• 1
  • 2
2008-04-22, 13:53
Medlem
Mhaels avatar
dePaul förespråkade användandet av en vikt när man stekte "bacon dePaul"^^
nu steker jag några färsbiffar till lunch och funderar, bör jag använda samma metod?

la just på ett kastrullock, vem vet, det kanske hjälper.

Glömde posta i morse men testade som sakt med en vikt och det blev väldigt gott^^ faktiskt goare än vanlig "bacon dePaul".

snabbast möjliga maten^^ pulvermos och sedan krammar man nävstora köttfärsbiffar ¨ner i stekpannan (inte mosat, bara färsen )

Tillägg!
Nu blev det massa köttsaft eller vad man ska kalla det, sky kanske?
Hur gör jag en sås på sånt, för det är väl så ni proffs gör?
Citera
2008-04-22, 14:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
1. nu steker jag några färsbiffar till lunch och funderar, bör jag använda samma metod?

2. testade som sakt med en vikt och det blev väldigt gott^^ faktiskt goare än vanlig "bacon dePaul".

3. Nu blev det massa köttsaft eller vad man ska kalla det, sky kanske?
Hur gör jag en sås på sånt, för det är väl så ni proffs gör?
1. Det går alldeles utmärkt. Går att göra med det mesta, t o m wienerschnitzlar .

2. Kanon! Grattis.

3. Det är skillnad på sky och sås. Sås reder man medan sky smaksätter man endast. Vilket vill du göra med bakgrund av detta?

~Paul~
Citera
2008-04-22, 14:11
Medlem
Requiems avatar
Tillsätt någon passande mejeriprodukt (ex. matlagningsgrädde) Gör en toppredning (vätska och mjöl, tex maizena, arrowrot) och tillsätt under omrörning och uppkokning.
Citera
2008-04-22, 14:23
Medlem
Mhaels avatar
Har redan ätit hälften, dock blev biffarna småt torra...fast de simmade i pannan...borde jag haft i något i färsen?

visste inte vad jag skulle göra med vätskan så jag hällde i lite mjöl och, dunno varför, honung, skar sig omedelbart.... samt oätligt^^
Citera
2008-04-22, 14:32
Medlem
Requiems avatar
Du lär steka på hög värme till en början för att få en yta och hålla inne safterna, sedan beror det på vad du har för färs förståss, blandfärs tycker jag är att föredra, likaså brukar jag köra med mjölk och ströbröd i för saftigheten och för bättre bindning.
Citera
2008-04-22, 14:36
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Du lär steka på hög värme till en början för att få en yta och hålla inne safterna, sedan beror det på vad du har för färs förståss, blandfärs tycker jag är att föredra, likaså brukar jag köra med mjölk och ströbröd i för saftigheten och för bättre bindning.

Hade nötfärs, ska dock testa din metod med andra halvan.
Citera
2008-04-22, 14:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
1. Har redan ätit hälften, dock blev biffarna småt torra...fast de simmade i pannan...borde jag haft i något i färsen?

2. visste inte vad jag skulle göra med vätskan så jag hällde i lite mjöl och, dunno varför, honung, skar sig omedelbart.... samt oätligt^^
1. Du har antagligen gjort en del misstag. Det första redan i initialstadiet, dvs vid bearbetningen av färsen. Det andra i samband med stekning och det tredje i samband med tillagningstiden.

Man behöver inte ha annat än färs i sina pannbiffar, men då blir det egentligen en variant på hamburgare. Pannbiffar innehåller egentligen någon typ av utfyllnad och framför allt lök! Utfyllnaden kan vara: Grädde, gräddmjölk, havregryn, stött potatis, ris osv i kombination. Alla dessa ingredienser håller kvar vätska. Dina "biffar" blev torra eftersom köttet släppte all vätska uti pannan pga en alldeles för lång tillagningstid. Denna vätska råkade du sedan tyvärr fördärva.

