Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-08, 18:30
  #27817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
hej jag har problem med att lära mig teorin då jag har kraftig ADHD och plugga har aldrig varit min grej så tänkte kolla här om ni har lite tips och råd till en som vill klara det,,


finns det någon här med ADHD som klarat teorin som kan komma med lite råd och tips?

alla råd och tips är välkomna!!!

Muntligt teoriprov kan vara något för dig.
http://www.korkortsportalen.se/jag-s...npassade-prov/
Citera
2015-04-08, 19:05
  #27818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Muntligt teoriprov kan vara något för dig.
http://www.korkortsportalen.se/jag-s...npassade-prov/


jo men jag måste ju ändå lära mig teorin så jag kan svaren på frågorna,,,,

hört av många som fått muntligt att dom bara blir frågade typ 10 frågor eller något sådant och svarar dom rätt på alla dom frågorna så slipper dom resten av frågorna tror ni det stämmer eller är det bara som folk snackar skit???


men ska fråga läkarn imon om jag kan få ett läkarintyg från läkarn imon så lämnar jag in det med en gång :P och kollar med skolan om man kan få ljudböcker och sådant i stället men ska även fråga om man kan få något dator program med frågorna :P
Citera
2015-04-08, 20:13
  #27819
Medlem
edit
__________________
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2015-04-08 kl. 20:15.
Citera
2015-04-09, 00:16
  #27820
Medlem
tjenaretjenares avatar
Tips på hur man tar sig till väga med teorin när det gäller MC-kort. Läser boken men funderar på om man skulle göra lite teoriprov eller liknande varpå jag hittade ett ställe på nätet där man kunde göra teoriprov till MC men var svindyrt.
Citera
2015-04-09, 10:53
  #27821
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Tips på hur man tar sig till väga med teorin när det gäller MC-kort. Läser boken men funderar på om man skulle göra lite teoriprov eller liknande varpå jag hittade ett ställe på nätet där man kunde göra teoriprov till MC men var svindyrt.

Välj bägge alternativen om du har råd. Av frågorna lär du dig svar utantill och det är bra, men det är boken som inger förståelse för helheten, så att du med hjälp av dina kunskaper kan dra egna slutsatser. Jag vet inte vad som är dyrt för dig, men rekommenderar mobilappen iKörkort MC för 150 spänn.

Ska dock sägas att jag inte har eller tänker ta MC-körkort.
Citera
2015-04-09, 15:44
  #27822
Avstängd
AnnaAnuss avatar
Om jag kommer till en T-Korsning och har en skylt om enkelriktad väg som sitter ca 7m in på vägen som går till höger (en blå pil till höger ), får jag svänga vänster då också från min korsning? Skylten sitter alltså inte rakt framför vägen jag kommer på, utan in på höger väg cirka 5m, till vänster har jag minst 15-20m till en utfart
__________________
Senast redigerad av AnnaAnus 2015-04-09 kl. 16:23.
Citera
2015-04-09, 15:55
  #27823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Om jag kommer till en T-Korsning och har en skylt som sitter ca 7m in på vägen som går till höger, får jag svänga vänster då också? Skylten sitter alltså inte rakt framför vägen jag kommer på, utan in på höger väg cirka 5m, till vänster har jag minst 15-20m till en utfart
Visa järna med bilder så man förstår lite bättre, vad är det för skylt?
Citera
2015-04-09, 16:23
  #27824
Avstängd
AnnaAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Visa järna med bilder så man förstår lite bättre, vad är det för skylt?

redigerat mitt inlägg.
Citera
2015-04-09, 16:37
  #27825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
Om jag kommer till en T-Korsning och har en skylt om enkelriktad väg som sitter ca 7m in på vägen som går till höger (en blå pil till höger ), får jag svänga vänster då också från min korsning? Skylten sitter alltså inte rakt framför vägen jag kommer på, utan in på höger väg cirka 5m, till vänster har jag minst 15-20m till en utfart
Om det inte finns någon infart förbjuden skylt mot vänster så är det bara att köra, men sitter det en infart förbjuden skylt mot vänster så får du inte köra där.
Citera
2015-04-09, 16:54
  #27826
Avstängd
AnnaAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Om det inte finns någon infart förbjuden skylt mot vänster så är det bara att köra, men sitter det en infart förbjuden skylt mot vänster så får du inte köra där.

så de enkelriktade skylten gäller endast in på vägen till höger? finna inga skyltar om att man ej får svänga till vänster
Citera
2015-04-09, 17:17
  #27827
Avstängd
AnnaAnuss avatar
Har en annan fråga

om man kör på en riksväg , på båda sidor är det heldragna linjer, trafiken på mötande sida bildar en kö bakom en traktor, bör jag vidta någon försiktighet som mötande trafikant då?

alternativen på provet var :

inte göra något annorlunda

man ska vara försiktig för att mötande trafik kan köra över linjen trots att man ej får.

man ska sänka hastigheten
Citera
2015-04-09, 17:18
  #27828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
så de enkelriktade skylten gäller endast in på vägen till höger? finna inga skyltar om att man ej får svänga till vänster
Precis, sitter det ingen infart förbjuden så är det bara att köra!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback