Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-07, 15:49
  #27805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Varför ska du ta allt till såna extremiteter?
Måste nån köra på dig för att du ska behöva veta hur fort en bil kör, hur långt avstånd ni har mellan varandra och hur lång tid det tar tills ni möts?

Att veta om ett fordon kommer i rådande hastighetsbegränsning eller möjligtvis kör mycket fortare borde påverka dig och din körning mycket mer än du tror. Vid omkörningar, vänstersväng på landsväg, filbyte eller vad fan som helst.


Att en tung lastbil, buss att veta deras hastighet känns onödig fakta. Dom får ändå inte köra snabbare än vad som är max.
Jag kan bara bedöma en annan bil fart om dom försöker köra om mig. Sen är det fortfarande skit samma eftersom det påverka mig ingenting. Vill nån köra om mig så gör jag samma sak mot alla. Jag saktar ner och håller mig till höger.
Vill nån köra om mig när jag ska köra om så avbryter jag.
Vill jag köra om gällande vänstersväng så gör jag inte det fören bakom har kört förbi.

Jag gör som sagt inget annorlunda oavsett vad det är för typ som kommer bakifrån.

Andra saker som är onödiga fakta all statistik och om all utsläpp.

Jag vill fokusera mer på bilen. Ta ut delar och sätt tillbaka delar under motorhuvud eller reparera delar ur bilen skulle jag se som bättre kunnande.
Citera
2015-04-07, 18:52
  #27806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Att en tung lastbil, buss att veta deras hastighet känns onödig fakta.
Om du vet hur snabbt en tung lastbil, med eller utan släpvagn eller för den delen en buss får köra på en landsväg eller för den delen motorväg kan du planera eventuell omkörning då du vet hur det kan påverka din... tänkta omkörning.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Dom får ändå inte köra snabbare än vad som är max.
Nej. Inte du heller.
Citera
2015-04-07, 19:34
  #27807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Om du vet hur snabbt en tung lastbil, med eller utan släpvagn eller för den delen en buss får köra på en landsväg eller för den delen motorväg kan du planera eventuell omkörning då du vet hur det kan påverka din... tänkta omkörning.


Nej. Inte du heller.

Så vad spelar det för roll om jag vet max hastighet på olika fordon?
När jag ska göra en omkörning så måste den som sitter i fordonet underlätta för min omkörning.

Så oavsett om jag vet eller inte så ska jag alltid komma förbi.

Jag tycker den frågan är lika dum som att man kan köra med bil över hastighetsbestämmelser.
Varför göra bilar som går för fort. Det är ju som att be om trubbel ute på vägarna.

Enda nyttigheten med den infon är om jag själv sitter i det fordonet.


Ditt andra svar fattar jag inget av
Citera
2015-04-07, 19:39
  #27808
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Att en tung lastbil, buss att veta deras hastighet känns onödig fakta. Dom får ändå inte köra snabbare än vad som är max.
Jag kan bara bedöma en annan bil fart om dom försöker köra om mig. Sen är det fortfarande skit samma eftersom det påverka mig ingenting. Vill nån köra om mig så gör jag samma sak mot alla. Jag saktar ner och håller mig till höger.
Vill nån köra om mig när jag ska köra om så avbryter jag.
Vill jag köra om gällande vänstersväng så gör jag inte det fören bakom har kört förbi.

Jag gör som sagt inget annorlunda oavsett vad det är för typ som kommer bakifrån.

Andra saker som är onödiga fakta all statistik och om all utsläpp.

Jag vill fokusera mer på bilen. Ta ut delar och sätt tillbaka delar under motorhuvud eller reparera delar ur bilen skulle jag se som bättre kunnande.

Du är onödig! Du påstår dig vara "nyfiken på allt", ändå tar du inte åt dig vad som skrivs till dig. Pajas!

Nej, ingen fårköra snabbare än begränsningen på vägen, med vissa undantag, men nog fan händer det för det. Jag har blivit omkörd av lastbilar när jag legat i 110-120 på motorväg, som kommit i en jävla hastighet.
Kan du alltså bara bedöma hastigheten på en bil som kör om dig har du verkligen inte i trafiken att göra. Det är svårare att bedöma hastigheten på en mötande bil, men med referenspunkter kan man ändå göra det hyfsat bra, om man besitter normal intelligens, vilket du uppenbarligen inte gör på långa vägar.

Det är inte alls det skit samma, jag radade upp ett par exempel i mitt förra inlägg, men du kanske inte ska utföra dessa manövrar? Du kanske bara ska köra rakt fram, oavsett vad och aldrig byta fil, göra en omkörning, svänga vänster på en hårt trafikerad väg, aldrig få möte med ett riktigt brett ekipage på en smal väg med mötesplats? Inser du inte att du MÅSTE fokusera på fler än dig själv har du verkligen, verkligen inte i samhället att göra över huvud taget, allra minst i trafiken.
Citera
2015-04-07, 19:43
  #27809
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Så vad spelar det för roll om jag vet max hastighet på olika fordon?
När jag ska göra en omkörning så måste den som sitter i fordonet underlätta för min omkörning.

Så oavsett om jag vet eller inte så ska jag alltid komma förbi.

Jag tycker den frågan är lika dum som att man kan köra med bil över hastighetsbestämmelser.
Varför göra bilar som går för fort. Det är ju som att be om trubbel ute på vägarna.

Enda nyttigheten med den infon är om jag själv sitter i det fordonet.


Ditt andra svar fattar jag inget av

Det spelar en jävla massa roll! Tror du alla följer trafikreglerna till punkt och pricka, eller för den delen har det minsta lilla vett innanför pannbenet?
Du har inte haft körkort länge alls va, om du ens har något? När du kört bil i några år kommer du upptäcka att allt för många är precis som du, som bara tänker på sig själva och skiter i trafiken runt omkring. De tycker säkert det är "onödigt" att veta hur fort mötande trafik kommer, det räcker säkert att man kan laga sin bil.

Nej, du ska inte alltid komma förbi, du ska endast komma förbi om det kan göras trafiksäkert och lugnt, vilket krävs en hel del för, inte bara att du sitter bakom ratten och vet att alla kommer köra åt sidan och behålla hastigheten för att de måste det. Du kommer lära dig så småningom, men fram till dess är du en riktig jävla trafikfara.

Varför avla fram idioter som dig när det är be om trubbel i samhället?
Citera
2015-04-07, 21:37
  #27810
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Så vad spelar det för roll om jag vet max hastighet på olika fordon?
När jag ska göra en omkörning så måste den som sitter i fordonet underlätta för min omkörning.

Så oavsett om jag vet eller inte så ska jag alltid komma förbi.

Jag tycker den frågan är lika dum som att man kan köra med bil över hastighetsbestämmelser.
Varför göra bilar som går för fort. Det är ju som att be om trubbel ute på vägarna.

Enda nyttigheten med den infon är om jag själv sitter i det fordonet.


Ditt andra svar fattar jag inget av
Men är du trög i huvudet eller? Jag måste ju bara fråga när otaliga i tråden redan gett en massa argument.
Anledningen att du ska veta hur fort olika fordon får köra är för att du ska kunna planera din körning så att den inte påverkar dig eller andra i onödan. En del fordon har en lägre tillåten högsta hastighet än vägen normalt tillåter. Du behöver veta vid vilka tillfällen du kan råka ut för de fordonen.

Jämför med de klappmongon som inte lärt sig hur fort t.ex. en lastbil med släp får köra och så kommer dom ikapp en långtradare på en väg med begränsade möjligheter att köra om eller vad som helst,, där ligger dom med full spetta och
1: blir antingen överraskade över att någon färdas mycket långsammare än dom och så får dom bromsa in. En del är så förbannat korkade att dom ligger och småduttar på bromsen så det ser ut sån nåt j-a disco i baken på dom. Trots att man kunnat se och planera körningen flera kilometer innan.
2: påbörjar en osedvanligt korkad omkörning med risker för mötande, den omkörde och sig själv.

Båda dessa scenarion kan, med fel förare, orsaka olyckor, otrevliga incidenter, obekväm och rent av otrygg färd för eventuella passagerare, dessutom är den inte bränsleekonomisk vilket i sin tur påverkar plånbok och miljö.

