2009-03-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Vl traditionellt stt r mojitos med golden rum, vilket i folkmun r dark rum. Jobbar p bar i london dr vi har ca 20olika rom sorter, bara tv dark rum (men anvnder mer melass/sockerr och hamnar runt 50%; anvnd ej till mojitos)

Angende sockret s vill jag pst att vitt strsocker r det bsta. Brunt socker har en tendens att ta bort en del av rom smaken, inge bra med andra ord.

P min bar kr vi fljande:
en hel lime, muddlad
10~ mint blad
3 barspoons caster sugar
50ml Gold Rum
Krossad is.

Om du muddlar ordentligt och kr i stort glass och fyller hela vgen upp med krossad is finns ingen anledning att anvnda soda vatten, det frstr/spr bara ut smaken, s skippa det. Ett tips.

Note: kr samma mngd socker till capirinha som mojihto.

GL HF med drinkarna!

Tack!

Ja, jag krde en igr med mrk rom. Inte alls dumt. Jag fyller upp glaset med is och jag kommer skippa sodavattnet. Tycker inte att det fyller ngon funktion.
Citera
2009-03-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Note: kr samma mngd socker till capirinha som mojihto.

Menar du 2 cl sockerlag till Mojitos?

Vad tycker du annars om blandningen? 4 dl strsocker och 2 dl vatten.

/Ray
Citera
2009-03-23, 01:05
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Menar du 2 cl sockerlag till Mojitos?

Vad tycker du annars om blandningen? 4 dl strsocker och 2 dl vatten.

/Ray

Allt handlar egentligen om att hitta en balans om vad du tycker om. Jag tycker strsocker gr sig bttre n gomme (sockerlag (som vi kr 50/50 socker/vatten)) men om jag skulle anvnda det skulle jag kra p 25ml, s du har ju mer socker s 2cl r nog perfekt.

Vi smakar alltid av mojitos/drinkar innan vi ger kunderna och ser om man behver balansera smakerna, gr det du ocks s ska du se att det blir riktigt bra tillslut...jag menar vissa mint/lime har ju olika mycket smak.
Citera
2010-04-28, 13:49
Medlem
wh0res avatar
Jag fredrar att anvnda sockerlag i mina.
Ngot som ingen gst klagat p hitills.
Tycker det ger en rundare stma. Istllet fr en jvla massa socker som oftast bara lgger sig i botten av drinken och stannar dr...
Citera
2010-04-28, 15:02
Medlem
Enzymes avatar
Vad tycker herrskapet om Bacardi Mojito?

Jag tyckte den var mycket bra och den passar mig som aldrig har en massa ingredienser hemma och en liten bar. Aldrig ftt en hemmagjord som varit lika god hursomhelst. Rekommenderas
Citera
2010-04-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Jag tyckte den var mycket bra och den passar mig som aldrig har en massa ingredienser hemma och en liten bar. Aldrig ftt en hemmagjord som varit lika god hursomhelst. Rekommenderas
Den slr ju inte en Mojito som r gjord av en seris bartender men den funkar helt klart!
Kommer skert att rinna ner ett par stycken i sommar hur som helst..
Citera
2010-04-28, 20:41
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Hmm > 240 kr/litern fr Rom, socker och arommnen p 14,9% lter vattenskadat!
http://www.systembolaget.se/SokDryck...ukt?VaruNr=769
Citera
2010-04-29, 10:41
Medlem
MiaWallaces avatar
Nr jag brjade jobba p ett nytt stlle fr ett tag sedan, s blev jag helt frskckt ver hur de blandade Mojito "det SKA vara med muddlad lime och socker, kunderna frvntar sig det" tnkte jag.
Men efter ett par Mojitos dr, s insg jag att jag aldrig hade gjort ngra godare.

3 cl frskpressad limejuice
1,5-2 cl sockerlag (50/50)
ta ett knippe mynta och sl i handen (man fr ut mer arom och smak d)
ta en limeklyfta och pressa lite frsiktigt (detta mest fr att f med lite oljor frn skalet, det blir inte lika mycket beska som kan uppst nr man muddlar en hel lime..)

