Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
http://www.bilddump.se/bilder/201806...26.197.172.png
Där har du din bild. Är ingen mästare på paint direkt, så du får stå ut.
Nej, jag har säkerligen mycket att lära mig, som med allt annat, men mognad med mängdträning är något som sker naturligt, också beslutstagandet när det gäller risker, fördelar, nackdelar etc.
Vid första krysset ser jag honom komma längst bort, säkert i 45-50 kmh, såg nu att jag målat krysset på fel sida, han ligger alltså innerst och blinkar till vänster. Vid mitt andra kryss vid påfarten, så ligger jag på runt 55-60, och ser att han är 30-40 meter bort, innerst i rondellen och blinkar vänster som han ska fortsätta. Rondellen är extremt bred dessutom, och jag ser att han ser mig också, inga problem. Han hade inte hunnit kollidera med mig oavsett vilken fil jag ens lagt mig i, sån marginal var det, därav mitt "Vad gör du?" när han bromsade.
Dina avstånd ger jag inte mkt för om du inte springer ut o mäter.
Men på din skiss så är bilens placering mellan två på/avfarter. Den bilen är på väg till din infart o du har skyldighet att lämna företräde.
Att du tjatar om avstånd o hastigheter o självklart kan du bedömma saker som polisen behöver kalibrerad utrustning till.
Oss emellan så hade även jag kört. Men till skillnad mot dig har jag körkort o avgör själv om det är riskfritt eller inte, utan att kunna bedömma antal meter eller den andres hastighet.
Inte ens inspektören kan veta dessa två faktorer. Däremot kan han bedömma om situationen är riskfri eller inte. Tydligen ansåg han att du tog en risk o då under en uppkörning.
För mig känns det som att du höjer upp dig för mkt. Att ditt lugn gör att du har en för låg riskbedömning utifrån inspektörerns kriterier.
Synd. Jag kan bara säga att du gjorde fel under en uppkörning även om det hade blivit skitbra om du hade haft ett körkort.