Vänd på steken så kan du räkna ut om du kanske borde köra om och då i tid förbereda en omkörning så att du slipper uppfattas som efterbliven när du påbörjar en omkörning allt för sent då du ska svänga av motorvägen och kastar dig in precis framför för att hinna in på avfarten.

Som grädde på moset så kan du för de olika fordonslagen också räkna ut när ni förväntas mötas, hur lång tid du har på dig genom en korsning eller liknande. Väldigt viktiga ledtrådar som man faktiskt har väldigt stor nytta av.


Sen är det också som du skrivit, att det är en vägledning när man väl sitter i ett sånt fordon, men du måste se till helheten.

Istället för att ifrågasätta varför du ska kunna en viss sak borde du ägna dig åt att fundera ut en praktisk nytta som du själv kan ha hjälp av i trafiken. Om du skippar tänket om att bilkörning är ett substitut till radiobilarna på Gröna lund så kommer du att förstå att helheten är mycket större.
Citera
2015-04-07, 23:31
  #27811
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Att en tung lastbil, buss att veta deras hastighet känns onödig fakta. Dom får ändå inte köra snabbare än vad som är max.
Jag kan bara bedöma en annan bil fart om dom försöker köra om mig. Sen är det fortfarande skit samma eftersom det påverka mig ingenting. Vill nån köra om mig så gör jag samma sak mot alla. Jag saktar ner och håller mig till höger.
Vill nån köra om mig när jag ska köra om så avbryter jag.
Vill jag köra om gällande vänstersväng så gör jag inte det fören bakom har kört förbi.

Jag gör som sagt inget annorlunda oavsett vad det är för typ som kommer bakifrån.

Andra saker som är onödiga fakta all statistik och om all utsläpp.

Jag vill fokusera mer på bilen. Ta ut delar och sätt tillbaka delar under motorhuvud eller reparera delar ur bilen skulle jag se som bättre kunnande.

Du är inte den första körkortsaspiranten, och knappast den sista, som tror sig veta bäst vad som är viktigt och relevant i körkortsutbildningen. Tro inte heller att, bara för att du sedan lyckas ta körkortet, du då är färdiglärd och guds gåva till bilkörandet. En fundamental del i mognandet som person och bilförare är självinsikt och ödmjukhet, något du definitivt behöver träna mer på.

Lita på att det material du måste lära dig är det som idag är relevant för dig som bilförare och att det om fem-tio år mycket väl kan se helt annorlunda ut. Då blir det mycket enklare att lära sig och i framtiden anpassa sig till verkligheten som föreligger då.
Citera
2015-04-08, 02:10
  #27812
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Att en tung lastbil, buss att veta deras hastighet känns onödig fakta. Dom får ändå inte köra snabbare än vad som är max.
Jag kan bara bedöma en annan bil fart om dom försöker köra om mig. Sen är det fortfarande skit samma eftersom det påverka mig ingenting. Vill nån köra om mig så gör jag samma sak mot alla. Jag saktar ner och håller mig till höger.
Vill nån köra om mig när jag ska köra om så avbryter jag.
Vill jag köra om gällande vänstersväng så gör jag inte det fören bakom har kört förbi.

Jag gör som sagt inget annorlunda oavsett vad det är för typ som kommer bakifrån.

Andra saker som är onödiga fakta all statistik och om all utsläpp.

Jag vill fokusera mer på bilen. Ta ut delar och sätt tillbaka delar under motorhuvud eller reparera delar ur bilen skulle jag se som bättre kunnande.

Ponera att du kör på en landsväg och ska svänga vänster, det kommer en stor lastbil mot dig, du vet inte hur fort den kör, men du antar att den håller 80, som är den tillåtna hastigheten för ekipaget.
Om den istället skulle hålla 100-110, vilket inte alls är ovanligt, hur lång tid har du då på dig att fullfölja svängen och lämna mötande trafiks fil, innan du blir mosad till en ynklig liten flugskit av lastbilen?

Vet du att du kommer 22 meter på två sekunder om du kör i 40km/h? Inser du hur jävla snabbt det går?

