2017-06-16, 16:08
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Om en parkeringstavla har tilläggstavlan "2 tim" så innebär detta att parkering alltid är tillåten i högst 2 h. Jag trodde att detta endast gällde vardagar, från mån- till fredag men tydligen gäller detta alla dagar. Hur vet man detta?
Det här kanske kan hjälpa dig något https://www.youtube.com/watch?v=zxVS1a8YDMk
Video som förklarar tilläggstavlorna lite enkelt.

Dvs. tilläggstavla utan tidsangivelse innebär dygnets alla timmar året runt.
Senast redigerad av SilentVictory 2017-06-16 kl. 16:11.
Citera
2017-06-16, 16:26
Medlem
Fast 2 tim är ju i sig en tidsangivelse. Du menar klockslagsangivelser?

Så om tidsangivelsen är i ord, såsom "tim", gäller detta alla veckodagar. Är tidsangivelsen i klockslag så gäller endast vardagar. Kan man tänka så här?
Citera
2017-06-16, 16:26
Medlem
Citat:
Om en parkeringstavla har tilläggstavlan "2 tim" så innebär detta att parkering alltid är tillåten i högst 2 h. Jag trodde att detta endast gällde vardagar, från mån- till fredag men tydligen gäller detta alla dagar. Hur vet man detta?
Tänk att skylten ger dig all information. I det här fallet så är det parkering tillåten i 2 timmar. Inget annat är angivet.

Det står inget om vilka dagar eller klockslag det är så. Alltså är det så dygnet runt alla dagar i veckan.
Citera
2017-06-16, 16:30
Medlem
Citat:
Fast 2 tim är ju i sig en tidsangivelse. Du menar klockslagsangivelser?

Så om tidsangivelsen är i ord, såsom "tim", gäller detta alla veckodagar. Är tidsangivelsen i klockslag så gäller endast vardagar. Kan man tänka så här?
Det beror ju på vad som står i tidsangivelsen. Om det står en tidsangivelse så är det då det gäller vilket kan vara även på helger.
Vad som gäller beror även på hur tilläggstavlorna är utformade. Ett exempel: http://imgur.com/sx9Ll
Citera
2017-06-16, 16:37
Medlem
dea1s avatar
Citat:
Grattis! Att frågorna är omformulerade utgör orsaken till varför man bör förstå frågorna man lär sig på Elevcentralen, snarare än att "känna igen frågeställningen ord för ord och välja hörande svarsalternativ; memorering".

Edit: Får jag i övrigt fråga ifall du enbart använde dig av frågebanker (Elevcentralen) samt Google för förståelse? Eller spelade Körkortsboken en vital roll i din förberedelse?

Jag har pluggat genom att läsa i Körkortsboken och genom att läsa teoriavsnitten på Elevcentralen samt gjort instuderingsfrågorna som finns där för att komma vidare till nästa del. Sen har jag såklart fått se teorin i praktiken när jag kört och frågat min körlärare massa. Sista veckorna har jag suttit med prov på olika frågebanker. På de frågorna jag haft fel har jag dels googlat samt tittat mer i Körkortsboken för att förstå helheten.
Citera
2017-06-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det står inget om vilka dagar eller klockslag det är så. Alltså är det så dygnet runt alla dagar i veckan.

Enligt den logiken så bör endast en parkeringsskylt innebära 24h parkering varje dag då inget annat står givet. Men så är det ju inte; man får parkera hur länge som helst på lör- och söndagar.

Edit: Känns som att vägmärket i sig gäller vardagar mån- till fredag medan tilläggstavlor alltid gäller alla veckodagar. Finns undantag till det sistnämnda så anges det på tilläggstavla/och eller skrivs på ett särskilt sätt (parentes om man syftar på lördagar och dagar före helgdagar exempelvis).
Senast redigerad av Niklas1993 2017-06-16 kl. 17:29.
Citera
2017-06-16, 17:50
Medlem
Ju mer jag läser om detta desto mer förvirrad blir jag.

Scenario 1: På huvudled finns en parkeringsskylt. Den har två tilläggstavlor - A och B. På A står "2 tim". På B står "9-18".

Scenario 2: På huvudled finns en parkeringsskylt. Den har en tilläggstavla - C. På C står "2 tim".

I scenario 1 så får en parkera i högst två timmar i rad under klockslagen 9-18 på vardagar. Övrig tid råder parkeringsförbud.

So far so good.

I scenario 2 så får en parkera i högst två timmar varenda veckodag.

