2016-10-03, 10:04
Medlem
Ingabromsars avatar
Spara pengar - köra upp privat.

Många bilförare tror de kör som gudar. Ofta (läs:alltid) så lägger man till sig med diverse ofog efter några år. Jag skulle hjälpa en +30 att ta körkort för snart 2 år sedan. Följde med på 2-3 lektioner när nn kört några gånger och kunde hantera bilen hyfsat. Lärde mig en del själv. Haft kortet sedan tidigt 90-tal så...

Sen körde vi och allt gick bra. Fast det där med dautomparkering lär jag aldrig få kläm på och behöver inte heller... OT: Ta med stoppförbud och datumparkering i nästa upplaga av GTA så lär sig ungarna tidigt när deras lilla dyra sak blir "towed"
Citera
2016-10-03, 10:16
Medlem
jacoooops avatar
Hur exakt går säkerhetskontrollen till på en uppkörning? Gör man en hel yttre/inre säkerhetskontroll eller kommer kontrollanten be en kolla något specifikt, t.ex bromsar?
Brukar inte körskolor mm tala för att man alltid ska göra en inre säkerhetskontroll innan man kör iväg eller räcker det att ställa in stol, backspeglar och kolla bälte?
Citera
2016-10-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacoooop
Hur exakt går säkerhetskontrollen till på en uppkörning? Gör man en hel yttre/inre säkerhetskontroll eller kommer kontrollanten be en kolla något specifikt, t.ex bromsar?
Brukar inte körskolor mm tala för att man alltid ska göra en inre säkerhetskontroll innan man kör iväg eller räcker det att ställa in stol, backspeglar och kolla bälte?

Något specifikt. Se till att du kan allt bara, sen gör bara det de ber av dig.
Citera
2016-10-03, 14:07
Medlem
Citat:

Hade just mitt körprov (G!), allt jag fick göra var att kolla nivån på kylvätskan och peka ut bromsvätskebehållaren. De kommer vanligen bara be dig göra något litet, men det kan såklart vara vad som helst så du bör vara förberedd på det. Dessutom måste man såklart alltid justera stol/speglar även om de inte säger det.

Om du kör trafikverkets bil bör du se till att bekanta dig med den i förväg.
Citera
2016-10-03, 16:16
Medlem
Ultima81s avatar
Citat:

Kontrollanten kommer att be dig göra något specifikt, det grundläggande när man sätter sig i en bil å kör iväg är att man ställer in stolen, backspegeln å tar på sig bältet... Därav räknas inte den delen som "säkerhetskontroll" Det räcker alltså att göra just detta, det skal inte behövas göra nått annat innan utan detta ska du göra per automatik... Jag tex körde till Trafikverket med min lärare så då var redan stolen inställd osv..

Vi började med att hon kollade mitt leg, sen gick hon igenom vad hon tittar på när jag kör osv, efter detta bad hon mig kolla tutan å spola av fönsterrutorna Fram/Bak.. Detta var alltså min säkerhetskontroll.. Nu är det ju så klart väldigt olika för alla, du tex kan bli ombedd att kolla ljus, peka ut olika delar i motorn eller kolla bromsar.. Som sagt det kan bli vad som helst.. Lycka till!
Citera
2016-10-04, 13:35
Medlem
Tropicanans avatar
Funderat på hur du kan ta körkort på snabbast sätt.
Jag har kommit fram till att vi säger att du kan teorin sen innan, och du övningskör med någon som vet exakt allt du ska kunna.

Hade man inte då kunnat fixa sig ett körkort på 1 vecka om vi säger att det finns tider till allt, tex

Mån: Risk 1
Tis: Risk 2
Fredag: Teoriprov och uppkörning

Borde inte detta gå eller är jag helt ute och cyklar?
Samt att man får ett körkort för under 5000kr
Citera
2016-10-04, 13:38
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Jag har kommit fram till att vi säger att du kan teorin sen innan, och du övningskör med någon som vet exakt allt du ska kunna.

Hade man inte då kunnat fixa sig ett körkort på 1 vecka om vi säger att det finns tider till allt, tex

Mån: Risk 1
Tis: Risk 2
Fredag: Teoriprov och uppkörning

Borde inte detta gå eller är jag helt ute och cyklar?
Samt att man får ett körkort för under 5000kr
Ptja, teoretiskt går det ju att göra på en dag men frågan är om det är realistiskt.
Citera
2016-10-04, 13:40
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ptja, teoretiskt går det ju att göra på en dag men frågan är om det är realistiskt.

Låt oss säga att det är någon som är väl kunnig om allt i trafiken men får körkortet indraget och får göra om allt, och när dagen är kommer då han får börja om igen så lyckas han boka allt på en gång som du precis sa. Dvs risk 1-2 samt teoriprov och uppkörning då hade han alltså kunnat ta körkort på en dag?
Citera
2016-10-05, 04:43
Medlem
Låter möjligt, men inte realistiskt. Privatutbildade kuggar tyvärr mer än körskoleutbildade så bara att den privata handledaren ska kunna allt till punkt och pricka är inte särskillt troligt, såvida inte han/hon jobbar som körskolelärare.

Men lyckas du få best case scenario på allt går det nog.
Citera
2016-10-05, 12:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan

Du utgår från fel perspektiv. Problemet är inte att hitta någon som "kan allt" om trafiken. Problemet är att den som övningskör måste vara kapabel att ta till sig kunskaperna.
Citera
2016-10-05, 17:55
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Jag har skaffat hem teoriböckerna och skall studera och plugga, problemet är min fokusering... Jag har noll fokus när det kommer till pluggande. Jag fick 65 körkortsfrågor man kunde pröva att besvara online, jag svarade på 5 stycken innan jag tappade intresset och läste facit. Detta är ett stort problem och jag är väldigt orolig över hur jag ska klara detta.

Har någon här några tips på hur pluggandet ska bli lite intressantare?
Citera
2016-10-05, 18:40
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Jag har skaffat hem teoriböckerna och skall studera och plugga, problemet är min fokusering... Jag har noll fokus när det kommer till pluggande. Jag fick 65 körkortsfrågor man kunde pröva att besvara online, jag svarade på 5 stycken innan jag tappade intresset och läste facit. Detta är ett stort problem och jag är väldigt orolig över hur jag ska klara detta.

Har någon här några tips på hur pluggandet ska bli lite intressantare?

Åk bil med någon som kör runt dig. Ta reda på varför det är på ett visst sätt i olika situationer du hamnar i med hjälp av boken, be personen bakom ratten ställa frågor till dig om trafiken och liknande.

Eller så tar du bara tag i ditt usla nackskinn, växer upp och blir lite halvt seriös om du nånsin ska ha körkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in