Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
1. Har redan ätit hälften, dock blev biffarna småt torra...fast de simmade i pannan...borde jag haft i något i färsen?
2. visste inte vad jag skulle göra med vätskan så jag hällde i lite mjöl och, dunno varför, honung, skar sig omedelbart.... samt oätligt^^
1. Du har antagligen gjort en del misstag. Det första redan i initialstadiet, dvs vid bearbetningen av färsen. Det andra i samband med stekning och det tredje i samband med tillagningstiden.
Man behöver inte ha annat än färs i sina pannbiffar, men då blir det egentligen en variant på hamburgare. Pannbiffar innehåller egentligen någon typ av utfyllnad och framför allt lök! Utfyllnaden kan vara: Grädde, gräddmjölk, havregryn, stött potatis, ris osv i kombination. Alla dessa ingredienser håller kvar vätska. Dina "biffar" blev torra eftersom köttet släppte all vätska uti pannan pga en alldeles för lång tillagningstid. Denna vätska råkade du sedan tyvärr fördärva.
2. Om du bara häller i mjöl så får du klumpar, dvs små kulor av mjöl. Du har heller ingen kontroll över slutresultatet. Honung?? Man kan ha honung i såser som extra piff men inte enbart honung. Resultatet blir en smetsörja som lätt bränns vid och mörknar, varvid mjölklumparna är kvar.
Jag tycker ändå att du visar ett intresse för matlagning och det faktum att man misslyckass är bara ett sätt att lära sig. Försök att läsa mer och titta på matlagningsprogram med penna i handen. Anteckna allt som du inte kan eller förstår och ta reda på svaren.
~Paul~