2011-06-28, 20:56
Medlem
Boredbynoobss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busfroe1
Ska göra min halka imorgon, har inte pluggat ett skit inför det, borde jag läsa på något? Jag kan köra bil utmärkt kan bara inte alla regler etc.

D chill gör dock som de säger...kör 60 när du ska köra 60 , bromsa när du ska bromsa etc.
Citera
2011-06-28, 22:09
Medlem
Busfroe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boredbynoobs
Hur kan du köra bil "utmärkt" om du inte kan "alla regler". Låter jävligt blattigt tbh.

Jasså gör det? Så man kan inte hantera bilen i form av att vrida på ratten, trycka på pedalerna och växla helt galant? Jag sa inte att jag anpassar mitt körande efter regler perfekt, men köra bilen det gör jag utan problem. Visst när jag övningskör så kanske jag missar några skyltar, glömmer kolla döda vinkeln i rondeller, men jag kan fortfarande KÖRA bilen.

Kioskmongo.
Citera
2011-06-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busfroe1
Jasså gör det? Så man kan inte hantera bilen i form av att vrida på ratten, trycka på pedalerna och växla helt galant? Jag sa inte att jag anpassar mitt körande efter regler perfekt, men köra bilen det gör jag utan problem. Visst när jag övningskör så kanske jag missar några skyltar, glömmer kolla döda vinkeln i rondeller, men jag kan fortfarande KÖRA bilen.

Kioskmongo.

Fel,fel och fel. Att köra bil handlar även om att kunna reglerna, för annars kör du ju på fel sätt.

Betänk även detta, du kan vrida lite fel på ratten under uppkörningen, eller du kan missa en döda vinkeln, men fortfarande klara dig. Men missar du en högerregel eller dylikt så är du rökt.
Citera
2011-06-29, 13:53
Medlem
Busfroe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Fel,fel och fel. Att köra bil handlar även om att kunna reglerna, för annars kör du ju på fel sätt.

Betänk även detta, du kan vrida lite fel på ratten under uppkörningen, eller du kan missa en döda vinkeln, men fortfarande klara dig. Men missar du en högerregel eller dylikt så är du rökt.

Jo det är klart, jag tog kanske lite vatten över huvudet i mitt uttalande innan, men jag kan ju alla grundläggande regler, dock lite skyltar och dylikt jag fallerar på isf.

Gjorde halkan idag, enligt mig var den ju skjukt överskattad faktiskt. Nu är det kanske olika vad man får göra på sin egen halkkörning men jag fick svänga i hal kurva, bromsa på sträcka med lite olika övningar på respektive område, det var skoj men inte så överkul som jag hade fått bilden av att det skulle göra. Sved dock i plånboken, 1900spänn, vilket jävla rån det är egentligen.
Citera
2011-06-29, 15:59
Medlem
SÅJA! Idag tog jag körkortet. Varit ute och kört någon timma nu, fruktansvärt roligt och skönt. Tänkte berätta hur dagen varit och hur uppkörningen såg ut.

Klockan ringde 06.30 och fick i mig en macka och ett glas oboy (fick inte i mig någon frukost första uppkörningen). Tog mig till körskolan och körde ca 20 min, det kändes bra och stabilt. Väl vid trafikverket fick jag träffa killen jag skulle köra upp med. Han hälsade vänligt och började småprata lite utanför bilen och berättade hur det skulle gå till.

Började med säkerhetskontroll: Bromsar & vindrutetorkare. Trampade ner bromsen flera gånger, satte tryck och den sjönk inte, då sa jag: Inget läckage eller liknande. Gjorde sedan servokontroll på bromsen, prövade handbromsen och slutligen färdbromsen. Sedan testade jag vindrutetorkarna.

Körningen: Fick börja med att köra ut på E14 och följa den ca 10 min för att sedan göra en vänstersväng och där vända. Körde in till centrum och runt där (trafikljus, mycket korsningar, körfältsbyten m.m). Körde sedan in i ett villaområde där han förmodligen ville se att jag kunde hantera högerregeln. Fick köra landsväg en bit sedan svänga in på en gata och backa runt gatuhörn. OBS: Jag körde upp på trottoarkanten här, men han sa att jag fick ett till försök och då ordnade det sig. Körde sedan tillbaka till vägverket där jag fick göra en inbackning som parkering.
Tid körning: 30min

Han berättade när jag parkerat att jag körde väldigt bra och ansvarigt och att han inte hade några anmärkningar. Jag tackade och åkte hem och hämtade pappas Audi.

Lycka till! Som de flesta tipsar om - kör "överdrivet" försiktigt, ha en rörlig blick i speglar och döda vinkeln, försök andas och försök tidigt att uppfatta och reflektera vägskyltar och anvisningar. Sedan om ni kuggar en gång som jag gör så är det inte hela världen, första dagarna suger såklart men man kommer över det. Bara ta nya tag och köra hårt!

Rock on!
Citera
2011-06-29, 18:46
Medlem
toK | swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhawksuper11
SÅJA! Idag tog jag körkortet. Varit ute och kört någon timma nu, fruktansvärt roligt och skönt. Tänkte berätta hur dagen varit och hur uppkörningen såg ut.

Klockan ringde 06.30 och fick i mig en macka och ett glas oboy (fick inte i mig någon frukost första uppkörningen). Tog mig till körskolan och körde ca 20 min, det kändes bra och stabilt. Väl vid trafikverket fick jag träffa killen jag skulle köra upp med. Han hälsade vänligt och började småprata lite utanför bilen och berättade hur det skulle gå till.

Började med säkerhetskontroll: Bromsar & vindrutetorkare. Trampade ner bromsen flera gånger, satte tryck och den sjönk inte, då sa jag: Inget läckage eller liknande. Gjorde sedan servokontroll på bromsen, prövade handbromsen och slutligen färdbromsen. Sedan testade jag vindrutetorkarna.

Körningen: Fick börja med att köra ut på E14 och följa den ca 10 min för att sedan göra en vänstersväng och där vända. Körde in till centrum och runt där (trafikljus, mycket korsningar, körfältsbyten m.m). Körde sedan in i ett villaområde där han förmodligen ville se att jag kunde hantera högerregeln. Fick köra landsväg en bit sedan svänga in på en gata och backa runt gatuhörn. OBS: Jag körde upp på trottoarkanten här, men han sa att jag fick ett till försök och då ordnade det sig. Körde sedan tillbaka till vägverket där jag fick göra en inbackning som parkering.
Tid körning: 30min

Han berättade när jag parkerat att jag körde väldigt bra och ansvarigt och att han inte hade några anmärkningar. Jag tackade och åkte hem och hämtade pappas Audi.

Lycka till! Som de flesta tipsar om - kör "överdrivet" försiktigt, ha en rörlig blick i speglar och döda vinkeln, försök andas och försök tidigt att uppfatta och reflektera vägskyltar och anvisningar. Sedan om ni kuggar en gång som jag gör så är det inte hela världen, första dagarna suger såklart men man kommer över det. Bara ta nya tag och köra hårt!

Rock on!

Härligt! Då får man gratulera

Blev själv innehavare av körkort strax innan kl.14.00 idag, satte allt på första försöket - så jävla skönt
Citera
2011-06-29, 19:36
Medlem
Albanoi23s avatar
Jag har Abu Jihads frågor i hotmail som bifogade filer, ni kan kontakta mig i mitt PM om ni vill ha dem!
Citera
2011-06-29, 19:51
Medlem
adolfitlers avatar
Kan någon snäll förklara bilens ljus?

A,B,C dvs:

http://tinypic.com/r/v6u8av/7
Citera
2011-06-29, 21:09
Medlem
mbois avatar
Glöm för fan inte nån legitimation innan teoriprovet som jag gjorde
Citera
2011-06-29, 23:05
Medlem
Då har man snart uppkörning på Hisingen, Göteborg. Någon underbar människa som har kört upp där och vill dela med sig till en halvt nervös go gubbe?
Citera
2011-06-30, 08:13
Medlem
har uppkörning idag återkommer hur det gick

wish me luck
Citera
2011-06-30, 08:17
Medlem
Mandarin2011s avatar
Vad krävs att man ska kunna för att få utföra t.ex. risk ettan och liknande ting så som halkbanan?
(givetvis bortsett från att kunna framföra ett fordon)

Samt, inom hur snar tid måste man göra en uppkörning efter dessa?
Senast redigerad av Mandarin2011 2011-06-30 kl. 08:18. Anledning: la till fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in