2012-03-02, 11:32
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galensnubbe
Niiiice

Sen undrar jag också om man kan får göra riskettan ensam? klarar fan inte av att vara med andra. Därför jag inte klarade skolan också...

Det är väl inte så säkert däremot. Det brukar vara något kurstillfälle per vecka eller månad, beroende på hur stor ort du bor på, och då vill man ju klämma in så många studenter som möjligt. Men prata med din körskola, dom brukar vara tillmötesgående.
Citera
2012-03-02, 12:18
Medlem
Citat:
Niiiice

Sen undrar jag också om man kan får göra riskettan ensam? klarar fan inte av att vara med andra. Därför jag inte klarade skolan också...
Jag avverkade riskettan genom att spendera ungefär tre timmar i en lektionssal med ett tiotal andra körkortsadepter. Lektionen bestod till stor del av att lyssna på läraren samt då och då diskutera olika teman med personen som satt bredvid. Vad man kom fram till presenterades kort inför resten av gruppen. Syftet med kursen är inte att svara korrekt på varenda fråga utan snarare att reflektera kring riskfyllda beteenden. Det krävdes för övrigt inte heller speciellt mycket social kompetens, du klarar säkert att stå ut i tre timmar. Bit ihop och ha det sedan bakom dig.
Citera
2012-03-02, 12:25
Avslutad
Citat:
Niiiice

Du kan vara lugn, riskettan kommer du förmodligen få göra ihop med andra elever men ni ska i princip bara lyssna på läraren. Som någon annan sa, säga några ord om varför man inte ska köra onykter/vilken bil du vill ha i framtiden och det är klart, det är ungefär vad jag fick göra

edit; har körkort nu, jävla skönt! jag gjorde teoriprovet igår och fick ett papper med resultatet och vad man svarat fel på men glömde det pappret på körskolan. Sen efter uppkörningen fick jag ett nytt papper som fungerar som körkort tills plastkortet kommit. Behöver jag ha pappret från teoriprovet att jag fick godkänt? eller räcker det med pappret jag fick efter körningen?
Senast redigerad av ettbranick 2012-03-02 kl. 12:36.
Citera
2012-03-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Du kan vara lugn, riskettan kommer du förmodligen få göra ihop med andra elever men ni ska i princip bara lyssna på läraren. Som någon annan sa, säga några ord om varför man inte ska köra onykter/vilken bil du vill ha i framtiden och det är klart, det är ungefär vad jag fick göra

edit; har körkort nu, jävla skönt! jag gjorde teoriprovet igår och fick ett papper med resultatet och vad man svarat fel på men glömde det pappret på körskolan. Sen efter uppkörningen fick jag ett nytt papper som fungerar som körkort tills plastkortet kommit. Behöver jag ha pappret från teoriprovet att jag fick godkänt? eller räcker det med pappret jag fick efter körningen?
det räcker med att bara ha det blåa pappret " bevis om körkort " . glöm förfan inte de nu heller, du måste ha det som ett körkort tills plastkortet kommit grattis!
Citera
2012-03-02, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sillisar
det räcker med att bara ha det blåa pappret " bevis om körkort " . glöm förfan inte de nu heller, du måste ha det som ett körkort tills plastkortet kommit grattis!

tackar, då kan jag vara lugn! det ligger redan i handskfacket
Citera
2012-03-02, 14:33
Medlem
Citat:
tackar, då kan jag vara lugn! det ligger redan i handskfacket
Glöm inte att du också behöver ha med dig en giltig legitimation i bilen utöver "Bevis om körkort"-handlingen.

Edit: Grattis till körkortet!
Senast redigerad av ryssfyran 2012-03-02 kl. 14:37.
Citera
2012-03-02, 15:58
Medlem
RM1187s avatar
Hej!

Jag gjorde riskettan för ca. en månad sedan och då sa de att man inte skulle få något betyg på plats, utan att det skulle finnas på trafikverkets hemsida eller något (Jag var inte så uppmärksam på den delen, tyvärr). Men jag har letat lite och hittar inget spår efter någon risketta. Hur gjorde ni för att få tag på ert intyg?
Citera
2012-03-02, 16:00
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RM1187
Hej!

Jag gjorde riskettan för ca. en månad sedan och då sa de att man inte skulle få något betyg på plats, utan att det skulle finnas på trafikverkets hemsida eller något (Jag var inte så uppmärksam på den delen, tyvärr). Men jag har letat lite och hittar inget spår efter någon risketta. Hur gjorde ni för att få tag på ert intyg?

de registrerar det hos transportstyrelsen
Citera
2012-03-02, 21:49
Medlem
Citat:

Hur är det med uppkörningen då? En släktings lillebror som är lite halvt efterbliven är jag ganska säker på fick göra halkbanan ensam. Men då tror jag det blev dyrare för han.

Det borde väl endå gå att läsa på nått sätt med att inte vilja träffa andra för att ta körkort? Menar, det säger ju ingenting om hur jag är som förare. Bara att jag är jävligt osocial.

Sen undrar jag om man kan köra körlektioner i en stad och sedan uppkörningen i en annan? I min stad är det som värst från typ april-juni och kunde visst vara svårt att få uppkörningstid då. Det bästa7snabbaste borde ju vara att dra till en mindre ort/stad och göra det där. Eller intensivkurs.
Citera
2012-03-03, 08:24
Medlem
Hej!

Jag skulle undra vad skillnaden är mellan cykelöverfart och cykelbana? För i cykelöverfart har cyklister väjningsplikt och i cykelbana tvärtom, inte sant?

Sen undrar jag också vad är skillnaden på en påhängsvagn, släpkärra, mm?
Citera
2012-03-03, 10:40
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso

Precis, det stämmer!
Citera
2012-03-03, 12:23
Medlem
RM1187s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Okej, tack för svar. Så jag behöver inte göra någonting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in