2010-06-08, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Ja, nu r det snart sommar och lge att blanda Mojitos medan man sitter och slar i trdgrden. Med sin friska smak r det den perfekta sommardrinken. Men det finns ju mnga olika varianter av drinken och mnga olika sikter om hur man fixar en riktig Mojito. S kom nu med era bsta Mojito-recept. Hur gr man egentligen en riktig Mojito?
Bsta rdet du ngonsin kan f r att ta seden dit du kommer. var knslig fr vilka trender som fungerar eller kommer fungera i olika delar utav vrlden..

prova dej fram till en bra grundmojito att variera p s klarar du dej bra.
Citera
2010-06-09, 00:10
Medlem
Ett tips r att muddla limen och sockret/sockerlagen frst och sedan muddla myntan vldigt ltt. Hatar verkligen nr man fr fulla munnen full med myntabitar p.g.a en efterbliven bartender.
Citera
2010-06-09, 00:18
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epic.Investigation
Ett tips r att muddla limen och sockret/sockerlagen frst och sedan muddla myntan vldigt ltt. Hatar verkligen nr man fr fulla munnen full med myntabitar p.g.a en efterbliven bartender.
Hellre att man tar mycket mynta som muddlas ltt n lite mynta som muddlas till mojiton ser ut som en spenatsoppa som sagt. Ett annat otyg r nr bartenders har fr mycket socker i mojiton.
Senast redigerad av Quorthon 2010-06-09 kl. 00:22.
Citera
2011-12-21, 01:53
Medlem
Revolvers avatar
Eftersom jag har trkigt och inte kan sova efter dagens arbetspass s tnkte jag slnga in mitt recept p Mojito, d mnga brukar vara rdda fr att ge sig p den hr klassiska drinken, cheers!

Mojito
4-6 frska limeklyftor
12-14 frska myntablad
2 cl sockerlag
5 cl Bacardi Superior (anvnder mig av den hr fr att det r vr batteri-rom)
Krossad is
Toppas med en dash citronlag

Slng ner ett par frska, riktigt limegrna klyftor - r skalet gulnat eller fruktkttet torrt, skr ny! - drefter pressar jag ut limejuicen genom att frsiktigt trycka ner muddlern, utan att trycka snder limeklyftorna frn deras skal. Nr jag uppntt njd mngd limejuice, s plockar jag 12-14 frska och stora myntablad, placerar dem i vnster handflata och behandlar dem som en ung, vacker flicka.. Med ett par ltta handflator tills myntadofterna brjar sprida sig. Drefter lgger jag i myntabladen, slnger i lite krossad is, skeppar i 5 cl Superior, 2 cl sockerlag och drefter rr jag frsiktigt, men ordentligt, om allting s att juicerna tar sig upp mot ytan och rommen ned till limen och fr en finfrdelad myntasamling i glaset.

Drefter bygger jag upp rejlt med krossad is, smakar av och drefter dashar jag i citronlag, dekorerar med en myntakvist, en lime och dubbelsugrr.

Anledningen till att jag ej anvnder mig av sodavatten r fr att jag tycker att Mojiton fr tillrckligt med vtska av isen d folk har en frmga att rra runt i sina Mojitos med drinkpinnen eller sugrret. Nvl, dr har ni min form av Mojito!
Citera
2012-03-28, 22:05
Medlem
May Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Vad tycker herrskapet om Bacardi Mojito?

Jag tyckte den var mycket bra och den passar mig som aldrig har en massa ingredienser hemma och en liten bar. Aldrig ftt en hemmagjord som varit lika god hursomhelst. Rekommenderas

Jag lskar verkligen mojitos och den dr frdigblandande r odrickbar enligt mig.
Citera
2012-03-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Vad tycker herrskapet om Bacardi Mojito?

