Disskutionsunderlag:
Är Sverige världens vägledande land just nu när de gäller miljövänliga alternativ? Är andra svenska städer lika på när det gäller detta som Växjö?
OBS: Verkar vara svårt att länka direkt till den videon, om den inte kommer upp direkt så klicka på "Our Planet" och sen "Swedens hold key to going green"
Pluggar på Växjö Universitet där man för tillfället arbetar med att ha så lite lampor som möjligt tända kvälls och nattetid i universitetslokalerna för att spara el. Ganska kul att de faktiskt försöker få Växjö så grönt som möjligt då man kan få en ganska schysst "grön" turism från andra länder.
Disskutionsunderlag: Är Sverige världens vägledande land just nu när de gäller miljövänliga alternativ? Är andra svenska städer lika på när det gäller detta som Växjö?
Nä. Det är Finland.
Det enda Sverige "är bra på" är massimport av araber, dålig vård,
dålig a-kassa, kassa villkor för sjukskrivna, skola i kaos, gruppvåldtäkter, höga skatter, mörkning av media och hjärntvätt av sitt eget folk.
Glömde . . . vi är även bäst på att lägga ner rena energikällor samt att ge pensionärer kall mat.
Senast redigerad av jamesbonde 2008-04-22 kl. 23:20.
"Expansiva Växjö" som typ skövlat en baziziljard biljarder kvadratkilometer skog och natur de senaste typ 5 åren bara för att kunna bygga ca. en kvadriljon fula köpcenter där man säljer lågkvalitativt massproduktionskrot från Kina och andra delar av världen?
Men de blir förstås direkt miljövänliga för att de släcker lampor i korridorerna ute på "campus"?
Exakt så löjlig och hycklande är hela "klimatdebatten."
DN som har lipat i månader om klimathotet hade förra helgen en artikel "Flyg till New York och shoppa - spara tusenlappar" typ. Där sjönk deras trovärdighet till noll.
Pluggar på Växjö Universitet där man för tillfället arbetar med att ha så lite lampor som möjligt tända kvälls och nattetid i universitetslokalerna för att spara el.
Jag läser med på universitetet i Växjö, tydligen skall kommunen bjuda in Al Gore som ska snacka lite om att jorden skall gå under för några miljoner.
Världens mest kände förkämpe för klimatet kommer troligen till Växjö i höst. Med Al Gore hoppas kommunledningen få ett osannolikt stort dragplåster till en klimatkonferens i september.
Med Al Gore som talare kommer Växjö, om man får klartecken, att få en världsauktoritet inom klimatområdet som dragmagnet vid Växjös klimatkonferens i höst.
Bakom idéen att få Al Gore som talare heter Anders Franzén, som i dag är utvecklingschef i kommunen.
Han kom att tänka på några studieveckor i USA för ungefär 40 år sedan och att en studiekamrat just hette Al Gore:
– Han gick på Harvad university i Boston och jag var där på lektioner under några veckor. Då lärde jag känna honom lite grann, både under skoldagarna och några gånger på fritiden. Minnet dök upp när kommunledningen planerade höstens klimatkonferens i Växjö, så Anders Franzén lade fram frågan: Varför inte ta hit Al Gore?
Varför tänkte ni just på denne världsresenär i klimathot och klimatfrågor?
– Han skulle vare ett väldigt bra dragplåster. Han kan ge många en knuff framåt i klimatarbeten. Både myndigheter och företagsgrupper, liksom internationella grupperingar, kan vara intresserade. Och jag tror hans närvaro och föreläsning kan trigga upp det lokala, regionala, men även det nationella och internationella klimatarbetet.
– Samtidigt får vi möjligheten att informera honom, och andra, om vad Växjö gjort och tänker gör för miljön och klimatet.
Men det kostar en hel del att få hit Al Gore. Prislappen är på 1,8 miljoner kronor.
