2017-05-22, 21:20
Medlem
Kikade lite på vad uppkörningen skulle kosta om jag skulle hyra mc av körskolan..
Hyra för mc + 30 min uppvärmning, 2200kr
Uppkörning, 1650kr

På riktigt? Närmare 4000kr för en uppkörning..
Blir att köpa mc innan uppkörningen, inget snack om saken.
Citera
2017-05-22, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Kikade lite på vad uppkörningen skulle kosta om jag skulle hyra mc av körskolan..
Hyra för mc + 30 min uppvärmning, 2200kr
Uppkörning, 1650kr

På riktigt? Närmare 4000kr för en uppkörning..
Blir att köpa mc innan uppkörningen, inget snack om saken.
Ja köp en från blocket.

Att det ska vara så dyrt fast vi betalar mängder i skatt.
Citera
2017-05-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Ja köp en från blocket.

Att det ska vara så dyrt fast vi betalar mängder i skatt.
Är körskolor skattesubventionerade? Eller vad syftar du på?

Från mitt perspektiv har jag svårt att se hur körskolan skulle kunna motivera sitt pris på 2200kr. De tar dessutom "bara" 1000kr för 60min körlektion inkl mc. Vet inte hur deras försäkringar ser ut visserligen, men rent krasst måste uthyrning av mc vara deras tjänst med störst ekonomiskt påslag.

Blir fortfarande upprörd när jag tänker på kostnaden...
Citera
2017-05-23, 19:31
Medlem
Tjenare!

Ska köra upp snart, den 13 juni i Borås som privatist. Har kört hemma mycket i en gammal Toyota Yaris och bilen som man får låna ifrån trafikverket är en Volvo V40 eller Volvo V60. Min fråga är således, är det någon som har erfarenhet från att köra en helt ny bil på uppkörningen? Hur hanterade ni detta? Kan man fråga om att få köra runt lite så man lär sig kopplingen?

Vid körning med andra bilar har jag snabbt noterat att i nyare bilar känns kopplingen väldigt annorlunda och är väldigt lika varandra. Exempelvis har kopplingen på en BMW, Chevrolet och nyare Yaris känts väldigt lika (lätta och nästan som att man släpper en magnet). På vår Yaris (ungefär 10 år gammal), är kopplingen mer fjädrande och hur mycket man bör trycka är detsamma från det att man trycker ner den.

Hursomhelst, förutom frågorna i första stycket är jag mest intresserad av hur kopplingen och växlarna ser ut på Volvon jämfört med lite äldre bilar. Som referensram kan jag i princip lägga i tvåan i Yarisen direkt när jag kommer iväg, jämfört med en nyare BMW där motorn blev arg när jag gjorde detta.

Tack i förhan!
Citera
2017-05-23, 23:55
Medlem
shadow666s avatar
Tog körkort för 6mån sedan som privatist och innan tog jag uppkörning via körskola och misslyckades då, behöver man skolan att man tagit körkort?
Citera
2017-05-24, 11:11
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixxyNox
Kan man fråga om att få köra runt lite så man lär sig kopplingen?

Nej. Däremot begriper de att du inte är världsbäst på alla växellådor och motorer i världen innan du tagit körkort, så om motorn protesterar lite första fem minuterna under uppkörningen är det inget de bryr sig om. Jag gick från volvo 240 skrot med en koppling som har dragläge först kanske en meter upp i luften från golvet, till en vw diesel som dels svarade på helt andra varv och hade dragläget kanske 0,5cm från golvet.
Det tog en liten stund att vänja sig vid och det kom inte ens på tal när hon berättade att jag var med bravur godkänd.

Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Tog körkort för 6mån sedan som privatist och innan tog jag uppkörning via körskola och misslyckades då, behöver man skolan att man tagit körkort?

What?
Jag tror jag förstått rätt, så jag svarar: Har du körkort i hand kan du fullkomligt skita i allting som har med körskolor att göra.
Citera
2017-05-24, 12:02
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI

What?
Jag tror jag förstått rätt, så jag svarar: Har du körkort i hand kan du fullkomligt skita i allting som har med körskolor att göra.
Ja ursäkta, var lite trött när jag skrev det där. svar JA, har körkortet i handen. Det jag tänker på är att jag sa "kommer ev. tillbaka". efter ja misslyckats med uppkörningen. Men sedan körde jag upp som privatist istället och klarade det då, varför jag gjorde så är en annan historia.
Citera
2017-05-24, 16:38
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxansurtant
Fråga 3 - bild B.
Kan du motivera varför? Jag skulle svarat bild D
Citera
2017-05-24, 17:02
Medlem
blueprintzs avatar
Fråga från STR test.

