En variant för att slippa att dina biffar blir torra är att du äter dem ”blodiga”, dvs råa i mitten, det brukar jag göra.
När jag gör pannbiff brukar jag ta ströbröd (går bra med vanligt bröd också) som jag låter dra i mjölk i 15-20 minuter så att det blir en smet med ungefär samma konsistens som köttfärsen.
Blandar sedan ströbrödsblandningen med färsen. Detta gör att det nästa garanterat inte går att laga torra biffar. Sedan tillsätter jag ägg, riven lök, salt, vitpeppar. Var försiktig med vitpepparen, den är lömsk och kan ta över, hellre för lite än för mycket.
Brukar bara bryna biffarna hårt i stekpannan för att sedan sätta in dem i ugnen på 150 grader till dess att de känns klara, under tiden steker jag lök i pannan på låg värme.
När jag gör sky brukar jag bara använda vatten och köttsaften och "steklämningarna" (det blev ett roligt ord

) från biffarna och löken. Jag häller saften från ugnsformen i stekpannan, tillsätter lite vatten, sätter på full värme på spisen och skrapar botten och sidorna på pannan. När vattnet reducerat lagom mycket smakar jag av, smakar det för lite tillsätts lite köttbuljong och lite vatten varefter jag låter den reducera igen.
Vill du inte äta dem "blodiga" eller göra pannbiff, tillsätt då bara ströbröd/mjölk blandningen så ska du se att det blir bättre.
/AA