2016-04-19, 21:57
Medlem
DragonDives avatar
Här kommer en: http://puu.sh/ooqAt/01f669c8b0.jpg

Borde inte mopedisten ligga bakom mig och vänta på vart jag kör? Varför ligga precis intill mig?
Citera
2016-04-20, 01:32
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonDive

Borde inte mopedisten ligga bakom mig och vänta på vart jag kör? Varför ligga precis intill mig?

Därför du tittar döda vinkeln, för just en cyklist/mopedist kan komma. Du ska alltid släppa förbi dem först eftersom de ändå ska köra rakt fram.

Märks att du inte har pluggat även om du säger att du har det.. hoppas för ditt eget bästa att du klarar det men mitt bästa tips är att läsa boken och inte göra massa tester. Gör du bara testerna så kommer du nog att kugga med tanke på att du kommer missuppfatta frågorna som kommer på provet.. lycka till
Citera
2016-04-20, 01:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Mopedister och cyklister får köra om till höger, visste du inte om det?
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-04-20 kl. 01:56.
Citera
2016-04-20, 09:02
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Tack till er båda!! Detta uppskattas verkligen. Ja, den sista borde ju absolut vara att svänga till höger för att komma till Forsbacka. Jag svär... Jag tog den första gången men fick fel. Kanske har jag gjort testen så många gånger så att jag har blandat ihop frågor. Det är ju möjligt. Eller så är jag bara mentalt instabil. Det är också en möjlighet.

Jag kommer skicka fler bilder ifall jag hittar något annat som jag funderar över. TACK!

Uppenbarligen har du inte läst tillräckligt och bara pluggat prov, det lär du inte dig av. Jag började med att köra ett test nu när jag skulle ta A-körkort, men jag har B-körkort sedan tidigare. Det gav mig en hum om hur jag låg till. Jag har därefter läst på i Teoriboken, MC-Boken samt vägmärkesboken. Alla test jag har gjort har jag haft minst 52 rätt på, både innan och efter att jag pluggat, något högre lägstanivå efter att jag läst teorin.

Citat:

Mopeder och cyklister får köra om på höger sida, varför det är viktigt att du kontrollerar detta innan du svänger höger, dock kan jag tycka att du bör positionera bilen på sådant sätt att det inte kan ske, väldigt nära trottoarkant till exempel, så kan inte cyklist/mopedist komma förbi.
Citera
2016-04-21, 17:22
Medlem
Är teorifrågorna på elevcentralen engångs användning? Har gått igenom alla avsnitten men om jag vill göra om någon så är frågan fortfarande markerad som rätt/fel.

Finns det någonstans jag kan inrikta mig mer på frågor om trafiksäkerhet och vägmärken? Helst gratis, tack!
Citera
2016-04-21, 17:56
Medlem
[quote=SkateBlind|57019982]När har du bokat DKGrebyn? Jag har uppskrivning på måndag.

Jag har den 6 April o kör upp i Farsta. Min körskolelärare sa att den 6e April är det tidigaste man kan köra upp... Är det verkligen så?
Citera
2016-04-21, 20:25
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mopedister och cyklister får köra om till höger, visste du inte om det?
Det får ju bilister också göra om hastigheten inte är högre än 70.
Citera
2016-04-21, 20:32
Medlem
SkateBlinds avatar
[quote=DKGrebyn|57037579]
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
När har du bokat DKGrebyn? Jag har uppskrivning på måndag.

Jag har den 6 April o kör upp i Farsta. Min körskolelärare sa att den 6e April är det tidigaste man kan köra upp... Är det verkligen så?

Det är nog olika runt om i Sverige, beroende på när "vintern" är borta. Jag har inte bokat uppkörning ännu, blir efter att jag gjort teorin i alla fall, sen om det blir i maj eller juni vet jag inte och jag har ändå ingen hoj ännu så det kan spela mindre roll.
Citera
2016-04-21, 20:34
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det får ju bilister också göra om hastigheten inte är högre än 70.

Ja men skillnaden är att du som bilist inte får köra om på höger sida om det redan är en bil i filen. Samma gäller motorcykel, du får köra om på höger om du inte måste gå höger om högerfilen.
Citera
2016-04-22, 00:23
Medlem
Xemnass avatar
[quote=DKGrebyn|57037579]
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
När har du bokat DKGrebyn? Jag har uppskrivning på måndag.

6 maj menar du väl? Ring Trafikverket varje morgon vid 08:00, OFTAST avbokar väldigt många sina tider för de hittar bättre som passar dem. När jag kuggade min uppkörning första gången så bokade min trafiklärare en tid åt mig fem veckor senare.. blev såklart besviken men när jag kom hem så ringde jag Trafikverket direkt och hittade en tid två dagar senare
Citera
2016-04-22, 01:04
Bannlyst
[quote=SkateBlind|57039434]
Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn

Det är nog olika runt om i Sverige, beroende på när "vintern" är borta. Jag har inte bokat uppkörning ännu, blir efter att jag gjort teorin i alla fall, sen om det blir i maj eller juni vet jag inte och jag har ändå ingen hoj ännu så det kan spela mindre roll.

Detta är ett TIPS om hur man inte ska göra!

SkateBlind skriver hela tiden och jag bryr mig inte men jag kan säga en sak som ingen skriver om Jag hade ABC men blev av med kortet utan att köra bil.

Ni undrar säkert hur jag hamnade i det läget jo det stavas fyllecell 3 gånger inom 5år.

Jag har inte fått tillbaka kortet för det krävs absolut avhållsamhet från alla droger i ett år jag slipper prov och uppkörning jag måste betala alla prover själv och enligt min husläkare så handlar det om 7 -8000Kr.
Nu hade jag haft körkort i över 25år och jag är inte ens i behov av Buss eller t-Bana och mitt liv är varken Bil eller MC.

Vist man känner sig dum när man inte har ett körkort men samtidigt så sparar jag alla pengar som en bil kostar plus bensin.

Det är inte det viktigaste här i livet att ha lappen.
Citera
2016-04-22, 02:06
Bannlyst
Som sagt detta är en varning om hur illa det kan gå utan att man inte ens sitter i en bil.

Sverige är ett av de få länder som har så stränga regler när det gäller missbruk och det är ganska nytt det kom för typ 8år sedan om man hamnar i 3 gånger i fyllecell inom fem år det är ingen kort tid.
Sen så måste man bevisa nykterhet i ett år och betala alla prover själv. Men man slipper allt som handlar om bil teoriprov och uppkörning?

Jag undrar hur många det är som känner till dessa regler och finns dom ens med på teoriprovet? Detta med olika prov för tung Mc kontra lätt eller halkprov är också väldigt nytt. Speciellt om man tog körkort runt 1979-86 det var inte som när mina föräldrar tog körkort på 60-Talet då körde man en bil och fick nästan alla bokstäver utom trafikkort.(TAXI/BUSS) och då krävdes extra skriftliga prov.

Ska man få till min farfar som föddes 1905 så vet jag inte ens vad som gällde 1925 men sett på kort att han hade en MC sidovagn på 40-Talet aldrig bil men på landet så var det häst och vagn som gällde om man var en Svensson.

När jag var liten så hade han en Saab med delad framruta och mina föräldrar hade en Amazon och ingen satt i bälte hur liten man än var. Jag är 54år mina barn har prioriterat annat än körkort dom är över 23 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in