– Det låter mycket, men priserna ligger där för talare på världsnivå. Men vi försöker fixa det. Får vi många deltagare och stöttning av företagsgrupper, kanske garantier från Regionförbundet och länsstyrelsen, så kan vi nog klara det.
Ledande kommunalrådet Bo Frank (m) ser fram emot att få Al Gore som gäst:
– Hans besök skulle betyda mycket. Tack vare honom fick ju klimatfrågan ett gigantiskt genomslag över hela världen i fjol.
Just nu pågår brevväxling mellan Växjö kommun och Al Gores agent.
Närmare bestämt besked ges senare i vår.
Finnarna bygger fn världens största kärnkraftverk. Man har även infört gratis kollektivtrafik i bla Helsingfors.
Handlingkraftiga åtgärder som har betydelse för miljön. På riktigt. Svenska skitpolitikers enda åtgärder består i att släcka några glödlampor samt och höja bensinskatter/energiskatter.
Jävla hycklare. Fy-fan.
Världens mest kände förkämpe för klimatet kommer troligen till Växjö i höst. Med Al Gore hoppas kommunledningen få ett osannolikt stort dragplåster till en klimatkonferens i september.
Med Al Gore som talare kommer Växjö, om man får klartecken, att få en världsauktoritet inom klimatområdet som dragmagnet vid Växjös klimatkonferens i höst.
Bakom idéen att få Al Gore som talare heter Anders Franzén, som i dag är utvecklingschef i kommunen.
Han kom att tänka på några studieveckor i USA för ungefär 40 år sedan och att en studiekamrat just hette Al Gore:
– Han gick på Harvad university i Boston och jag var där på lektioner under några veckor. Då lärde jag känna honom lite grann, både under skoldagarna och några gånger på fritiden. Minnet dök upp när kommunledningen planerade höstens klimatkonferens i Växjö, så Anders Franzén lade fram frågan: Varför inte ta hit Al Gore?
Varför tänkte ni just på denne världsresenär i klimathot och klimatfrågor?
– Han skulle vare ett väldigt bra dragplåster. Han kan ge många en knuff framåt i klimatarbeten. Både myndigheter och företagsgrupper, liksom internationella grupperingar, kan vara intresserade. Och jag tror hans närvaro och föreläsning kan trigga upp det lokala, regionala, men även det nationella och internationella klimatarbetet.
– Samtidigt får vi möjligheten att informera honom, och andra, om vad Växjö gjort och tänker gör för miljön och klimatet.
Men det kostar en hel del att få hit Al Gore. Prislappen är på 1,8 miljoner kronor.
– Det låter mycket, men priserna ligger där för talare på världsnivå. Men vi försöker fixa det. Får vi många deltagare och stöttning av företagsgrupper, kanske garantier från Regionförbundet och länsstyrelsen, så kan vi nog klara det.
Ledande kommunalrådet Bo Frank (m) ser fram emot att få Al Gore som gäst:
– Hans besök skulle betyda mycket. Tack vare honom fick ju klimatfrågan ett gigantiskt genomslag över hela världen i fjol.
Just nu pågår brevväxling mellan Växjö kommun och Al Gores agent.
Närmare bestämt besked ges senare i vår.
Al Gore ska fan hålla sig borta, står inte ut med den där jävla miljöfascisten!
OffTopic: Av ren nyfikenhet, vad pluggar du för nåt?
Finnarna bygger fn världens största kärnkraftverk. Man har även infört gratis kollektivtrafik i bla Helsingfors.
Handlingkraftiga åtgärder som har betydelse för miljön. På riktigt. Svenska skitpolitikers enda åtgärder består i att släcka några glödlampor samt och höja bensinskatter/energiskatter.
Jävla hycklare. Fy-fan.
Kommer inte på något annat att säga än; Halleluja!
Jag bor i växjö och jag förstår inte riktigt hur man kan ha kommit fram till detta. Jag ser ingen skillnad idag mot för 10 år sedan.
Kan vara så att vi inte har några industrier här men det känns långsökt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!