2. Om du bara häller i mjöl så får du klumpar, dvs små kulor av mjöl. Du har heller ingen kontroll över slutresultatet. Honung?? Man kan ha honung i såser som extra piff men inte enbart honung. Resultatet blir en smetsörja som lätt bränns vid och mörknar, varvid mjölklumparna är kvar.

Jag tycker ändå att du visar ett intresse för matlagning och det faktum att man misslyckass är bara ett sätt att lära sig. Försök att läsa mer och titta på matlagningsprogram med penna i handen. Anteckna allt som du inte kan eller förstår och ta reda på svaren.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 14:45
Medlem
Sen att stekning på hög värme inte direkt "låser" in vätskan framgår ju rätt tydligt då massa vätska kommer ut

Men olika ingredienser med färsen kan hjälpa till att hålla kvar vätska längre tid.
Citera
2008-04-22, 14:46
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Du har antagligen gjort en del misstag. Det första redan i initialstadiet, dvs vid bearbetningen av färsen. Det andra i samband med stekning och det tredje i samband med tillagningstiden.

Man behöver inte ha annat än färs i sina pannbiffar, men då blir det egentligen en variant på hamburgare. Pannbiffar innehåller egentligen någon typ av utfyllnad och framför allt lök! Utfyllnaden kan vara: Grädde, gräddmjölk, havregryn, stött potatis, ris osv i kombination. Alla dessa ingredienser håller kvar vätska. Dina "biffar" blev torra eftersom köttet släppte all vätska uti pannan pga en alldeles för lång tillagningstid. Denna vätska råkade du sedan tyvärr fördärva.

2. Om du bara häller i mjöl så får du klumpar, dvs små kulor av mjöl. Du har heller ingen kontroll över slutresultatet. Honung?? Man kan ha honung i såser som extra piff men inte enbart honung. Resultatet blir en smetsörja som lätt bränns vid och mörknar, varvid mjölklumparna är kvar.

Jag tycker ändå att du visar ett intresse för matlagning och det faktum att man misslyckass är bara ett sätt att lära sig. Försök att läsa mer och titta på matlagningsprogram med penna i handen. Anteckna allt som du inte kan eller förstår och ta reda på svaren.

~Paul~

tack för alla pointers, det är som sagt tur att man har FB så man inte bara gör om samma fel, eller nästan värre, undviker goa maträtter för att man gjort fel en gång.

Jag ska ta det ni sagt till mig och testa en ny sats imorgon.
Citera
2008-04-22, 15:23
Medlem
dePauls avatar
En sak till som jag glömde. Pannbiffar innehåller självklart också ägg! På det viset håller de ihop, samtidigt som man tillför diverse andra ingredienser.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 15:35
Medlem
dePauls avatar
Apropå pannbiffar. Har precis avslutat en sats. Fick tag på blandfärs för 29:90:- kronor kilot som var helt utmärkt.

Första smakprovet visar på lyckat resultat både smakmässigt och konsistensmässigt. Just konsistensen är något många missar på.

Pannbiffar bör inte vara varken kompakta eller så lösa att de faller sönder i pannan. Personligen anser jag att det är den här detaljen som är svårast att få till. Smaken brukar alltid fixa sig på något sätt.

Ingredienslistan för mina pannbiffar idag var mycket (!) simpel: Stekt i smör finhackad gul lök (saltad lätt och kryddad med färskmalen vitpeppar), ägg, havregryn, vatten, 2 tsk woksås (köpt utomlands), färs, salt, en nypa socker och sv. peppar. Stekt i rapsolja. Inget mer.

Jag undviker att blanda i mjölk eller grädde i smeten eftersom mjölken separerar och grädden gör pannbiffarna alldeles för mastiga. Därför använder jag vatten.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 15:45
Medlem
GreenStuffs avatar
Ska nog i alla fall faktiskt försöka att anskaffa en bacon press då vi om ett par veckor åker till USA. Den mindre varianten (typ Pauls strykjärn) väger ca 1kg medans den större runda väger drygt 2kg. Finns tydligen både på Target & Wallmart så svårt att hitta blir det ju inte. Får se vilken det blir.... postar bild på den när vi kommer hem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in