2018-06-04, 23:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Jag har läst allt du skrivit, men problemet är fortfarande att du tycker du kört närmast felfritt när uppkörningsmannen sedan kuggar dig. Varför skulle han ens bry sig om att du existerar? För honom betyder du ingenting, du är bara en liten liten del av hans arbete. Det finns inget personligt i en uppkörning, för att kunna ge ett oberoende betyg.

Efter dina åsikter, låt mig fråga, du är inte etnisk Svensk eller hur?

Jag är svensk och kan spåra min släkt rätt långt bak i tiden, så där har du fel.
Du kanske är han iofs, det skulle ju förklara en hel hel del. Om du inte var där, och du inte kan yttra dig så utgår du ifrån att jag gjort något fel, när han har ljugit för mig, på protokollet och inte kan svara på några frågor, eller ge mig någon som helst feedback, något han är skyldig att göra?

Jo, han vet vem jag är, vilka jag övningskört med etc och han ogillar dom skarpt och dom honom. Ingen gynnsam situation direkt?
Citera
2018-06-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
text
Fast vad är det du vill diskutera egentligen? Det låter mest som en gnälltråd. Inget illa ment, för gnäller gör vi alla, men vad är det faktiska diskussionsunderlaget? Vill du bara beklaga dig är en blogg bättre.

Vill du diskutera huruvida det var personligt eller ej? Du verkar ju hur som helst 100% övertygad om att så är fallet.

Eller vill du kanske diskutera vad du kan göra åt saken?
Citera
2018-06-04, 23:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
http://www.bilddump.se/bilder/201806...26.197.172.png

Där har du din bild. Är ingen mästare på paint direkt, så du får stå ut.

Nej, jag har säkerligen mycket att lära mig, som med allt annat, men mognad med mängdträning är något som sker naturligt, också beslutstagandet när det gäller risker, fördelar, nackdelar etc.

Vid första krysset ser jag honom komma längst bort, säkert i 45-50 kmh, såg nu att jag målat krysset på fel sida, han ligger alltså innerst och blinkar till vänster. Vid mitt andra kryss vid påfarten, så ligger jag på runt 55-60, och ser att han är 30-40 meter bort, innerst i rondellen och blinkar vänster som han ska fortsätta. Rondellen är extremt bred dessutom, och jag ser att han ser mig också, inga problem. Han hade inte hunnit kollidera med mig oavsett vilken fil jag ens lagt mig i, sån marginal var det, därav mitt "Vad gör du?" när han bromsade.

Efter att ha sett bilden är jag ännu mer övertygad om att du inte förstår problemet. Man åker inte in i en rondell när det kommer någon annan körande, oavsett hur personen blinkar och vart du ska (antar att du skulle till höger och trodde att ditt agerande därmed skulle vara okej?).

Jag är på instruktörens sida här och du måste inse att ”jag tycker jag har koll” och ”hur man ska bete sig på en uppkörning” är två helt olika saker.

Förstår även att instruktören inte orkade bråka med dig, hade aldrig orkat med det om jag haft det jobbet. Han är där för att bedöma dig, inte för att lära dig köra bil. Att lära dig köra bil har du körskolläraren till.
Citera
2018-06-04, 23:07
Medlem
Citat:
Jag har läst allt du skrivit, men problemet är fortfarande att du tycker du kört närmast felfritt när uppkörningsmannen sedan kuggar dig. Varför skulle han ens bry sig om att du existerar? För honom betyder du ingenting, du är bara en liten liten del av hans arbete. Det finns inget personligt i en uppkörning, för att kunna ge ett oberoende betyg.
Att utgå från att alla är rationella eller inte har någon konstig agenda är tämligen irrationellt.
Citera
2018-06-04, 23:08
Medlem
Citat:
Hej Ygg3!
Yes, jag vet, har nog kört i en miljon rondeller. Just den här rondellen är enorm och ger en enormt sikt, man ser bilar från vänster från 250-300 meters avstånd. Bilen låg i vänster innerfil, blinkade vänster som han skulle fortsätta. Jag skulle alltså inte varit i närheten av honom när jag fortsatte in på min fil.

Jag agerade alltså efter informationen den bilen gav mig, saktade in för väjningsplikt och tog rätt beslut. Har redan kollat med trafikskolan och det var reko. Verkar vara olika från person till person om ni hört annat isåfall, det kan jag inte svara på.

Du litar på att en bil som blinkar vänster kommer köra vänster?

Amatör.
Citera
2018-06-04, 23:10
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Efter att ha sett bilden är jag ännu mer övertygad om att du inte förstår problemet. Man åker inte in i en rondell när det kommer någon annan körande, oavsett hur personen blinkar och vart du ska (antar att du skulle till höger och trodde att ditt agerande därmed skulle vara okej?).

Jag är på instruktörens sida här och du måste inse att ”jag tycker jag har koll” och ”hur man ska bete sig på en uppkörning” är två helt olika saker.

Förstår även att instruktören inte orkade bråka med dig, hade aldrig orkat med det om jag haft det jobbet. Han är där för att bedöma dig, inte för att lära dig köra bil. Att lära dig köra bil har du körskolläraren till.

