2013-02-15, 19:55
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visun
Hej!!

Har några frågor angående detta ämne:

1. Vad blir billigast. Boka paket för 7-8000 eller ta en enda lektion och låta läraren avgöra hur mycket med man behöver.

2. Cirka hur många timmar är det bra att ha övningskört privat innar diverse lektioner och uppkörning?

3. Ca hu många personer kuggar på uppkörningen? Säg i en slumpmässigt utvald grupp på 100 pers?
Var på handledarkurs på samma skola som jag började köra för efter och den lärare som hade hand om kursen var noga och påpekade att man kanske kör någon lektion och att man sedan skulle köra mycket hemma och gå igenom sakerna inte slösa pengar i onödan.

Jag skrev upp mig för tre lektioner med en annan lärare och det var dom enda lektionerna jag behövde ta. Hon sa nämligen samma sak, inte ska vi köra för köra och betala pengar i onödan.

Det jag vill säga är att välj skola noga och du kan komma undan billigt, inga 7000-8000 i lektionspengar.
Citera
2013-02-15, 21:31
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
På korkortsportalen.se kan du beställa blankett eller göra det via e-tjänst. Antar också att dom måste gå handledarkursen, om dom inte gjort det tidigare dvs. Du med för den delen.

Ok, tack. Jag ska som sagt förnya körkortstillståndet då det har gått ut. Jag och mina handledare har gått kursen tidigare.
Citera
2013-02-15, 22:33
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartgupp
Ok, tack. Jag ska som sagt förnya körkortstillståndet då det har gått ut. Jag och mina handledare har gått kursen tidigare.
Då är det nog bara tuta och köra. Handledarintyget gäller ju i 5 år. Gör nu iallafall, vet inte om det var likadant för några år sedan.
Citera
2013-02-16, 00:51
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visun
3. Ca hu många personer kuggar på uppkörningen? Säg i en slumpmässigt utvald grupp på 100 pers?

Statestiken ligger i runda slängar på 50%.
http://www.trafikverket.se/PageFiles...rov_b_2012.pdf
Senast redigerad av pok? 2013-02-16 kl. 00:55.
Citera
2013-02-16, 03:11
Medlem
lynch4lifes avatar
Jag har tagit snart 15 lektioner på min körskola och har sedan lektion 2 bett om att få lära mig att parkera. Detta då 1) jag suger på det och 2) min handledare verkligen inte kan berätta hur jag ska göra eller när jag ska göra det - men är riktigt vass på att parkera själv när det gäller. Körläraren svarar att "nä vi måste följa upplägget i boken" och låter mig hellre snurra runt i rondeller tre lektioner i rad. Är alla körskolor så oflexibla? Ska jag strunta i att be om att lära mig parkera och i stället upprepa samma moment lektion efter lektion tills jag kan det helt perfekt?

Jag förstår absolut att jag behöver träna mer på rondellerna (eller snarare: min bedömning av när jag kan köra IN i cirkulationen). Men det känns som att det borde vara ok att göra ett avbrott på kursens upplägg och låta mig lära mig parkering någon gång om jag nu ber om det. Man kan väl alltid återgå till kursupplägget sedan igen :S. Då hade jag i stället haft tid att exempelvis träna rondeller hemma med min handledare som faktiskt kan hjälpa mig där - till skillnad från vid parkeringen. Att köra "mängdträningen/upprepningen av övningen" på körskolan känns som ett jävla slöseri med pengar.
Citera
2013-02-16, 06:20
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lynch4life
Jag har tagit snart 15 lektioner på min körskola och har sedan lektion 2 bett om att få lära mig att parkera. Detta då 1) jag suger på det och 2) min handledare verkligen inte kan berätta hur jag ska göra eller när jag ska göra det - men är riktigt vass på att parkera själv när det gäller. Körläraren svarar att "nä vi måste följa upplägget i boken" och låter mig hellre snurra runt i rondeller tre lektioner i rad. Är alla körskolor så oflexibla? Ska jag strunta i att be om att lära mig parkera och i stället upprepa samma moment lektion efter lektion tills jag kan det helt perfekt?

Jag förstår absolut att jag behöver träna mer på rondellerna (eller snarare: min bedömning av när jag kan köra IN i cirkulationen). Men det känns som att det borde vara ok att göra ett avbrott på kursens upplägg och låta mig lära mig parkering någon gång om jag nu ber om det. Man kan väl alltid återgå till kursupplägget sedan igen :S. Då hade jag i stället haft tid att exempelvis träna rondeller hemma med min handledare som faktiskt kan hjälpa mig där - till skillnad från vid parkeringen. Att köra "mängdträningen/upprepningen av övningen" på körskolan känns som ett jävla slöseri med pengar.