Reaktionssträckan ökar i förhållande till hastigheten. Vad är rätt?

A) Två gånger högre hastighet ger två gånger längre reaktionssträcka
B) Två gånger högre hastighet ger tre gånger längre reaktionssträcka
C) Två gånger högre hastighet ger fyra gånger längre reaktionsträcka

Och hur ska man veta detta? Är lika förvirrad när det kommer frågor som "Hur många min sparar du om du ökar hastigheten från 70 km/h till 90 km/h?".

Ytterst tacksam för svar
Citera
2017-05-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Fråga från STR test.

Och hur ska man veta detta? Är lika förvirrad när det kommer frågor som "Hur många min sparar du om du ökar hastigheten från 70 km/h till 90 km/h?".

Ytterst tacksam för svar
Hur lång är din reaktionstid? Man brukar säga 1 sekund. Den blir inte längre ju snabbare du kör utan är fortfarande 1 sekund vid dubbel hastighet.
Du kommer ca 15 meter på en sekund när du kör i 50 km/h. Hur långt kommer du då om du kör i 100 km/h?

Frågan "Hur många min sparar du om du ökar hastigheten från 70 km/h till 90 km/h?" går inte att svara på eftersom du måste veta vilken sträcka det handlar om alternativt den ursprungliga tiden. Om du vet sträckan så är det bara att räkna fram tiden.
Formeln är v = s/t, v är hastigheten, s är sträckan och t är tiden. Det är därför det står km/h efter hastigheten.

Exempel. Om du kör i 70 km/h och kör i 1 timme så kommer du 70 km. Då kan du räkna fram tiden för samma sträcka vid hastigheten 90 km/h. t = s/v = 70/90 = 0,78 timmar som blir ca 47 minuter (det får du fram genom att multiplicera med 60 som är antalet minuter per timme). Alltså sparar du 13 minuter på att höja hastigheten till 90 km/h om du ska köra sträckan 70 km.

Om du inte vet varken sträcka eller tid så kan du med hjälp av ovanstående uträkning räkna fram hur många minuter du sparar per kilometer: 13/70 = 0,19 minuter, dvs. 11 sekunder/km.

Ovanstående matematik är från årskurs 7
Senast redigerad av e7andy 2017-05-24 kl. 17:20.
Citera
2017-05-24, 19:29
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Fråga från STR test.

Ytterst tacksam för svar

kuggfråga, dom försöker förvirra dig med termer.
reaktionssträckan beror på din hastighet, normalt sett säger man att det tar en sekund för dig att reagera (dvs börja bromsa)
så det spelar ingen roll vilken hastighet du har, korrekt svar är A) två gånger hastigheten ger två gånger längre reaktionssträcka

bromssträckan å andra sidan, den ökar ju med högre hastighet. och iom det så ökar ju också reaktionssträcka+bromsträcka=stoppsträcka
Citera
2017-05-25, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Är körskolor skattesubventionerade? Eller vad syftar du på?

Från mitt perspektiv har jag svårt att se hur körskolan skulle kunna motivera sitt pris på 2200kr. De tar dessutom "bara" 1000kr för 60min körlektion inkl mc. Vet inte hur deras försäkringar ser ut visserligen, men rent krasst måste uthyrning av mc vara deras tjänst med störst ekonomiskt påslag.

Blir fortfarande upprörd när jag tänker på kostnaden...
Nej, det tror jag inte att de är, men de betalar dylika avgifter till Transportstyrelsen och trafikverket. Plus om du räknar med alla de vägskatter som folk betalar och andra typer av miljöskatter och även trängselskatt, och själva lektionerna i sig är jävligt dyra, samt att kortet kostar dig och proven är också riktigt dyra.

Det finns ingen rimlighet i det. Alla delar är dyra. Fordonen är ju också beskattade....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in