Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-23, 17:41
  #1
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Klockan är strax efter 18 på Tenstaplan. En äldre kvinna som skyndat mot t-banan möts av en låst glasdörr. Irriterat testar hon alla dörrar innan hon uppgivet går därifrån.

tunnelbanan är stängd. Sverige har tagit det första nödvändiga steget att isolera invandrarna.

Citat:
Ordningsvakter har jagats med järnrör, stenar och cyklar har kastas mot bussar. Till slut blev det för mycket.
- Katastrof. Jag kommer att gå i konkurs. De kastar sten på mig och mina kunder också. Sätt fast dem någon gång, muttrar Marwan Saliba i Gott Gott-grillen.

När till och men invandrarna ropar på hårdare tag, ja då är det krisigt. Tror ni han kommer få som han vill?
Det är inte bara ambulanspersonal och brandkår som blir stenade i förorterna. De kastar på allt som rör sig.


Kanske är de understimulerade. Finns det inget att göra i Tensta?

Citat:
Trots flera fritidsgårdar, konstgräsplaner och olika kvällsaktiviteter är bristen på tillit mellan vuxenvärlden och de unga stor.

Nehej, det var inte svaret. Vad kan det då bero på? OCh vad kan vi göra? Kanske dags att sätta hårt mot hårt...
Citat:
- Grupptrycket är otroligt hårt. Det är lätt att bli både indragen och utsatt. Att många av dem som utmärker sig har tuffa hemförhållanden med fattigdom, trångboddhet och utanförskap gör att vi måste fråga oss vilka konskekvenser det får att sätta hårt mot hårt. Jag tror vi måste skapa mer förståelse kring den situation de lever i, säger Eva-Britt Leander, enhetschef för fältarna.

Inte det alltså. Vi ska förstå dem... Annars kan det få "konsekvenser". Herreminskapare vilka puckon det finns. Jag kan inte förstå detta beteende. Men kanske det finns en förklaring om vi läser vidare... Föräldrarna kanske bryr sig.

Citat:
Precis som polis, skola och föreningsliv är hon övertygad om att det är föräldrarnas engagemang som är nyckeln. I lördags hade Hjulstaskolan föräldrakonferens. Skolan har 370 elever, 20 föräldrar kom.

Nehej. Inte det...

Citat:
Konflikterna i stadsdelen har dock många bottnar. En ligger i att den somaliska folkgruppen av många i stadsdelen pekats ut som "skyldig", då flera av de unga "ligisterna" har somalisk bakgrund. Somaliska föräldra- och modersmålsföreningen tänker göra vad den kan för att skapa en mer rättvis bild.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=763565

Det var somalier. Saken har fått sin förklaring. Somalier somalier somalier somalier.

Till frågeställningen - Bryr sig inte invandrare om att deras barn härjar runt och förstör? Varför inte?
Citera
2008-04-23, 17:46
  #2
Medlem
Bachauss avatar
Det konstiga är att jag trivs skitbra i Tensta, Hjulsta och Rinkeby. Vart fan e alla idioter dagtid? I spånga och rånar wannabe-brats?

Nää, föräldrasammanslutningar får fan ta och fixa ordning på skiten. Samhället kan inte städa bakom varje familjs dörr!
Citera
2008-04-23, 17:51
  #3
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bachaus
jag trivs skitbra i Tensta, Hjulsta och Rinkeby.
Det där får du nog ta och förklara lite bättre
Citera
2008-04-23, 17:55
  #4
Medlem
Bachauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Det där får du nog ta och förklara lite bättre

Det är mkt mer livat än i exempelvis Spånga....
Citera
2008-04-23, 18:08
  #5
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Blir så jävla trött på dessa politiker som skyller på fattigdom och "utanförskap" som anledningarna till att de kastar stenar på diverse transportfordon och affärer. Det kvittar hur jävla mycket man tjänar per månad, det blir inte bättra av att kasta sten på kommunala fordon. De biter handen som föder dem.

Det är väl rätt uppenbart att de flesta "gangsters" hellre vill kasta sten och bryta ner samhället än att spela fotboll på fotbollsplanen?

Invandrarföräldrar bryr sig inte eftersom att de påverkar inte dem. Det är ju inte deras bil som "busfröna" kastar sten på. Det är någon annans, så varför ska de bry sig?
Citera
2008-04-23, 18:09
  #6
Medlem
jumpcuts avatar
Precis som polis, skola och föreningsliv är hon övertygad om att det är föräldrarnas engagemang som är nyckeln. I lördags hade Hjulstaskolan föräldrakonferens. Skolan har 370 elever, 20 föräldrar kom.

Är inte det alla föräldrar?

Jag tror att det helt enkelt bottnar i den glorifiering av gangsterkulturen som finns, att negrerna i Tensta tror att de är likadana som negrerna i USA och att Sverige ogillar dem helt utan anledning.

Självuppfyllande alltså, Tensta anses vara stökigt, ungdomarna tar till sig det och stökar. De får samma möjligheter, utbildningar och så vidare som övriga svenskar - det har alltså enbart med en rutten attityd att göra. Att "sätta sig in i deras situation" är ett jävla luffarsätt att tänka på, det är trots allt tonåringar de handlar om - hur många tonåringar går att resonera med? Men det svåra är ju att det inte går att sätta hårt mot hårt heller, eftersom att det bara kommer bli ytterligare en del av den självuppfyllande profetian att betongen är ett hårt ställe att leva på.

Vad som skulle behövas är att förändra den svenska invandringspolitiken och "strö ut" nysvenskarna och socialt utslagna för en enklare assimilering och integration, i stället för att aktivt verka FÖR segregeringen.

