2016-06-17, 14:01
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Bra att veta!
Det korrekta namnet är väl Lämplighetsintyg.
Citera
2016-06-17, 14:44
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrdpistol
Andra här som har använt sig av bonniers trafikskola-programmet till teoridelen? Teorin känns som en mur jag slår huvudet i konstant. Gjorde testprovet i avsnitt 11 och fick 45 rätt. Har inte pluggat mycket och har svårt för räknefrågorna. Men det är väl att kämpa på.

Är det någon här som har klarat teorin enbart med hjälp av bonniers?

Ja, jag klarade den med Bonniers teoriprogram. Inga problem alls. Felet du gör är att du är helt dum i huvudet och inte pluggar så mycket som du behöver.

Lägg ner programmet ett tag, läs boken och lär dig förstå teorin!
Citera
2016-06-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0wden
Det korrekta namnet är väl Lämplighetsintyg.

Du frågar fel man, har ju inte känt till "lämp" i mer än 24 timmar.. eller hur lång tid det nu är.

Är normalt funtad och har bra syn så jag tror nog inte det blir något problem...
Citera
2016-06-17, 14:49
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Du frågar fel man, har ju inte känt till "lämp" i mer än 24 timmar.. eller hur lång tid det nu är.

Är normalt funtad och har bra syn så jag tror nog inte det blir något problem...

Var inte menat som en fråga.

När jag tog körkort så hette det Lämplighetsintyg och då var det läkarundersökning, synundersökning samt så skulle polisen uttala sig om personens förmåga att hålla sig på rätt sida av lagen.
Citera
2016-06-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Du kommer antagligen få hem dokumentation där du ska fylla i dina uppgifter och skicka in en bild på dig själv till transportstyrelsen.. Dessa kan tas hos fotografer eller i sådana gamla fotografiskåp..

osäker? Ring transportstyrelsen och fråga.
Det är endast bild tagen på plats hos Trafikverket som godkänns.

Någon har ju gjort sitt jobb fel när du var där och skrev.
Citera
2016-06-17, 15:59
Medlem
sebnies avatar
Det kan bero på att fotoautomaten är ur funktion. Då kan du inte fotograferas.
Obligatorisk fotografering är det, men eftersom du legitimerar dig vid både uppkörning och teoriprov så kan de säkerställa identiteten.
(Fotograferingen sker i en fotoautomat på förarprovkontoret, där du anger ditt personnummer och får fotografera dig)

Antagligen får du ett brev hem om att fotografera dig, dvs att när automaten är i funktion igen så kommer de be dig åka till förarprovskontoret för fotografering. Då kommer du få legitimera dig på nytt.

UNDANTAG: Om du tidigare haft körkort, exempelvis om du fått ditt körkort indraget och därmed fått köra upp på nytt efter spärrtiden, så behöver du inte fotografera. Då tar dem det tidigare fotot helt enkelt förutsatt att den bilden inte är "för gammal".
Som tidigare körkort räknas även AM-kort, eftersom moppekort numera är riktiga körkort och inte bara ett förarbevis.

UNDANTAG2: Om du sumpat tidigare teoriprov eller uppkörningar, dvs kuggat, så har de också ett tidigare fotografi de kan använda.
Senast redigerad av sebnie 2016-06-17 kl. 16:03.
Citera
2016-06-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Ja, jag klarade den med Bonniers teoriprogram. Inga problem alls. Felet du gör är att du är helt dum i huvudet och inte pluggar så mycket som du behöver.

Lägg ner programmet ett tag, läs boken och lär dig förstå teorin!

Då är jag lite dum i huvudet, har precis börjat plugga från 0 och det får ta den tid det tar Tack för råd! Skönt att höra att det är möjligt. Programmet känns lättare än boken.

Ska snart börja övningsköra på allvar, då får vi se hur det går att ge sig ut i Malmös trafik.
Citera
2016-06-17, 18:06
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Då är jag lite dum i huvudet, har precis börjat plugga från 0 och det får ta den tid det tar Tack för råd! Skönt att höra att det är möjligt. Programmet känns lättare än boken.

Ska snart börja övningsköra på allvar, då får vi se hur det går att ge sig ut i Malmös trafik.

Klart programmet är lättare än boken! Du lär dig bara teorin ytligt. Sluta vara så korkad och väx upp. Allt ska inte vara så enkelt som möjligt, du måste för fan lära dig något också.

Eller hur tror du det skulle sett ut om alla bara använt sig av något billigt program och inte lärt sig någonting, förutom det mest ytliga, som du gjort?
Citera
2016-06-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Klart programmet är lättare än boken! Du lär dig bara teorin ytligt. Sluta vara så korkad och väx upp. Allt ska inte vara så enkelt som möjligt, du måste för fan lära dig något också.

Eller hur tror du det skulle sett ut om alla bara använt sig av något billigt program och inte lärt sig någonting, förutom det mest ytliga, som du gjort?

Det kanske var därför jag frågade andra med erfarenhet om det är möjligt med enbart programmet? Detta är ett forum. Hur mitt inlägg retade upp dig vet jag inte.

Men tack, då vet jag din, ytligt ilskna åsikt andra som har något lugnare svar läser jag gärna.
Citera
2016-06-17, 19:11
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Citat:
Det kanske var därför jag frågade andra med erfarenhet om det är möjligt med enbart programmet? Detta är ett forum. Hur mitt inlägg retade upp dig vet jag inte.

Men tack, då vet jag din, ytligt ilskna åsikt andra som har något lugnare svar läser jag gärna.

Kombinera gärna bonniers med boken. Boken är egentligen bäst, men bonniers är inte så dålig heller.

Om du har möjlighet så köp gärna en tjänst på nätet som ger dig möjlighet att göra teoriprov ifrån alla delarna, dvs "trafikregler, trafikskyltar, människan, miljö, osv". Då kan du läsa ett kapitel och sedan göra test från just det kapitlet för att se hur mycket du lärt dig. Du ska gärna få godkänt ett par gånger innan du kan känna dig helt säker.

Sedan när du fått godkänt i alla delar så kör du slutprov med blandade frågor.
Citera
2016-06-17, 19:12
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

Då så, då vet du att du ska lägga ner tanken på att bara använda programmen och öppna boken, hur jobbigt du än tycker det känns.
Jag är för övrigt inte det minsta uppretad, det här är min glada sida.

Vad du kan göra är att börja läsa boken, gör test på datorn, de delar av provet du misslyckas med läser du om i boken, för att få en förklaring och djupare förståelse för varför reglerna finns, än vad svaren i programmet kan ge dig med sina korta förklaringar.
När du läst om den del du hade problem med gör du testet igen och ser om du lärt dig nånting.

Repetera detta tills du kan provet.
Citera
2016-06-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggdunkaren
Kombinera gärna bonniers med boken. Boken är egentligen bäst, men bonniers är inte så dålig heller.

Om du har möjlighet så köp gärna en tjänst på nätet som ger dig möjlighet att göra teoriprov ifrån alla delarna, dvs "trafikregler, trafikskyltar, människan, miljö, osv". Då kan du läsa ett kapitel och sedan göra test från just det kapitlet för att se hur mycket du lärt dig. Du ska gärna få godkänt ett par gånger innan du kan känna dig helt säker.

Sedan när du fått godkänt i alla delar så kör du slutprov med blandade frågor.

Tack så mycket för det utförliga svaret det låter himla bra och det kör jag på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in