Jag förstår inte hur det i ena fallet endast gäller vardagar medan det i andra fallet gäller lör-/dag före helgdag och söndag eller helgdagar. Är det en självklarhet att tidsangivelser i digitala klockslag, i detta fall 9-18, alltid bara gäller vardagar medan tidsangivelser i bokstäver, i detta fall "tim", gäller varenda veckodag!?
Citera
2017-06-16, 18:42
Medlem
Vad i helvete, Elevcentralen och körkortsfrågor.se säger helt olika saker.

Vad gäller om en parkeringsskylt finns kopplad till huvudled (så här: https://www.google.se/search?q=parke...31HzpCpr2QGfM:)

Elevcentralen: Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid fritt
Körkortsfrågor: Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid parkeringsförbud

Vad är rätt!?
Citera
2017-06-16, 19:22
Medlem
Citat:
Enligt den logiken så bör endast en parkeringsskylt innebära 24h parkering varje dag då inget annat står givet. Men så är det ju inte; man får parkera hur länge som helst på lör- och söndagar.

Edit: Känns som att vägmärket i sig gäller vardagar mån- till fredag medan tilläggstavlor alltid gäller alla veckodagar. Finns undantag till det sistnämnda så anges det på tilläggstavla/och eller skrivs på ett särskilt sätt (parentes om man syftar på lördagar och dagar före helgdagar exempelvis).
Skylten i sig betyder 24 timmars parkering vardagar och helger fritt. Alltså säger skylten allt. Det sitter ju inte en tilläggstavla med "24 tim" utan det är något du lärt dig på samma sätt som du lärt dig att på helgerna är det fritt.
Citera
2017-06-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ju mer jag läser om detta desto mer förvirrad blir jag.

Scenario 1: På huvudled finns en parkeringsskylt. Den har två tilläggstavlor - A och B. På A står "2 tim". På B står "9-18".

Scenario 2: På huvudled finns en parkeringsskylt. Den har en tilläggstavla - C. På C står "2 tim".

I scenario 1 så får en parkera i högst två timmar i rad under klockslagen 9-18 på vardagar. Övrig tid råder parkeringsförbud.

So far so good.

I scenario 2 så får en parkera i högst två timmar varenda veckodag.

Jag förstår inte hur det i ena fallet endast gäller vardagar medan det i andra fallet gäller lör-/dag före helgdag och söndag eller helgdagar. Är det en självklarhet att tidsangivelser i digitala klockslag, i detta fall 9-18, alltid bara gäller vardagar medan tidsangivelser i bokstäver, i detta fall "tim", gäller varenda veckodag!?
Scenario 1: Om det står 9-18 med vita eller svarta bokstäver på en tilläggstavla så gäller det vardagar. Om det står (9-18), dvs inom parentes så är det lördagar och dag för helgdag. Står det med röda bokstäver så är det söndagar och helgdagar.

Scenario 2: Om det inte står mellan vilka klockslag eller vilka dagar något gäller så gäller det jämt.
Citera
2017-06-16, 19:36
Medlem
Citat:
Vad i helvete, Elevcentralen och körkortsfrågor.se säger helt olika saker.

Vad gäller om en parkeringsskylt finns kopplad till huvudled (så här: https://www.google.se/search?q=parke...31HzpCpr2QGfM:)

Elevcentralen: Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid fritt
Körkortsfrågor: Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid parkeringsförbud

Vad är rätt!?
Elevcentralen har rätt. Som tur är för det är STR som står bakom den. Läs skyltarna uppifrån. Huvudled betyder parkeringsförbud. P-skylt upphäver det förbudet och då får man parkera 24 timmar vardagar och övrig tid fritt.
Citera
2017-06-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Elevcentralen har rätt. Som tur är för det är STR som står bakom den. Läs skyltarna uppifrån. Huvudled betyder parkeringsförbud. P-skylt upphäver det förbudet och då får man parkera 24 timmar vardagar och övrig tid fritt.

Men hur går det ihop? Jag hoppas verkligen att Elevcentralen skulle ha fel där. Parkeringsskylten säger ju att parkering är tillåten mån- till fredag, högst 24 timmar i rad. Parkeringsskylten konstruerades för just detta budskap och säger alltså ingenting om vad som gäller på helger (och därför får man parkera hur länge som fan). Men eftersom den inte säger något om lör- och söndagar så innebär detta också att kopplade vägmärken kan ockupera det som ingen annan har sagt något om (i detta fall parkeringsskylten) och då parkeringsförbud råder på huvudled så borde det råda parkeringsförbud alla andra tider förutom vardagar!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in