Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-22, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Ska nog i alla fall faktiskt försöka att anskaffa en bacon press då vi om ett par veckor åker till USA. Den mindre varianten (typ Pauls strykjärn) väger ca 1kg medans den större runda väger drygt 2kg. Finns tydligen både på Target & Wallmart så svårt att hitta blir det ju inte. Får se vilken det blir.... postar bild på den när vi kommer hem.
Oj, visste inte att det fanns så pass tunga pjäser. Hm, då är de nog rätt användbara. Mitt intryck var nämligen att dessa är lite för lätta. Mitt strykjärn väger 1,8 kg. Men man kan fylla det med diverse skrot och då kan det väga upp till 3-4 kilo (beror på om man fyller med bly eller järn).

Du måste absolut posta en bild och berätta hur det funkar!!

~Paul~
Citera
2008-04-22, 16:12
Medlem
Alan Aldas avatar
Torra biffar

En variant för att slippa att dina biffar blir torra är att du äter dem ”blodiga”, dvs råa i mitten, det brukar jag göra.

När jag gör pannbiff brukar jag ta ströbröd (går bra med vanligt bröd också) som jag låter dra i mjölk i 15-20 minuter så att det blir en smet med ungefär samma konsistens som köttfärsen.
Blandar sedan ströbrödsblandningen med färsen. Detta gör att det nästa garanterat inte går att laga torra biffar. Sedan tillsätter jag ägg, riven lök, salt, vitpeppar. Var försiktig med vitpepparen, den är lömsk och kan ta över, hellre för lite än för mycket.

Brukar bara bryna biffarna hårt i stekpannan för att sedan sätta in dem i ugnen på 150 grader till dess att de känns klara, under tiden steker jag lök i pannan på låg värme.

När jag gör sky brukar jag bara använda vatten och köttsaften och "steklämningarna" (det blev ett roligt ord ) från biffarna och löken. Jag häller saften från ugnsformen i stekpannan, tillsätter lite vatten, sätter på full värme på spisen och skrapar botten och sidorna på pannan. När vattnet reducerat lagom mycket smakar jag av, smakar det för lite tillsätts lite köttbuljong och lite vatten varefter jag låter den reducera igen.

Vill du inte äta dem "blodiga" eller göra pannbiff, tillsätt då bara ströbröd/mjölk blandningen så ska du se att det blir bättre.

/AA
Citera
2008-04-22, 17:00
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
En variant för att slippa att dina biffar blir torra är att du äter dem ”blodiga”, dvs råa i mitten, det brukar jag göra.

När jag gör pannbiff brukar jag ta ströbröd (går bra med vanligt bröd också) som jag låter dra i mjölk i 15-20 minuter så att det blir en smet med ungefär samma konsistens som köttfärsen.
Blandar sedan ströbrödsblandningen med färsen. Detta gör att det nästa garanterat inte går att laga torra biffar. Sedan tillsätter jag ägg, riven lök, salt, vitpeppar. Var försiktig med vitpepparen, den är lömsk och kan ta över, hellre för lite än för mycket.

Brukar bara bryna biffarna hårt i stekpannan för att sedan sätta in dem i ugnen på 150 grader till dess att de känns klara, under tiden steker jag lök i pannan på låg värme.

När jag gör sky brukar jag bara använda vatten och köttsaften och "steklämningarna" (det blev ett roligt ord ) från biffarna och löken. Jag häller saften från ugnsformen i stekpannan, tillsätter lite vatten, sätter på full värme på spisen och skrapar botten och sidorna på pannan. När vattnet reducerat lagom mycket smakar jag av, smakar det för lite tillsätts lite köttbuljong och lite vatten varefter jag låter den reducera igen.

Vill du inte äta dem "blodiga" eller göra pannbiff, tillsätt då bara ströbröd/mjölk blandningen så ska du se att det blir bättre.

/AA

Ännu ett recept att (ursäkta ordet som följer men det är så jag lagar mat) leka med (jag gör som jag känner för i mångt och mycket, varpå det ibland blir dåligt men ofta gott, enligt mig ).