4 cl Havana Club Blanco (bsta rommen till Mojito, som jag har testat i alla fall)
halva glaset med is, rr kraftigt med barsked, toppa upp resten med is och garnera med en myntakvist som du slr p och placerar nra sugrret s gsten fr massa hrliga myntaaromer nr de avnjuter drinken.

Gr mycket snabbare, blir mycket godare och Mojiton smakar alltid likadant oavsett vem p jobbet som gr den.

Skulle dock vilja testa med bitters i Mojiton ngon gng! Finns ju mycket annat kul frutom just angostura bitter.
Citera
2010-04-29, 14:34
Medlem
BaLLs avatar
nn som testat bacardis frdigblandade mojito?
Citera
2010-04-29, 15:35
Medlem
Sees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Nr jag brjade jobba p ett nytt stlle fr ett tag sedan, s blev jag helt frskckt ver hur de blandade Mojito "det SKA vara med muddlad lime och socker, kunderna frvntar sig det" tnkte jag.
Men efter ett par Mojitos dr, s insg jag att jag aldrig hade gjort ngra godare.

3 cl frskpressad limejuice
1,5-2 cl sockerlag (50/50)
ta ett knippe mynta och sl i handen (man fr ut mer arom och smak d)
ta en limeklyfta och pressa lite frsiktigt (detta mest fr att f med lite oljor frn skalet, det blir inte lika mycket beska som kan uppst nr man muddlar en hel lime..)

4 cl Havana Club Blanco (bsta rommen till Mojito, som jag har testat i alla fall)
halva glaset med is, rr kraftigt med barsked, toppa upp resten med is och garnera med en myntakvist som du slr p och placerar nra sugrret s gsten fr massa hrliga myntaaromer nr de avnjuter drinken.

Gr mycket snabbare, blir mycket godare och Mojiton smakar alltid likadant oavsett vem p jobbet som gr den.

Skulle dock vilja testa med bitters i Mojiton ngon gng! Finns ju mycket annat kul frutom just angostura bitter.

Samma stt som jag jobbar p. Muddlar man limen blir den lite besk (frn det vita) likadant med myntan, muddlas den fr mycket s blir den bsk. Det rcker med att man slr* den och rr den med isen. S anvnd juice istllet fr att muddla limen.

Nr man slr p den s bryter man snder fibrerna och den slpper den dr hrligt frsha myntasaken.

Och man kan ALDRIG anvda fr mycket mynta nr man garnerar, ju mer desto bttre.

* lgg myntan i ena handen och sl med andra handen, som nr man klappar hnderna.

Sjlv brukar jag anvnda bde sockerlag och socker. Gsten fr sjlv vlja att kra ner sugrret och f knastrigt socker eller att ha den som den r. Kp grna grovt rsocker (finn i vlsoterade butiker eller "gourmet") det smlter inte lika fort och r snyggare.
Citera
2010-04-29, 15:52
Medlem
-Kniffel-s avatar
Ngon som testat jordgubbsmojitos? r de goda?
Citera
2010-04-29, 18:14
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Samma stt som jag jobbar p. Muddlar man limen blir den lite besk (frn det vita) likadant med myntan, muddlas den fr mycket s blir den bsk. Det rcker med att man slr* den och rr den med isen. S anvnd juice istllet fr att muddla limen.

Nr man slr p den s bryter man snder fibrerna och den slpper den dr hrligt frsha myntasaken.

Och man kan ALDRIG anvda fr mycket mynta nr man garnerar, ju mer desto bttre.

* lgg myntan i ena handen och sl med andra handen, som nr man klappar hnderna.

Sjlv brukar jag anvnda bde sockerlag och socker. Gsten fr sjlv vlja att kra ner sugrret och f knastrigt socker eller att ha den som den r. Kp grna grovt rsocker (finn i vlsoterade butiker eller "gourmet") det smlter inte lika fort och r snyggare.

Bra id att blanda. En del vill ju nd ha det dr "knastret". Hur mycket av varje, ca brukar du ta? ven om bra rsocker smlter vldigt lngsamt, s kanske drinken blir vldigt st dr p slutet, nr rsockret smlt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in