuda lite om min hemland så jag kom på dessa tio skäl för att investera i Albanien. Ni kan gärna diskutera innehållet.

Citat:
1) Albanien är en demokrati.

2) Albanien är säkert och politiskt stabilt.

3) Albaniens ekonomi är den snabbast växande i sydöstra Europa.

4) Albaniens handel med övriga Europa är övervägande.

5) Albanien, med en låg inflation ända sedan en decenium, är ekonomiskt stabil.

6) Albanien är medlem i flera frihandelsavtal.

7) Albaniens invånare är bland de mest polyglotta folken i Europa. Det är främst unga som talar engelska, och det är inte alls ovanligt att ungdomar i Albanien behärskar tre eller fyra språk flytande.

8) Albaniens befolkning är ung och arbetsdugliga.

9) I Albanien är det flexibelt att starta företag.

10) I Albanien finns investeringsmöjlighet genom privatiseringprocessen av statliga företag och monopol.
Citera
2008-04-23, 21:18
Bannlyst
Jag tror Serbiens ekonomi är den snabbast växande i sydöstra Europa. Dock så var 2007 Albaniens bästa ekonomiska år.

Sen har du helt rätt i att befolkningen är ung, bara Kosovos befolkning som är yngre. Att starta företag i Albanien skulle nog vara gynnsamt om du har pengarna och kunskapen. Främst om man satsar något inom turismen som förväntas öka enorm den närmaste framtiden.

Om man är ute efter att starta andra företag eller investera i något så funkar även det, jag tror Kosovo är mer gynnsam om man vill starta något. Europas billigaste arbetskraft och efterfrågan är enorm på investeringar. Redan många som investerat i Kosovo sedan självständigheten, även länder som Schweiz och Danmark har redan gjort det.
Citera
2008-04-24, 17:01
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hithere
Redan många som investerat i Kosovo sedan självständigheten, även länder som Schweiz och Danmark har redan gjort det.

Österikiska:
http://www.newkosovareport.com/20080...riculture.html

http://www.newkosovareport.com/20080...in-Kosovo.html

Italiaaa:
http://www.newkosovareport.com/20071...in-Kosovo.html

Citera
2008-04-24, 17:24
Medlem
Felet är väl albanernas usla moral?
Citera
2008-04-24, 17:49
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Felet är väl albanernas usla moral?

Utveckla.
Citera
2008-04-24, 18:10
Medlem
ksvs avatar
Intressant.
Får erkänna att jag inte är så påläst om Albaniens utveckling, men det begränsade utrymmed i media beror väl förhoppningsvis på att det är en relativt lugn del av Europa.

Emerging markets är alltid intressanta och ju längre bakom de är, desto mer finns att ta igen. Är förutsättningarna de rätta kan det alltså innebära många år av hög tillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
1) Albanien är en demokrati.
Mycket viktigt för att en tillväxtmarknad ska vara intressant.

Citat:
2) Albanien är säkert och politiskt stabilt.
Kanske ännu viktigare.
Politisk stabilitet är ju något som vissa ovan nämnda f.d. jugoslavienländer inte uppfyller.

Citat:
3) Albaniens ekonomi är den snabbast växande i sydöstra Europa.
Vilket inte är så konstigt med tanke på hur fattigt landet är.

Citat:
4) Albaniens handel med övriga Europa är övervägande.
Läste att det har status som "potentiellt kandidatland" till EU.

Citat:
10) I Albanien finns investeringsmöjlighet genom privatiseringprocessen av statliga företag och monopol.
Känner du till några konkreta exempel på hur man kan investera?

Finns det t.ex. några fonder eller börsnoterade investmentbolag som fokuserar på Albanien?
Har Albanien förresten själv någon aktiebörs?

Skummade igenom wikipedia lite snabbt och läste följande:
Citat:
Albanien har hög arbetslöshet, utbredd korruption på alla nivåer och utbredd organiserad brottslighet.
Det känns ju förstås mindre bra, men det vore nog en utopi att hitta ett tillväxtland på den här nivån som vore fritt från sådant.
Citera
2008-04-24, 18:17
Medlem
deliverers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Mycket viktigt för att en tillväxtmarknad ska vara intressant.
Dubai...
Citera
2008-04-24, 18:26
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliverer
Dubai...
För att inte nämna Kina.
Så visst finns det undantag.

Men potentialen är mycket större om det är en stabil demokrati.
Utan oljan skulle UAE haft mycket svårt att växa som de gjort utan att vara en demokrati.
Japan och Korea är exempel på där just demokrati sannolikt varit en viktig faktor till att de kunnat nå så långt.
Citera
2008-04-24, 18:42
Medlem
Donny_Braskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliverer
Dubai...

Är inte så insatt men det känns som att dubai enbart är intressant pga de enorma oljetillgångarna som finns i närheten. Jag menar vad kommer de kunna erbjuda efter att oljan där börjar tina ut?
Citera
2008-04-24, 18:51
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donny_Brasko
Är inte så insatt men det känns som att dubai enbart är intressant pga de enorma oljetillgångarna som finns i närheten. Jag menar vad kommer de kunna erbjuda efter att oljan där börjar tina ut?

Kameler??
Citera
2008-04-24, 19:07
Medlem
ksvs avatar
Albaniensson:
Glömde fråga, med som jag uppfattat det är Albanien hyfsat sekulariserat. Stämmer det?

Citat:
Ursprungligen postat av Donny_Brasko
Förenade ArabEmiraten är väl en av få arabländer som aktivt satsar just på att klara ett liv efter oljan.
Det är därför de investerar enorma summor i att bygga upp infrastrukturen och göra landet till en attraktiv internationell handelsplats och turistort.
Citera
2008-04-24, 19:58
Medlem
ksv,

Albanien är ett relativt sekulärt samhälle, detta på grund att man propagerat för religionsfrihet i åratal men mestadels är det på grund av att kommunisterna utropade Albanien som världens första ateistiska stat och förbjöd all privat och offentlig religionsutövning. Det är också värt att nämna att religionsundervisning i offentliga skolor är borttaget från läroplanen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in