När tog du körkort? Har du läst något om att inte hindra trafiken i onödan, eco-driving, att vara riskmedveten etc? Och ja, var på hans sida, men han gick ju över på min sida sen när jag förklarade för honom hur jag tänkte, hur situationen var och han inte kunde säga emot. Men du tycker ändå du är på "hans sida", trots att han till slut höll med och förstod resonemanget för han inte gjorde rätt?

Det var även 30-40 meter när jag väl hade saktat in och var framme, så jag beaktade väjningsplikten, men hade hunnit köra oavsett vilket fält jag skulle till, vilket gjorde det ÄN mer onödigt att tvärbromsa och hindra bakomvarande trafik.
Citera
2018-06-04, 23:11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
http://www.bilddump.se/bilder/201806...26.197.172.png

Där har du din bild. Är ingen mästare på paint direkt, så du får stå ut.

Nej, jag har säkerligen mycket att lära mig, som med allt annat, men mognad med mängdträning är något som sker naturligt, också beslutstagandet när det gäller risker, fördelar, nackdelar etc.

Vid första krysset ser jag honom komma längst bort, säkert i 45-50 kmh, såg nu att jag målat krysset på fel sida, han ligger alltså innerst och blinkar till vänster. Vid mitt andra kryss vid påfarten, så ligger jag på runt 55-60, och ser att han är 30-40 meter bort, innerst i rondellen och blinkar vänster som han ska fortsätta. Rondellen är extremt bred dessutom, och jag ser att han ser mig också, inga problem. Han hade inte hunnit kollidera med mig oavsett vilken fil jag ens lagt mig i, sån marginal var det, därav mitt "Vad gör du?" när han bromsade.
Dina avstånd ger jag inte mkt för om du inte springer ut o mäter.
Men på din skiss så är bilens placering mellan två på/avfarter. Den bilen är på väg till din infart o du har skyldighet att lämna företräde.
Att du tjatar om avstånd o hastigheter o självklart kan du bedömma saker som polisen behöver kalibrerad utrustning till.
Oss emellan så hade även jag kört. Men till skillnad mot dig har jag körkort o avgör själv om det är riskfritt eller inte, utan att kunna bedömma antal meter eller den andres hastighet.
Inte ens inspektören kan veta dessa två faktorer. Däremot kan han bedömma om situationen är riskfri eller inte. Tydligen ansåg han att du tog en risk o då under en uppkörning.

För mig känns det som att du höjer upp dig för mkt. Att ditt lugn gör att du har en för låg riskbedömning utifrån inspektörerns kriterier.
Synd. Jag kan bara säga att du gjorde fel under en uppkörning även om det hade blivit skitbra om du hade haft ett körkort.
Citera
2018-06-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Du litar på att en bil som blinkar vänster kommer köra vänster?

Amatör.
Faktiskt lite så. När man har lappen så gör man självfallet så ibland, men det är viktigt att aldrig tolka blinkers som löften. Tolka dem alltid som varningar och tänk på att folk kan råka blinka fel eller helt plötsligt ångra sig.
Citera
2018-06-04, 23:12
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Men sluta nu. Det finns inkompetenta och även rena as inom alla branscher. Att vederbörande även fått sparken tyder ju definitivt på att denne misskött sig. Hur kan du vara så jävla säker på att TS inte råkat ut för en sådan?

As finns överallt, men tror dem existerar i helt andra yrken än uppkörningsmän. Ett as till uppkörningsman skulle få många anmälningar mot sig och snabbt tas ur tjänst under utredning. Kommer ihåg min egen uppkörning, anekdot. Vi var två som körde upp med samma bil/Uppkörningsman. Killen jag körde upp med backade bland annat ned bilen i ett vägdike, varpå både jag och uppkörningsmannen fick putta upp bilen. Efter denna gosse blev kuggad, uppstod en hiskelig disskution, för han hade ju kört felfritt, och en dikesbakning borde inte påverka hans uppkörning tyckte gossen, sanningen var att för mig som satt i baksätet så var det en mardrömsfärd med livet som insats. Så bara för att TS ser sin körning felfri, betyder inte att det varit det.
Citera
2018-06-04, 23:16
Medlem
Citat:
As finns överallt, men tror dem existerar i helt andra yrken än uppkörningsmän. Ett as till uppkörningsman skulle få många anmälningar mot sig och snabbt tas ur tjänst under utredning.
Mycket märkligt antagande. Och även om det nu stämmer, vad är det som säger att TS inte råkat ut för en sådan som snart kommer få sparken?

Dessutom hade ju TS inspektör även fått sparken en gång...
Senast redigerad av RulleRivare 2018-06-04 kl. 23:19.
Citera
2018-06-04, 23:20
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Mycket märkligt antagande.

Dessutom hade ju TS inspektör även fått sparken en gång...

Hade TS uppkörningsman fått "sparken", hade han inte kunnat få en ny anställning i samma myndighet. Det är trafikverket vi pratar om, inte Socialdemokraterna. Om det ger dig en hint.
Citera
2018-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Hade TS uppkörningsman fått "sparken", hade han inte kunnat få en ny anställning i samma myndighet. Det är trafikverket vi pratar om, inte Socialdemokraterna. Om det ger dig en hint.
Vad vet du om Trafikverket som jag inte vet? Skiljer de sig nämnvärt från andra myndigheter?

Och svara gärna på tillägget jag gjorde till förra inlägget: Och även om det nu stämmer, vad är det som säger att TS inte råkat ut för en sådan som snart kommer få sparken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in