Citat:
Ursprungligen postat av
jacoooop
Hur exakt går säkerhetskontrollen till på en uppkörning? Gör man en hel yttre/inre säkerhetskontroll eller kommer kontrollanten be en kolla något specifikt, t.ex bromsar?
Brukar inte körskolor mm tala för att man alltid ska göra en inre säkerhetskontroll innan man kör iväg eller räcker det att ställa in stol, backspeglar och kolla bälte?
Kontrollanten kommer att be dig göra något specifikt, det grundläggande när man sätter sig i en bil å kör iväg är att man ställer in stolen, backspegeln å tar på sig bältet... Därav räknas inte den delen som "säkerhetskontroll" Det räcker alltså att göra just detta, det skal inte behövas göra nått annat innan utan detta ska du göra per automatik... Jag tex körde till Trafikverket med min lärare så då var redan stolen inställd osv..
Vi började med att hon kollade mitt leg, sen gick hon igenom vad hon tittar på när jag kör osv, efter detta bad hon mig kolla tutan å spola av fönsterrutorna Fram/Bak.. Detta var alltså min säkerhetskontroll.. Nu är det ju så klart väldigt olika för alla, du tex kan bli ombedd att kolla ljus, peka ut olika delar i motorn eller kolla bromsar.. Som sagt det kan bli vad som helst.. Lycka till!