2013-03-28, 14:03
Medlem
Drgrinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Precis. Som sagt, vid vägar med högerregel och skymd korsning. Var inte blyg att gå ner på ettan samt att huvudet ska gå som en jävla pingpongboll samtidigt som du inte får glömma speglarna

haha "Pingpong-metoden" den är bra att komma ihåg
Citera
2013-03-28, 15:11
Medlem
Asså jag fattar att efter uppkörningen så behöver man typ aldrig använda speglarna förutom när man ska svänga eller dylikt men på uppkörningen hur mkt måste man överdriva för att klara det?
Liksom när man ska svänga av till höger från en rondell och man ligger i vänster fil i rondellen, måste man då kolla framför sig, till höger så att inga bilar kommer in, samtidigt som döda vinkeln och bakåt?
blir väldigt mkt.
Citera
2013-03-28, 15:14
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Asså jag fattar att efter uppkörningen så behöver man typ aldrig använda speglarna förutom när man ska svänga eller dylikt men på uppkörningen hur mkt måste man överdriva för att klara det?
Liksom när man ska svänga av till höger från en rondell och man ligger i vänster fil i rondellen, måste man då kolla framför sig, till höger så att inga bilar kommer in, samtidigt som döda vinkeln och bakåt?
blir väldigt mkt.

Framför dig ser du redan från början. Till höger ser du när du vrider huvudet bakåt för att kolla döda vinkeln. Det hela går på en sekund, och är inte något du ska sluta göra när du är ute och kör "på riktigt".
Citera
2013-03-28, 16:38
Medlem
grimars avatar
Citat:
Nä, du har inte fattat nånting. Du kommer att bli varse om vikten att alltid veta vad du har omkring dig när du kör under eget ansvar. Tänk ett varv till innan du skriver nåt annat korkat.
Citera
2013-03-28, 17:15
Medlem
toby79s avatar
Citat:
blir väldigt mkt.
Du behöver inte överdriva någonting, men om du inte tittar ordentligt så kommer du till sist att vålla en olycka. För ligger t.ex. jag snett bakom dig så är det inte jag som bromsar eller väjer undan.
Citera
2013-03-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Framför dig ser du redan från början. Till höger ser du när du vrider huvudet bakåt för att kolla döda vinkeln. Det hela går på en sekund, och är inte något du ska sluta göra när du är ute och kör "på riktigt".

Okej, men om det är en bil som ligger till höger om dig och också ska svänga ut ur rondellen hur fan ska man göra då? ska man fortstta rakt fram fast då komr läraren se det som att du misslyckats och kugga dig?
Citera
2013-03-28, 18:54
Medlem
Dubbelfels avatar
Farbror Dubbelfel tänker nu berätta hur det gick till när han körde upp, för 78 år sedan.

Jag startade min körning ute på vischan eftersom en tjej körde upp först medan jag satt i baksätet och väntade på min tur.

Jag satt mig vid ratten och körde tillbaka till stan (en liten stad med trafik därefter) utan att se en enda bil på landsvägen. Framme vid själva staden passerade vi en...två...tre...fyra...fem...sex och sju korsningar varav jag körde rakt fram i fem utan att behöva stanna på grund av annan trafik, samt svängde höger i den sjätte korsningen och vänster i den sjunde - fortfarande utan att behöva stanna.

Sedan var vi tillbaka vid trafikskolan. Inget trafikljus, ingen rondell, ingen fickparkering, inga filbyten, ingen start i backe, ingenting - bara köra rakt fram utan att behöva stanna en enda gång. "Du är godkänd, nu ska jag ha kaffe", muttrade uppkörningsmannen.

Så gick det till när farbror Dubbelfel var ung...
Citera
2013-03-28, 19:32
Medlem
Citat:
Okej, men om det är en bil som ligger till höger om dig och också ska svänga ut ur rondellen hur fan ska man göra då? ska man fortstta rakt fram fast då komr läraren se det som att du misslyckats och kugga dig?

Misstänker att du menar i en dubbelfilig rondell?

Du ska kontrollera trafiken bakom dig, samt döda vinkeln och sen köra in bakom han som ligger till höger.. Hade du råkat ut för det här på din uppkörning och misslyckats där så hade dom garanterat slagit ner på din förmåga att samarbeta med andra trafikanter och samt din planering av körningen.

Principen för rondellkörning är simpel. Ska du rakt fram eller svänga till höger i rondellen så väljer du det högra körfältet..

Ska du ta tredje avfarten till höger så borde du lägga dig i vänstra filen.
Citera
2013-03-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Misstänker att du menar i en dubbelfilig rondell?

Du ska kontrollera trafiken bakom dig, samt döda vinkeln och sen köra in bakom han som ligger till höger.. Hade du råkat ut för det här på din uppkörning och misslyckats där så hade dom garanterat slagit ner på din förmåga att samarbeta med andra trafikanter och samt din planering av körningen.

Principen för rondellkörning är simpel. Ska du rakt fram eller svänga till höger i rondellen så väljer du det högra körfältet..

Ska du ta tredje avfarten till höger så borde du lägga dig i vänstra filen.

Jajaja, men nu menar jag om det uppstår att man ligger i vänstra filen men att någon ligger precis brevid dig i högra. jaa, ska man då sakta in för att man ska svänga höger efter honom elelr? och hindra rafiken bakom.
Citera
2013-03-28, 20:45
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Jajaja, men nu menar jag om det uppstår att man ligger i vänstra filen men att någon ligger precis brevid dig i högra. jaa, ska man då sakta in för att man ska svänga höger efter honom elelr? och hindra rafiken bakom.

Det bästa är oftast att bara köra ett varv till.
Citera
2013-03-28, 22:36
Medlem
Citat:

Kan du sakta in och göra filbytet på ett snyggt sätt, gör det! Att ta ett ärevarv runt rondellen visar bara på osäkerhet. Du kan ju redan nu dra lärdom av att inte hamna jämte ett fordon i en rondell. Samspela med trafikanter och visa vart du skall köra så kommer det gå finemang!
Citera
2013-03-29, 02:24
Medlem
buttnutters avatar
Jag klarade uppkörningen för några dagar sedan, riktigt skönt att ha kortet i handen!

Jag tog det på andra försöket och kan ge några tips som definitivt tål att upprepas.

*Tänk på körningen hela tiden, inte på instruktören. Oavsett om han är en hygglig jävel eller en dödgrävare så är det du som i praktiken avgör om du ska ha kortet eller inte.
*Förbered dig i god tid före varje korsning, rondell, övergångsställe. Planerar du hur du ska agera och tittar noggrant vid nästa korsning direkt när du har passerat den förra så flyter det på elegant.
*Ta aldrig onödiga risker och gör alltid enkla val. Försök aldrig impa på instruktören genom att göra en omkörning som han inte har bett dig att göra. Backa inte heller in mellan två bilar om du blir instruerad att parkera på valfri plats och valfritt sätt. Kan låta självklart, men i stundens hetta kan man ta taskiga beslut om nerverna tar över.
*Blinka hellre en gång för mycket än för lite. Bättre att blinka vid sväng på en tom parkering än att inte göra det på en större trafikerad.

Ta det lugnt bara. Visst kostar skiten om man ska göra om det, men det får det vara värt. En lite rolig del av uppkörningen var att allt gick strålande tills jag skulle avsluta provet. Då körde jag över ett isigt gupp så att hela sidan skrapade i och jag tänkte att det var kört.

"Det händer vem som helst, inget som påverkar ditt resultat." sade han efteråt. Det är ju trots allt säkerheten som är viktigt, och inte om man repar sin kärra lite.

Lycka till allesammans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in