2012-05-01, 12:39
Medlem
t00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22
har en fråga. Jag fick inte godkänd första gången när jag hade uppkörning, nu har jag bokat en ny tid.
men ska jag ta med mig pappret och visa den för de eller ska jag skita i det och säga att jag har glömt den?

Ta med och visa vilka moment du blev godkänd i förra gången osv. Har du även gjort säkerhetskontroll tidigare gång och klarat den lär du inte behöva göra den igen. Skäms inte över att det gick snett första gången utan kör bara på det igen
Citera
2012-05-01, 12:53
Medlem
DpnTonberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t00k
Ta med och visa vilka moment du blev godkänd i förra gången osv. Har du även gjort säkerhetskontroll tidigare gång och klarat den lär du inte behöva göra den igen. Skäms inte över att det gick snett första gången utan kör bara på det igen

Det där verkade lite skumt tycker jag, när jag tog med mig protokollet så kollade han bara snabbt igenom det, och det verkade som om han inte kontrollerade om den var riktig på något sätt. Så det känns som om man kunde fakea det ganska lätt? T.ex att man slipper säkerhetskontrollen för att man har bockat i den.
Citera
2012-05-01, 13:13
Medlem
t00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DpnTonberry
Det där verkade lite skumt tycker jag, när jag tog med mig protokollet så kollade han bara snabbt igenom det, och det verkade som om han inte kontrollerade om den var riktig på något sätt. Så det känns som om man kunde fakea det ganska lätt? T.ex att man slipper säkerhetskontrollen för att man har bockat i den.

lär verb (markerar ett obevisat påstående)

Sa det då jag vet att tidigare personer här i tråden har tagit med protokollet och sluppit göra säkerhetskontrollen i alla fall. Men använde lär då jag inte kan bevisa någonting, utan bara litar på de personer som nämnt något i tråden.
Citera
2012-05-01, 13:13
Medlem
milanista22s avatar
Citat:

men i såfall kommer de fokusera på de områden jag inte blev godkänd på och kommer titta mer på det? eller är det inte bättre att göra om de sakerna man har gjort innan så det kanske blir lite lättare för mig och kan undvika de fel jag har gjort innan.
Citera
2012-05-01, 13:31
Medlem
t00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22
men i såfall kommer de fokusera på de områden jag inte blev godkänd på och kommer titta mer på det? eller är det inte bättre att göra om de sakerna man har gjort innan så det kanske blir lite lättare för mig och kan undvika de fel jag har gjort innan.

Citerar ett inlägg från ett annat forum som behandlar samma fråga:

Citat:
Inspektören frågade efter protokollet, jag sa att jag inte hade med det. Då ville han veta vad jag hade kuggat på, vilket jag svarade på. Fick sen göra samma säkerhetskontroll (bromsarna), vilket är bra eftersom det avverkar ju ett kryss av tio i listan med moment. Sen körde vi en runda, 100% olik rundan jag körde med förra inspektören. Han kollade extra på det jag hade kuggat på. Vi vänder tillbaka till vägverket varpå jag blir godkänd. Grejen med uppkörningar är att man aldrig vet om man klarar sig eller inte. Hade inte en aning när vi kom tillbaka om jag skulle klara mig eller inte, men det lutade faktiskt mot att jag skulle få köra ännu en gång. Denna gång tyckte jag själv att jag gjorde lite småfel, och rent generellt körde sämre än på första uppkörningen (bortsett från de moment jag kuggade på, samt att jag hade vant mig lite vid pedalerna på vägverkets bil så körningen blev jämnare). Men tydligen inget allvarligt eftersom jag klarade mig.

Så det är väl egentligen vad du känner för att göra. Inspektören kommer förmodligen se i datorn eller liknande att du kuggat en gång tidigare och lär fråga efter föregående protokoll, på gott och ont. Det beror helt enkelt på vem man har som inspektör och vilket humör personen är på den dagen
Citera
2012-05-01, 13:36
Medlem
milanista22s avatar
Citat:
Citerar ett inlägg från ett annat forum som behandlar samma fråga:

Så det är väl egentligen vad du känner för att göra. Inspektören kommer förmodligen se i datorn eller liknande att du kuggat en gång tidigare och lär fråga efter föregående protokoll, på gott och ont. Det beror helt enkelt på vem man har som inspektör och vilket humör personen är på den dagen

okej, tack för svaret
Citera
2012-05-01, 21:16
Medlem
svenskryttares avatar
Uppkörning imorgon då, några tips på hur jag ska hålla mig lugnt och inte bli så nervös?
Citera
2012-05-01, 21:30
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskryttare
Uppkörning imorgon då, några tips på hur jag ska hålla mig lugnt och inte bli så nervös?

Jag har även min uppkörning imorgon!

Jag kommer sätta på min chillmode och inte tänka så mycket på att det är en uppkörning. Bra köra på mitt sätt och hoppas på de bästa.
Citera
2012-05-01, 21:38
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskryttare

Lägg dig i tid. Vakna i god tid, ät en riktig frukost. Åker du buss dit så kan du kliva av någon hållplats innan och ta en promenad så får du upp cirkulationen.

När du väl kör:
Läs trafiken (vem kommer, när kommer osv), läs vägen (var kan jag köra, när ska jag köra), använd rörelseenergin så mycket som möjligt, ha ett bra flyt på körningen, se dig för.

Du behöver ju dessutom bara köra imorgon.
Lycka till!

Citera
2012-05-01, 23:00
Medlem
Även jag ska köra upp imorgon, måste säga att jag är mest nervös för säkerhetskontrollerna. Känns fullt möjligt att att jag tabbar mig redan där och sedan grämer mig över det hela körningen, och därför kör dåligt. Annars känner jag mig rätt säker på körningen, och att missa en gång är ju faktiskt ingen katastrof.
Citera
2012-05-02, 06:50
Medlem
Renevatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Även jag ska köra upp imorgon, måste säga att jag är mest nervös för säkerhetskontrollerna. Känns fullt möjligt att att jag tabbar mig redan där och sedan grämer mig över det hela körningen, och därför kör dåligt. Annars känner jag mig rätt säker på körningen, och att missa en gång är ju faktiskt ingen katastrof.

Säkerhetskontrollen var busenkel tyckte jag, det enda jag tränade inför det momentet var 15 min innan uppkörningen när min lärare gick igenom på 5-10 minuter vad som kan komma på just säkerhetskontrollen. Av de jag känner så har ingen kuggat på det momentet utan istället på själva körningen.

Hade t.ex. en polare som körde mot rött i första kurvan...
Citera
2012-05-02, 10:33
Medlem
svenskryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Lägg dig i tid. Vakna i god tid, ät en riktig frukost. Åker du buss dit så kan du kliva av någon hållplats innan och ta en promenad så får du upp cirkulationen.

När du väl kör:
Läs trafiken (vem kommer, när kommer osv), läs vägen (var kan jag köra, när ska jag köra), använd rörelseenergin så mycket som möjligt, ha ett bra flyt på körningen, se dig för.

Du behöver ju dessutom bara köra imorgon.
Lycka till!

Tack för tipsen, nu bär det av då dock så måste jag vänta 2 timmar när jag kommer in till stan(gävle) vilket är oerhört drygt. Nu ska jag fan klara det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in