Jag tyckte den var mycket bra och den passar mig som aldrig har en massa ingredienser hemma och en liten bar. Aldrig ftt en hemmagjord som varit lika god hursomhelst. Rekommenderas

Nja, inte riktigt ngot att hnga i granen...fr mycket alkolsk ver det hela..och det r ju vldigt lngt ifrn en riktig mojito kan jag tycka..
Citera
2012-04-02, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
Ngon som testat jordgubbsmojitos? r de goda?

yes! personligen tycker jag en vlblandad strawberry mojito r den bsta sortens mojito jag druckit.
muddla 4 limeklyftor, frska jordgubbar/pur och sockerlag (2cl brukar bli bst), smll sedan till ett knippe mynta och lgg ner i glaset, i med 5cl ljus rom och 1cl jordgubbslikr, fyll glaset till hlften med krossad is. rr sedan om allt ordentligt (s myntan och limen inte ligger p botten). fyll p med krossad is hela vgen upp, toppa med med kolsyrat vatten. om du inte har jordgubbslikr s gr det att anvnda en skvtt koncentrerad jordgubbssaft fr att f till smaken!

en annan fin mojito jag dragit ihop var en Apple vanilla mojito.
gjorde den s hr:
4 limeklyftor, 2cl socker lag - muddlas
knippe mynta
5cl ljus rom
1cl vaniljlikr (i det hr fallet har jag anvnt Bols Vanilla)
krossad is
toppa med ppeljuice.

kan tnka mig att kra 4 rom, 1 vaniljlikr, 1 ppellikr (typ) sourz och toppa med soda/sprite ocks. aldrig provat dremot!
Citera
2012-07-20, 17:41
Medlem
alroberts avatar
r vldigt mnga olika sikter om detta, har letat som en tok verallt efter en massa recept och p youtube men alla gr helt olika, endel vill ha en hel lime i, endel vill kra ihop allt till vrsta srjan och endel vill ha mrk rom och endel sger att det ska vara ljus, blir tokig.

jag ska allts avnjuta ett par mojitos med min sambo ikvll och vi bda r oskulder s vi vill grna ha lite hjlp.

jag har krossat lite is och vi har kpt en 700ml Havana Club anejo blanco (som tydligen var den kta romen fr mojito enligt ngon sida.) sen har vi kpt 6 lime och sen blir det ju socker och det dr.

tnkte kra exakt som denna pojk gr, http://www.youtube.com/watch?v=lGOkgbdGqKs

blir det bra?
Senast redigerad av alrobert 2012-07-20 kl. 17:45.
Citera
2012-07-20, 17:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
r vldigt mnga olika sikter om detta, har letat som en tok verallt efter en massa recept och p youtube men alla gr helt olika, endel vill ha en hel lime i, endel vill kra ihop allt till vrsta srjan och endel vill ha mrk rom och endel sger att det ska vara ljus, blir tokig.

jag ska allts avnjuta ett par mojitos med min sambo ikvll och vi bda r oskulder s vi vill grna ha lite hjlp.

jag har krossat lite is och vi har kpt en 700ml Havana Club anejo blanco (som tydligen var den kta romen fr mojito enligt ngon sida.) sen har vi kpt 6 lime och sen blir det ju socker och det dr.

tnkte kra exakt som denna pojk gr, http://www.youtube.com/watch?v=lGOkgbdGqKs

blir det bra?

Funkar nog rtt bra, jag skulle nog ha muddlat myntan lite mer n han gr, men annars r det ok.
Det finns inget rtt eller fel nr det gller mojito. Det hr receptet r bra annars: http://www.diffordsguide.com/cocktai...1341/mojito-#1
Schysst historia ocks
Citera
2012-07-20, 19:32
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Funkar nog rtt bra, jag skulle nog ha muddlat myntan lite mer n han gr, men annars r det ok.
Det finns inget rtt eller fel nr det gller mojito. Det hr receptet r bra annars: http://www.diffordsguide.com/cocktai...1341/mojito-#1
Schysst historia ocks
har ingen muddel eller ngot som liknar en sdan, gr det att rra om lite extra med en sked tro?
Citera
2012-07-20, 20:20
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
har ingen muddel eller ngot som liknar en sdan, gr det att rra om lite extra med en sked tro?

Handtaget p en skruvmejsel funkar, eller handtaget p osthyveln eller diskborsten.
Citera
2012-07-23, 11:05
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Handtaget p en skruvmejsel funkar, eller handtaget p osthyveln eller diskborsten.
ska tnka p det till nsta gng

mste sga att mina mojitos blev vidriga! gick knappt att dricka s jag fr nog trna lite mer haha!

antingen blev dom fr sockriga/starka/fr mycket lime smak/fr lite mynta smak, kunde inte riktigt f ngon balans, ven svrt d jag aldrig smakat en riktig mojito s jag vet hur den ska smaka haha :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in