Det är sånt här ni ska lära er genom att läsa böckerna och inte bara plugga på frågorna, för då får ni bara en usel och ytlig inlärning. Läser ni, förstår vad ni läser och varför det ställs frågor som det gör, kommer ni bli så mycket säkrare i trafiken.
Beter man sig som dig är man död snart, förhoppningsvis
Citera
2015-04-08, 10:40
  #27813
Medlem
Då fick jag lära mig hur man kan räkna ut bromssträckan på ett enkelt sätt, det förutsätter att man får en bromssträcka i en viss hastighet. Det brukar vara 6 meters bromssträcka i 30 km/timme! Fast det förutsätter då att man har perfekta förhållanden! Den siffran skulle kanske gå upp till 15-20 meter om det är halt!

30km/tim-60km/Tim, så har hastigheten ökat till det dubbla, och det är två steg och det ökar i kvadrat, så man tar dom två stegen med varandra dvs. 2*2=4 gånger, alltså så har bromssträckan ökat fyra gånger! Då tar man talet man utgår ifrån alltså 6 meters bromssträcka i 30km/Tim!
6 meter * 4= 24 meter bromssträcka i 60km/Tim!

30km/tim-60km/tim-90km/Tim, så har alltså hastigheten ökat tre gånger, också tre steg och det ökar i kvadrat dvs. 3*3=9 gånger längre bromssträcka i 90km/Tim än vad det var i 30km/Tim! Och samma här ta utgångstalet som är 6 meter bromssträcka i 30km/Tim!
6 meter*9 = 54 meter bromssträcka i 90 km/Tim!

30km/tim-60km/tim-90km/tim-120km/Tim, så ökar hastigheten 4 gånger och fyra stegen och även här ökar det i kvadrat dvs. 4*4= 16 gånger längre bromssträcka i 120km/Tim än i 30km/Tim! Och så multiplicerar man utgångstalet på 6 meter bromssträcka i 30km/Tim med 16!
6 meter * 16 = 96 meter bromssträcka i 120 km/Tim!

Och som sagt så behöver man ett utgångstal för att räkna ut det här, i det här fallet 6 meter i 30km/Tim och den siffran kan självklart öka, om det t.ex. är snorhalt kanske den går upp till 30 meter!
Man ska inte behöva räkna ut utgångstalet på uppskrivningen, då det behövs ren fysik och matte räkning för det, förmodligen utanför gränsen för vad en vanlig svensson behärskar!!

Har ni frågor, så fråga på så ska jag försöka ta reda på svaret!!
Citera
2015-04-08, 11:45
  #27814
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D

Såhär beräknar jag bromssträckan:

Hastighet delat på tio, upphöjt till två, delat med två.

Simpelt!
30 km/h = 4,5 meters bromssträcka.
50 km/h = 12,5 meters bromssträcka.
Osv.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/
Länkar till en sida som presenterar två andra metoder, varav den ena är lätt men inte exakt och den andra lite svårare men ger ändå samma utgång som den jag tipsar om ovan.
Metoderna utgår från att det råder perfekta förhållanden.
Citera
2015-04-08, 14:36
  #27815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
Såhär beräknar jag bromssträckan:

Hastighet delat på tio, upphöjt till två, delat med två.

Simpelt!
30 km/h = 4,5 meters bromssträcka.
50 km/h = 12,5 meters bromssträcka.
Osv.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/
Länkar till en sida som presenterar två andra metoder, varav den ena är lätt men inte exakt och den andra lite svårare men ger ändå samma utgång som den jag tipsar om ovan.
Metoderna utgår från att det råder perfekta förhållanden.
Så kan man ju också göra, man gör ju som man själv tycker blir bäst!!
Citera
2015-04-08, 18:05
  #27816
Medlem
hej jag har problem med att lära mig teorin då jag har kraftig ADHD och plugga har aldrig varit min grej så tänkte kolla här om ni har lite tips och råd till en som vill klara det,,


finns det någon här med ADHD som klarat teorin som kan komma med lite råd och tips?

alla råd och tips är välkomna!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback