2012-12-27, 18:35
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
De har bara Golf (som jag körde) och V50 (som jag känner väldigt bra).

Jag tror inte att man blir kuggad endast för miljökörningen, de ser ju till helheten. Om allt annat går bra men inte miljökörningen så tror jag att man har stora chanser att bli godkänd. Att få bättre flyt i växlingarna på låga varvtal kräver för mig tid i bilen. Att bara köra och växla och samtidigt inte köra väldigt miljövänligt är busenkelt oavsett bil. Jag har snöat in alldeles för mycket i miljökörningen vilket ger mig problem så fort jag sätter mig i en bil jag inte känner.

Nej du, jag kan garantera att om du systematiskt skiter i allt vad miljövänlig körning heter under en uppkörning så blir det inget körkort. Missar du att hoppa växlar eller motorbromsa någon gång må vara hänt, men om du visar att du inte kan eller vill köra miljövänligt blir det icke godkänt.

När jag körde upp höll jag på att bli kuggad just för det. Jag kom till ett rödljus där jag kört mängder med gånger när jag övningskört. Jag såg en bit ifrån att det precis slog om till rött och vet att man blir stående där en tid när det slagit om. Så istället för att motorbromsa mig fram till stopplinjen rullade jag bara med växel i friläge och använde fotbromsen när jag var nära.
Det frågade inspektören om när vi var klara, varför jag gjorde så. Sen sa hon att jag i övrigt körde så pass bra och hade så bra säkerhetstänk att jag klarar mig, men att jag skulle tänka på det i fortsättningen.

Så miljökörning är något de kollar väldigt mycket på.
Citera
2012-12-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Det var absolut inga svåra lägen, det handlade om att jag inte kände bilen och inte visste gränsen för vad som var lägsta motorvarv för bilen. Detta ledde till att jag blev tvungen att koncentrera mig på växlingen snarare än körningen vilket jag tror var en stark bidragande orsak. Han sa att jag "kunde alla delmoment utan problem..." men att jag inte fick ihop dem till en enhetlig bild vilket berodde på att jag koncentrerade mig på växlingarna och att hålla bilen igång. Så nästa gång tänker jag i princip skita i miljökörningen och bara köra.

Miljökörning och sparsam körning är i princip motorbroms och inte ha kopplingen nere i onödan.
Hur du växlar osv lägger dom inte lika stor vikt vid såvida du inte ligger på alltför låga växlar vid höga hastigheter.
Citera
2012-12-29, 01:45
Medlem
Marodants avatar
Någon som vet hur det är man gör om man ska boka sista minuten? Går det att göra via hemsidan?
(Har redan bokat men antar att det gå att boka tidigare om man hittar)
Citera
2012-12-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Car
Om du har ett sådant "Mindset" kan du lika gärna inte göra uppkörningen alls, hela uppkörningen och allt som cirkulerar kring det är att du ska ta kontroll över situationen, du ska visa var skåpet ska stå du ska bestämma de saker som du kan och har makt att göra. Ingen ska behöva döma en som "osäker" och om dem gör det, varför ska du bry dig över vad dem tror, folk kommer alltid att döma dig oavsett vad, så varför bryr sig?

Klarade uppkörningen på första försöket med det mindsetet..
Citera
2012-12-30, 10:33
Medlem
janssonkarls avatar
Tjena har på senaste tiden kommit av mig med teorin och jag har uppskriving 18 januari så jag undrar över dessa frågor? känns som jag svarat alla alternativen men de är fel i vilket fall, tacksam för svar

Vilken av förarna har störst skuld till olyckan som visas i bildserien?

https://www.elevcentralen.se/bilder/3000/03000.jpg

Bilisten, eftersom han dels har för dålig uppsikt bakåt, dels ger tecken med körriktningsvisarna för sent

Mc-föraren, eftersom han borde ha observerat att bilisten ger tecken med körriktningsvisarna

Mc-föraren, eftersom han inte får köra om vid den typ av vägkorsning som visas på bilderna

Bilisten och mc-föraren har lika stor skuld till att en olycka inträffar

Du ska svänga till vänster från en landsväg. Vad ska du göra först?

https://www.elevcentralen.se/bilder/13500/13642.jpg

Ge tecken åt vänster

Kontrollera trafiken bakom mig

Placera bilen intill mittlinjen

Sänka farten
Citera
2012-12-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Vad ska du göra först?

Det du ska göra allra först är att lägga bilderna på en gratisserver eftersom elevcentralen kräver inloggning och ingen här kan se dem.

Fast fråga 2 kan jag svara på utan bild. Jag frågar dig därför: vad är det första du ALLTID ska göra innan du gör något annat, oavsett vad det är för situation?
Citera
2012-12-30, 11:27
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det du ska göra allra först är att lägga bilderna på en gratisserver eftersom elevcentralen kräver inloggning och ingen här kan se dem.

Fast fråga 2 kan jag svara på utan bild. Jag frågar dig därför: vad är det första du ALLTID ska göra innan du gör något annat, oavsett vad det är för situation?

Kolla bakåt, man blir verkligen förvirad när man läser frågan om och om igen.

här är ena bilden http://img546.imageshack.us/img546/1826/teorifrga.jpg
Citera
2012-12-30, 11:37
Medlem
Citat:
1. Kolla bakåt, man blir verkligen förvirad när man läser frågan om och om igen.

2. här är ena bilden http://img546.imageshack.us/img546/1826/teorifrga.jpg

1. Just det.

2. Vem är i stort sett ALLTID vållande om det sker en olycka vid vänstersväng?
Citera
2012-12-30, 11:54
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
1. Just det.

2. Vem är i stort sett ALLTID vållande om det sker en olycka vid vänstersväng?

bakomvarande är väl alltid skyldig?
Citera
2012-12-30, 12:11
Medlem
Citat:
bakomvarande är väl alltid skyldig?

Nej.
Citera
2012-12-30, 12:37
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Kolla bakåt, man blir verkligen förvirad när man läser frågan om och om igen.

här är ena bilden http://img546.imageshack.us/img546/1826/teorifrga.jpg

Har gjort körkortsprovet en gång, och fråga ett känns inte alls som en sådan fråga! De har frågor som ser lättare ut där, som man tror att ett svar är självklart, sen när man avslutar provet ser man att man lyckats göra fel ändå!
Citera
2012-12-30, 12:44
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Nej.

Men det är väl hans fel man måste väl kolla så att han inte ska svänga? Eller ska det vara fritt för han som kör bilen, han skulle kolla bakom axeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in