• 1
  • 2
2008-04-22, 20:25
Medlem
Quorthons avatar
Ja, nu r det snart sommar och lge att blanda Mojitos medan man sitter och slar i trdgrden. Med sin friska smak r det den perfekta sommardrinken. Men det finns ju mnga olika varianter av drinken och mnga olika sikter om hur man fixar en riktig Mojito. S kom nu med era bsta Mojito-recept. Hur gr man egentligen en riktig Mojito?
Citera
2008-05-06, 16:49
Medlem
Donkes avatar
Kolla youtube, finns massa guider jag kollat dr
Citera
2008-05-06, 16:54
Medlem
midnighttrains avatar
jag brukar kra p en mrk rom istllet fr en ljus, blir lite mer karaktr d.
Citera
2008-05-06, 16:58
Medlem
k1nkys avatar
Grundrecept:
Tag frst en 6st limeklyftor
en msk brunt socker
en bunt mintlv ca. 12 kanske..
en liiten skvtt Angostura Bitters
(ev. en skvtt sockerlag om det behvs)

Mosa ngra gnger i glaset med frslagsvis en trmortel.

Fyll upp glaset med krossad is och hll p ca. 30-40ml Bacardi 8y eller annan ganska mrk rom.

Rr om eller helst skaka mha en shaker.
toppa med soda/mineralvatten.

Variationer kan vara att gra hallonmojitos och d byta ut det mesta av limen(eller all) mot frska hallon och ta 2/3 Rom och 1/3 Chambord(eller valfri likr som liknar hallon).
Detta gr lika bra med passionsmojito, jordgubbsmojito, blbrsmojito.. ja ni fattar. Hallon r dock min absoluta favorit.

En annan varian av mojito r Kanel-pple-Mojito och d tillstta kanelkrydda och toppa med ppeljuice istllet fr soda.
Citera
2009-03-19, 21:45
Medlem
Gr det att gra Mojitos p Cachaca (som jag anvnder till Caprinha)?
Citera
2009-03-19, 23:43
Medlem
Dengues avatar
Jag har beskt Bodeguita del Medio dr mojiton uppfanns.
P Kuba har man inte lime i mojiton, helt enkelt eftersom frukten inte finns i samma form som den lime som finns i butikerna hr.
Dr finns limones (krt barn har mnga namn) som r en hybrid mellan lime och citron, och vanliga citroner.

P kuba byggs en Mojito med
en skvtt citron-juice
socker (inte sockerlag)
Yerba buena. (Det r den kryddrt som ofta smakstter tandkrm och r ngot mer pepparmyntig n den mynta vi hittar i butikerna hr)
Dessa ingredienser "muddlas" men yerba buenan r s smakstark att det rcker med att gnida den lite mot glasvggarna.
Fyll glaset med is och sen p med duktigt med ljus rom och toppa med lite sodavatten.
P ett stlle sg jag att bartendern stnkte i lite Angostura bitters i glaset.

Jag gr min med pressad citron, sockerlag, mynta , guld eller mrk rom, is och soda.
Senast redigerad av Dengue 2009-03-19 kl. 23:46.
Citera
2009-03-19, 23:45
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Krebbs
Gr det att gra Mojitos p Cachaca (som jag anvnder till Caprinha)?

Klart det gr.
Jag tycker dock att rom generellt har en godare smak men det r det ju bara du som kan avgra vad du tycker.
Prova!
Citera
2009-03-20, 14:48
Medlem
Rhynns avatar
Du muddlar lime,farinsocker eller brunt muscovado socker, myntablad och en skvtt rom med en mortel. Muddla inte fr mycket d limen kan utsndra en besk smak om du muddlar fr lnge. Tillstt resten av rommen och mycket krossad is. Fyll upp med sodavatten.
Citera
2009-03-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Klart det gr.
Jag tycker dock att rom generellt har en godare smak men det r det ju bara du som kan avgra vad du tycker.
Prova!

Jag ska prova! Tror det kan bli riktigt bra.

Jag r p jakt efter en muddlare. Bor i Stockholm. Vart kan man kpa en? Muddlare r vl lite proffsigare n en mortel? Tror ni det gr att f tag p en p NK?

Trevlig helg!

/Ray
Citera
2009-03-20, 19:29
Medlem
Dengues avatar
Citat:
Jag ska prova! Tror det kan bli riktigt bra.

Jag r p jakt efter en muddlare. Bor i Stockholm. Vart kan man kpa en? Muddlare r vl lite proffsigare n en mortel? Tror ni det gr att f tag p en p NK?

Trevlig helg!

/Ray

Jag r tmligen sker p att du hittar en p NK eller Duka. Annars tar du en svng till Sjstan/Hammarbyhamnen och besker Barkonsult.
Jag har artikel nr 183 som du hittar under fliken "mixerutrustning"
http://www.barkonsult.com/SE/WebShop.aspx
Citera
2009-03-20, 21:59
Medlem
Jag hittade en muddlare p NK. 219 spnn. Rtt snygg o fyller sin funktion vl.

Har krt tv Mojitos ikvll.
En med Cachaca.
En med Havana Club (ljus).

Den med Havana Club var verlgset bst.

Dremot undrar jag lite ver sodavattnet. Ngon som anvnder ngot annat? Vad tror ni om Sprite?

Mitt sockerlag (som jag tappat p flaska) bestr av 4 dl vanligt strsocker och 2 dl vatten. Funkar klockrent till Caipriniha dr jag bara anvnder 2 cl sockerlag. Till Mojito anvnder jag dock 4 cl. Kanske blev en aning stt. Hur gr ni med sockret?

/Ray
Citera
2009-03-22, 04:49
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Dremot undrar jag lite ver sodavattnet. Ngon som anvnder ngot annat? Vad tror ni om Sprite?

Mitt sockerlag (som jag tappat p flaska) bestr av 4 dl vanligt strsocker och 2 dl vatten. Funkar klockrent till Caipriniha dr jag bara anvnder 2 cl sockerlag. Till Mojito anvnder jag dock 4 cl. Kanske blev en aning stt. Hur gr ni med sockret?

/Ray

Vl traditionellt stt r mojitos med golden rum, vilket i folkmun r dark rum. Jobbar p bar i london dr vi har ca 20olika rom sorter, bara tv dark rum (men anvnder mer melass/sockerr och hamnar runt 50%; anvnd ej till mojitos)

Angende sockret s vill jag pst att vitt strsocker r det bsta. Brunt socker har en tendens att ta bort en del av rom smaken, inge bra med andra ord.

P min bar kr vi fljande:
en hel lime, muddlad
10~ mint blad
3 barspoons caster sugar
50ml Gold Rum
Krossad is.

Om du muddlar ordentligt och kr i stort glass och fyller hela vgen upp med krossad is finns ingen anledning att anvnda soda vatten, det frstr/spr bara ut smaken, s skippa det. Ett tips.

Note: kr samma mngd socker till capirinha som mojihto.

GL HF med drinkarna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in