Det satsas ju för fan mer pengar på aktiviteter och liknande i problemområden än i bättre områden, ändå fortsätter den här skiten. Jag skyller på gangsterkulturen!
Citera
2008-04-23, 18:14
  #7
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bachaus
Det konstiga är att jag trivs skitbra i Tensta, Hjulsta och Rinkeby. Vart fan e alla idioter dagtid? I spånga och rånar wannabe-brats?

Nää, föräldrasammanslutningar får fan ta och fixa ordning på skiten. Samhället kan inte städa bakom varje familjs dörr!


Håller med, jag är svensk och har polare i Tensta. Trevligt där. Har varit där massor av gånger, sista tunneltåget både dit och hem. Aldrig sett eller råkat ut för nått. Tror medierna måste jobba på att ge en lite mer korrekt bild av förorten och inte bara rapportera när det händer skit. Många blir rädda och får en sne syn på verkligheten.
Citera
2008-04-23, 18:16
  #8
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Precis som polis, skola och föreningsliv är hon övertygad om att det är föräldrarnas engagemang som är nyckeln. I lördags hade Hjulstaskolan föräldrakonferens. Skolan har 370 elever, 20 föräldrar kom.

Är inte det alla föräldrar?

Jag tror att det helt enkelt bottnar i den glorifiering av gangsterkulturen som finns, att negrerna i Tensta tror att de är likadana som negrerna i USA och att Sverige ogillar dem helt utan anledning.

Självuppfyllande alltså, Tensta anses vara stökigt, ungdomarna tar till sig det och stökar. De får samma möjligheter, utbildningar och så vidare som övriga svenskar - det har alltså enbart med en rutten attityd att göra. Att "sätta sig in i deras situation" är ett jävla luffarsätt att tänka på, det är trots allt tonåringar de handlar om - hur många tonåringar går att resonera med? Men det svåra är ju att det inte går att sätta hårt mot hårt heller, eftersom att det bara kommer bli ytterligare en del av den självuppfyllande profetian att betongen är ett hårt ställe att leva på.

Vad som skulle behövas är att förändra den svenska invandringspolitiken och "strö ut" nysvenskarna och socialt utslagna för en enklare assimilering och integration, i stället för att aktivt verka FÖR segregeringen.

Det satsas ju för fan mer pengar på aktiviteter och liknande i problemområden än i bättre områden, ändå fortsätter den här skiten. Jag skyller på gangsterkulturen!

Ja, gangsterkulturen står för väldigt mycket av den misslyckade integrationen. Negrer och araber vill båda var så lika gangstrarna i USA, därav byxorna nere vid knäna, tröjor stora som tält och baseballkepsen på sne. Jag tror nästan att problemet ligger i att dessa ungdomar VILL bo i förorten. De VILL vara fattiga och de vill kunna skryta om hur de måste stjäla och råna för att överleva (vilket de inte behöver i Svea med tanke på vårt generösa socialbidrag). De tycker att det är skitcoolt. Om de hade haft en annan inställning, en inställning om att det faktskt var fint att tjäna pengar på hederligt sätt så tror jag situationen hade sett annorlunda ut.
Citera
2008-04-23, 18:18
  #9
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Ja, gangsterkulturen står för väldigt mycket av den misslyckade integrationen. Negrer och araber vill båda var så lika gangstrarna i USA, därav byxorna nere vid knäna, tröjor stora som tält och baseballkepsen på sne. Jag tror nästan att problemet ligger i att dessa ungdomar VILL bo i förorten. De VILL vara fattiga och de vill kunna skryta om hur de måste stjäla och råna för att överleva (vilket de inte behöver i Svea med tanke på vårt generösa socialbidrag). De tycker att det är skitcoolt. Om de hade haft en annan inställning, en inställning om att det faktskt var fint att tjäna pengar på hederligt sätt så tror jag situationen hade sett annorlunda ut.


Hur ska vi bryta detta mönster du beskriver?
Citera
2008-04-23, 18:32
  #10
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Hur ska vi bryta detta mönster du beskriver?

Hiphop och rap (som ofta handlar just om hur coolt det är att vara gangster) har dominerat mainstreammusiken i nästan 20år. Det är förmodligen detta som ligger bakom den eftertraktade gangsterattityden.
Man kan knappast förbjuda denna musikstilen, men personligen hoppas jag på att hiphopens storhetstid snart kommer att vara över. Ungdomar behöver andra idoler än 50cent, Tony Montana och Gudfadern.

Som det är nu så kan jag tyvärr inte se ett sätt att bryta detta mönster men om man gjorde det coolt att vara hederlig samt töntigt att vara gangster så skulle det lösa sig, utan tvekan tror jag.

Sen får vi iochförsig inte glömma att negrer är av naturen agresiva, därav faktumet att hiphopen och rapen ofta handlar just om att knulla brudar och skjuta andra negrer. Önska att det inte var sant, men så är det tyvärr.
Citera
2008-04-23, 18:36
  #11
Avstängd
raes avatar
Det verkar onekligen gå ganska vilt till i Tensta och Rinkeby, nästa gång jag är i Stockholm ska jag åka ut till förtorterna - med popcorn och Coca-Cola förstås synnerligen välförsedd - och bara andas in den mångkulturella atmosfären

När får vi se gladiatorspel med kriminella invandrare?
Citera
2008-04-23, 18:40
  #12
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
När får vi se gladiatorspel med kriminella invandrare?

?! Igår , idag , imorgon..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback