Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
De har bara Golf (som jag körde) och V50 (som jag känner väldigt bra).
Jag tror inte att man blir kuggad endast för miljökörningen, de ser ju till helheten. Om allt annat går bra men inte miljökörningen så tror jag att man har stora chanser att bli godkänd. Att få bättre flyt i växlingarna på låga varvtal kräver för mig tid i bilen. Att bara köra och växla och samtidigt inte köra väldigt miljövänligt är busenkelt oavsett bil. Jag har snöat in alldeles för mycket i miljökörningen vilket ger mig problem så fort jag sätter mig i en bil jag inte känner.
Jag tror inte att man blir kuggad endast för miljökörningen, de ser ju till helheten. Om allt annat går bra men inte miljökörningen så tror jag att man har stora chanser att bli godkänd. Att få bättre flyt i växlingarna på låga varvtal kräver för mig tid i bilen. Att bara köra och växla och samtidigt inte köra väldigt miljövänligt är busenkelt oavsett bil. Jag har snöat in alldeles för mycket i miljökörningen vilket ger mig problem så fort jag sätter mig i en bil jag inte känner.
Nej du, jag kan garantera att om du systematiskt skiter i allt vad miljövänlig körning heter under en uppkörning så blir det inget körkort. Missar du att hoppa växlar eller motorbromsa någon gång må vara hänt, men om du visar att du inte kan eller vill köra miljövänligt blir det icke godkänt.
När jag körde upp höll jag på att bli kuggad just för det. Jag kom till ett rödljus där jag kört mängder med gånger när jag övningskört. Jag såg en bit ifrån att det precis slog om till rött och vet att man blir stående där en tid när det slagit om. Så istället för att motorbromsa mig fram till stopplinjen rullade jag bara med växel i friläge och använde fotbromsen när jag var nära.
Det frågade inspektören om när vi var klara, varför jag gjorde så. Sen sa hon att jag i övrigt körde så pass bra och hade så bra säkerhetstänk att jag klarar mig, men att jag skulle tänka på det i fortsättningen.
Så miljökörning är något de kollar väldigt mycket på.