Körskolan har ju, som du skriver, en studieplanering att sköta. När skolan känner att du är klar med cirkulationsdelen går dom vidare till nästa moment. Nu vet jag inte hur kursplaneringen ser ut, men jag har för mig att parkering är ganska nära cirkulationskörning. Nu antar jag bara, men om skolan skulle låta folk hoppa som dom vill mellan momenten skulle det säkert bli lätt rörigt och man skulle vara lite osäker på vad du egentligen behärskar och vad du behöver öva på och skolan riskerar att skicka en person som inte klarat momenten till uppkörning och därmed få sämre statistik i godkända förarprov.

Ta det lugnt, fokusera på momenten du håller på med, parkering kommer det också.
Citera
2013-02-16, 12:04
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lynch4life

Tränar du på cirkulationer hemma? Borde ju sitta om du tränar på detta mellan dina lektioner. Att dom kan hoppa mellan moment är jag säker på, om alla skolor kör efter samma punkter. Jag fick parkera min första lektion, då vi körde stadskörning.
Citera
2013-02-16, 12:46
Medlem
Utökad B / B96

Jag ska köra upp för utökad B-behörighet nästa fredag. Tycker det finns otroligt lite information om vad uppkörningen och säkerhetskontrollen innehåller? Någon här som har gjort uppkörningen och kan förklara lite mer utförligt hur den gick till? Hur lång tid är den på?
Och en sak till: Måste man fotografera sig innan uppkörningen även till utökad B?
Citera
2013-02-16, 18:23
Medlem
DerplockHolmess avatar
Hej fb

Har övningskört lite sporadiskt under ett år och ett par tillfällen i trafiken (Salabacke i Uppsala för er som vet, lite/medium-trafikerat skulle jag säga), har nu samlat ihop en del pengar och vill riva av körkortet nu.

Hur ser ni på hur jag effektivast når det, genom intensivkurs/körlektioner+övningskörning/annat tips?

Har en budget på kanske 10k för detta, så ge mig era bästa tips utifrån det!
Citera
2013-02-16, 19:46
Medlem
lynch4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Körskolan har ju, som du skriver, en studieplanering att sköta. När skolan känner att du är klar med cirkulationsdelen går dom vidare till nästa moment. Nu vet jag inte hur kursplaneringen ser ut, men jag har för mig att parkering är ganska nära cirkulationskörning. Nu antar jag bara, men om skolan skulle låta folk hoppa som dom vill mellan momenten skulle det säkert bli lätt rörigt och man skulle vara lite osäker på vad du egentligen behärskar och vad du behöver öva på och skolan riskerar att skicka en person som inte klarat momenten till uppkörning och därmed få sämre statistik i godkända förarprov.

Ta det lugnt, fokusera på momenten du håller på med, parkering kommer det också.

Du har säkert helt rätt. Känns dock som att min körlärare försöker mjölka mig på pengar. Min kompis körde på samma körskola och de sa till henne att hon skulle ta 5-10 lektioner till, men då körde hon upp privat och klarade det på första försöket. Har även sett liknande omdömen "noggranna, trevliga, men vill ha för många lektioner av dig" på rejta. Skitsamma, jag får helt enkelt mängdträna mer hemma och inte ta ny körlektion förrän jag kan momentet bättre - så kanske jag får komma vidare någon gång.

Du råkar inte veta var man kan se körskolans statistik över klarade/misslyckade uppkörningar, (om man kan det)?
Citera
2013-02-16, 19:54
Medlem
lynch4lifes avatar
Det här är kanske en dum fråga men jag får väl leva med det. Om jag har stannat vid väjningspliktsmärkena i en normalstor korsning och det kommer en buss/lastbil som ska köra in på "min" väg - ska jag stå kvar dom om det vore en vanlig personbil? Om inte, vad göra?

Känns som att jag hindrar bussen/lastbilen, men det gör jag kanske inte?
Citera
2013-02-16, 22:37
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Då är det nog bara tuta och köra. Handledarintyget gäller ju i 5 år. Gör nu iallafall, vet inte om det var likadant för några år sedan.

Ok, får se till att förnya mitt körkortstillstånd så snart som möjligt, men vill helst köra upp efter att isen och snö är borta. Hittade ingen tidsbegränsning på handledartillståndet (tillskillnad från mitt tillstånd), men ska kolla det nogrannare.
Jag tycker jag kan köra, och det tyckte körskolan också eftersom jag fick boka uppkörning. Hursmhelst så sänker det en hel del att faila på uppkörningen och jag tror det blockerar mig en hel del nu. Jag planerar att köra en del med mina handledare nu för att "komma på banan igen" efter ett litet uppehåll, men sedan vet jag inte hur jag ska göra. Kompisar som har varit med mig när jag har kört säger att jag borde ha körkort, men uppkörningen är ju en annan sak. Tror att jag behöver öva mer på att göra en uppkörning än själva körningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in