Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Nr jag brjade jobba p ett nytt stlle fr ett tag sedan, s blev jag helt frskckt ver hur de blandade Mojito "det SKA vara med muddlad lime och socker, kunderna frvntar sig det" tnkte jag.
Men efter ett par Mojitos dr, s insg jag att jag aldrig hade gjort ngra godare.
3 cl frskpressad limejuice
1,5-2 cl sockerlag (50/50)
ta ett knippe mynta och sl i handen (man fr ut mer arom och smak d)
ta en limeklyfta och pressa lite frsiktigt (detta mest fr att f med lite oljor frn skalet, det blir inte lika mycket beska som kan uppst nr man muddlar en hel lime..)
4 cl Havana Club Blanco (bsta rommen till Mojito, som jag har testat i alla fall)
halva glaset med is, rr kraftigt med barsked, toppa upp resten med is och garnera med en myntakvist som du slr p och placerar nra sugrret s gsten fr massa hrliga myntaaromer nr de avnjuter drinken.
Gr mycket snabbare, blir mycket godare och Mojiton smakar alltid likadant oavsett vem p jobbet som gr den.
Skulle dock vilja testa med bitters i Mojiton ngon gng! Finns ju mycket annat kul frutom just angostura bitter.
Samma stt som jag jobbar p. Muddlar man limen blir den lite besk (frn det vita) likadant med myntan, muddlas den fr mycket s blir den bsk. Det rcker med att man slr* den och rr den med isen. S anvnd juice istllet fr att muddla limen.
Nr man slr p den s bryter man snder fibrerna och den slpper den dr hrligt frsha myntasaken.
Och man kan ALDRIG anvda fr mycket mynta nr man garnerar, ju mer desto bttre.
* lgg myntan i ena handen och sl med andra handen, som nr man klappar hnderna.
Sjlv brukar jag anvnda bde sockerlag och socker. Gsten fr sjlv vlja att kra ner sugrret och f knastrigt socker eller att ha den som den r. Kp grna grovt rsocker (finn i vlsoterade butiker eller "gourmet") det smlter inte lika fort och r snyggare.