2009-05-06, 09:30
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimum
en fråga om placering eftersom jag hade lite problem med de i uppkörningen. När man kör på enkelriktad gata så ska man köra i mitten och när man kommer till korsning så placerar man sig på vänster sida om man ska till vänster, höger sida om man ska till höger och i mitten av gatan om man ska rakt fram? stämmer detta..orkar inte kugga på detta

Det torde stämma. Det kan ju kännas lite märkligt, men om gatan är enkeltriktad ska du klämma ut bilen så långt åt vänster som möjligt vid vänstersväng. Känns lite som att köra på fel sida vägen

Glöm inte hålla ut ordentligt och sakta in om det är parkerade bilar och så... (vilket det ju ofta är på enkelriktade gator) man vet aldrig, en dörr kan flyga upp och folk kan kliva rätt ut mellan bilarna!
Citera
2009-05-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optimum
en fråga om placering eftersom jag hade lite problem med de i uppkörningen. När man kör på enkelriktad gata så ska man köra i mitten och när man kommer till korsning så placerar man sig på vänster sida om man ska till vänster, höger sida om man ska till höger och i mitten av gatan om man ska rakt fram? stämmer detta..orkar inte kugga på detta

Om du vet att du ska vänster längre fram är det bättre att lägga dig till vänster direkt, precis som du hade gjort om det var två körfält och du ska ha vänster körfält längre fram - då tar du ju vänster fil så tidigt som möjligt. På så sätt slipper du byta placering vid korsningen och minskar antalet riskmoment med ett (det kan ju komma en kamikaze-EU-moppe på insidan som du missar t.ex.) Planera din körning med andra ord.

Men se upp för parkerade bilar på vänstersidan.
Citera
2009-05-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Om du vet att du ska vänster längre fram är det bättre att lägga dig till vänster direkt, precis som du hade gjort om det var två körfält och du ska ha vänster körfält längre fram - då tar du ju vänster fil så tidigt som möjligt. På så sätt slipper du byta placering vid korsningen och minskar antalet riskmoment med ett (det kan ju komma en kamikaze-EU-moppe på insidan som du missar t.ex.) Planera din körning med andra ord.

Men se upp för parkerade bilar på vänstersidan.

tack för hjälpen, ska tänka på de även om jag klarade uppkörningen precis
Citera
2009-05-06, 13:25
Medlem
Om man kör i 70 och ser en 50 skylt lite sent, eller om det är nedförsbacka till 50 skylten, kan man motorbromsa på 4.an? Bra, dåligt?

Edit:
Citat:
tack för hjälpen, ska tänka på de även om jag klarade uppkörningen precis
Grattis fresten!
Senast redigerad av Swagger01 2009-05-06 kl. 13:58.
Citera
2009-05-06, 15:46
Medlem
Orzions avatar
Har som sagt problem med att baka runt hörn som jag nämde tidigare men kom att tänka på.Är det tillåtet att justera sidospeglarna när man skall baka så de är mer neriktad mto gatan då detta underlättare en hel del. Eftersom man ändå tittar bakåt hella tiden harm an ju ingen användnign för dem att visa vad som kommer bakifrån.
Citera
2009-05-06, 15:47
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swagger01
Om man kör i 70 och ser en 50 skylt lite sent, eller om det är nedförsbacka till 50 skylten, kan man motorbromsa på 4.an? Bra, dåligt?

Edit:
Grattis fresten!

Förstår inte frågan ja att motorbroma är bra men det får ALDRIG ledda till att du kör för fort. Dvs behöver du bromsa för att komma ner till 50 innan du passerar skyltan skall du göra det.

Trafiksäkerhet är alltid viktigare än eco driving/miljövänligt körning.
Citera
2009-05-06, 18:12
Medlem
snelpolaks avatar
Har körprov för C-kort den 27:e, någon erfaren som har lite tips att dela med sig av? Vilken bit väger tyngst, körningen eller funktionsbeskrivningarn?
Citera
2009-05-06, 21:00
Medlem
Hoegbergs avatar
Ska iväg till halkbanan på fredag och är lite nervös. Fast jag är faktiskt mer nervös över att vi på vägen dit (åker med bilskola) tydligen ska få en lektion i motorväg/landsväg. Fy fan för att göra bort sig med en massa publik i bilen.
Citera
2009-05-06, 21:27
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoegberg
Ska iväg till halkbanan på fredag och är lite nervös. Fast jag är faktiskt mer nervös över att vi på vägen dit (åker med bilskola) tydligen ska få en lektion i motorväg/landsväg. Fy fan för att göra bort sig med en massa publik i bilen.

Det är lungt, halkbanan är bara rolig det lovar jag, du kan inte bli underkänd heller, bara om du är totalt värdelös ungefär inte vet vart bromsen sitter eller att man inte tar kursen på allvar, annars blir man alltid godkänd.

Jag skulle gärna ta en halkkörning igen.
Citera
2009-05-06, 21:28
Medlem
Aussie89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoegberg

Du behöver inte oroa dig! Jag gjorde min idag på Gillinge, var nervös, men det gick bra. Roligt var det också! Särskilt att sitta i bilen som snurrade runt så man fick sitta upp och ner och uppleva hur det är att volta fast jag blev lätt illamående...
Var ska du göra halkbanan?
Citera
2009-05-06, 21:41
Medlem
Hoegbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight

Det är lungt, halkbanan är bara rolig det lovar jag, du kan inte bli underkänd heller, bara om du är totalt värdelös ungefär inte vet vart bromsen sitter eller att man inte tar kursen på allvar, annars blir man alltid godkänd.

Jag skulle gärna ta en halkkörning igen.

Det låter bra. Har inga problem med att hantera bilen, så då ska jag nog klara mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aussie89
Du behöver inte oroa dig! Jag gjorde min idag på Gillinge, var nervös, men det gick bra. Roligt var det också! Särskilt att sitta i bilen som snurrade runt så man fick sitta upp och ner och uppleva hur det är att volta fast jag blev lätt illamående...
Var ska du göra halkbanan?

Kumla.
Citera
2009-05-06, 23:13
Medlem
kingsos avatar
Ska köra upp för MC på min egen MC!
Någon som vet om jag måste plocka bort mitt yoshimura slipon innan upkörningen?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in