// Mhael

Ps. gillade ditt agerande i M*A*S*H^^ du var jätterolig .
Citera
2008-04-22, 19:02
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Apropå pannbiffar. Har precis avslutat en sats. Fick tag på blandfärs för 29:90:- kronor kilot som var helt utmärkt.

Första smakprovet visar på lyckat resultat både smakmässigt och konsistensmässigt. Just konsistensen är något många missar på.

Pannbiffar bör inte vara varken kompakta eller så lösa att de faller sönder i pannan. Personligen anser jag att det är den här detaljen som är svårast att få till. Smaken brukar alltid fixa sig på något sätt.

Ingredienslistan för mina pannbiffar idag var mycket (!) simpel: Stekt i smör finhackad gul lök (saltad lätt och kryddad med färskmalen vitpeppar), ägg, havregryn, vatten, 2 tsk woksås (köpt utomlands), färs, salt, en nypa socker och sv. peppar. Stekt i rapsolja. Inget mer.

Jag undviker att blanda i mjölk eller grädde i smeten eftersom mjölken separerar och grädden gör pannbiffarna alldeles för mastiga. Därför använder jag vatten.

~Paul~
Mysigt där.

Brukar själv använda: Ägg, spiskummin, paprikapulver, s&p, vatten och dijon senap.. och gärna lite färsk rosmarin.
har säkert glömt nån ingridens, kör lite på måfå.
Citera
2008-04-22, 19:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Mysigt där.

Brukar själv använda: Ägg, spiskummin, paprikapulver, s&p, vatten och dijon senap.. och gärna lite färsk rosmarin.
har säkert glömt nån ingridens, kör lite på måfå.
Variationen är stor. Ditt recept är lite cross-over mellan asiatiskt och medelhavs?

~Paul~
Citera
2008-04-22, 20:21
Medlem
On fires avatar
Gjorde faktiskt panbiffar idag, efter ett tag märkte jag att jag inte hade några ägg hemma. Så jag körde med vatten, störbröd och kryddade örtsalt, vitpeppar och cayennepeppar.
Trodde skiten skulle ramla sönder och bli till köttfärs men dom höll sig samman utan några problem, gott blev det också.
Citera
2008-04-22, 20:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Trodde skiten skulle ramla sönder och bli till köttfärs men dom höll sig samman utan några problem, gott blev det också.
Där hade du lite tur. Antagligen rätt bra kvalité på köttet med mycket bindväv i. Grattis .

~Paul~
Citera
2008-04-23, 16:18
Medlem
Alan Aldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Ännu ett recept att (ursäkta ordet som följer men det är så jag lagar mat) leka med (jag gör som jag känner för i mångt och mycket, varpå det ibland blir dåligt men ofta gott, enligt mig ).
// Mhael
Ps. gillade ditt agerande i M*A*S*H^^ du var jätterolig .

Åhh *rodnar*, en får tacke.
Vad gör man inte för att få dricka "draja" hela dagarna på jobbet.

Håller med dig, det är kul när man ”leker” och får till något oväntat gott, att man misslyckas ibland hör ju till.

/AA
Citera
2008-04-23, 19:39
Medlem
nazeeroths avatar
strunta i ströbröd det är skit i biffar, förstår inte varför man använder det?

Basen jag använder i mina biffar är grädde ägg,lök,vitlök och fond..
Kalvfärs är att föredra då biffarna behåller saftigheten länge.

Sedan brukar jag smaksätta med lite olika t.ex rosmarin,timjan,enbär(hjortfärs!),schyssta krossade tomater, sweet chili, persilja.
Smaksätt dina biffar/limpor efter vad du skall servera det till ;P
Gjorde förre veckan en limpa med krossade tomater och lite timjan som jag serverade till en sötsurgräddsås med lingon och sockerärtor som jag hettade upp snabbt i panna innan servering. Det blev mycket gott .

Idag gjorde jag biffar igen, till detta serverade jag rostad paprika polenta med parmesan och en rostad tomatvinegrett.

För att förtydliga.. jag använder aldrig ströbröd (förutom då det blir wallenbergare såklart.) Och mina biffar slutar alltid med gott resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in