2019-06-28, 10:22
Medlem
Bizmarcks avatar
Någon mer som reflekterat över att Nils Karlsson Pyssling är riktigt bögig i sin framtoning?
Citera
2019-06-28, 10:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det djävligt sköna med Karlsson På Taket är ju att den är inspelad i 1970-talets Stockholm. Vilken charm! Synd att de inte var runt mer, i tunnelbanan, på Östermalms torg och en massa andra platser.
Nu var de inte ute på så många platser alls i boken, så det fick väl räcka med att filmen tog med Gröna Lund.
Citera
2019-06-28, 10:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Någon mer som reflekterat över att Nils Karlsson Pyssling är riktigt bögig i sin framtoning?
Äh, du får ju komma ihåg att Bertil bara var ett barn. Och även om Nisse hade skaffat en egen lägenhet, så var det som om han också var ett barn till största delen. Så det är inte meningen att vi ska tänka i de banorna.
Senast redigerad av Furienna 2019-06-28 kl. 10:40.
Citera
2019-06-28, 10:37
Medlem
mhns avatar
Är Karlsson på taket en cyborg? För han har väl en propeller inbyggd i ryggen? Vilket bränsle använder denna propeller, finns det en tank som han fyller med bensin? Vem byggde in denna propeller i Karlssons rygg? Varför gjorde de det? Hur gammal är Karlsson? I filmerna ser han samtidigt ut som en pojke på 10 år och en gubbe på 60. Har han fler maskiner inbyggda i kroppen? Propellermaskinen är den enda som jag minns att han hade.

Många frågor, men jag antar att Astrid aldrig besvarade dessa i sina böcker, utan man får själv fantisera ihop något.
Citera
2019-06-28, 10:39
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Äh, du får ju komma ihåg att Bertil bara var ett barn. Och även om Nisse hade skaffat en egen lägenhet, så var det som om han också var ett barn i mycket.

Jo, men Nisse beter ju sig som om han vore djupt förälskad i Bertil.
Citera
2019-06-28, 10:44
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Är Karlsson på taket en cyborg? För han har väl en propeller inbyggd i ryggen? Vilket bränsle använder denna propeller, finns det en tank som han fyller med bensin? Vem byggde in denna propeller i Karlssons rygg? Varför gjorde de det? Hur gammal är Karlsson? I filmerna ser han samtidigt ut som en pojke på 10 år och en gubbe på 60. Har han fler maskiner inbyggda i kroppen? Propellermaskinen är den enda som jag minns att han hade.

Många frågor, men jag antar att Astrid aldrig besvarade dessa i sina böcker, utan man får själv fantisera ihop något.
Jag tycker mig minnas att Karlsson byggde sin motor med propeller själv. Det var i alla fall vad han sade, när han gick till en tidning och blev intervjuad.

Nu spelades ju Karlsson i filmen av en pojke, som man försökte få att se lite vuxnare ut. Hans röst blev också överdubbad med en vuxen mans röst.

Men resten kan jag inte svara på just nu...
Senast redigerad av Furienna 2019-06-28 kl. 10:48.
Citera
2019-06-28, 10:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jo, men Nisse beter ju sig som om han vore djupt förälskad i Bertil.
Så tycker man kanske när man är vuxen, men det är knappast så det är tänkt.
Citera
2019-06-28, 15:03
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så tycker man kanske när man är vuxen, men det är knappast så det är tänkt.

Det vet man aldrig. Kanske en förtäckt homoerotisk historia. Astrid var en slug tant. Klart är i alla fall att Nisse är en ”taker” och Bertil en ”giver”.
Citera
2019-06-28, 17:25
Medlem
Det är klart att Karlsson på taket är en cyborg. Han har skickats från framtiden för att leta efter Sara Connor men hamnar av nån konstig anledning hos Lillebror istället...
Citera
2019-06-28, 18:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn

TFL, Tidskrift för Litteraturvetenskap, publicerade 2003 en studie av Boel Westin om "Karlsson som technobody".
Citera
2019-06-28, 18:09
Avslutad
Är det bara jag som vill se ett skräck universium av Astrid Lindgren karaktärer? Man gör tex Emil till en mördande psykopat. Pippi till en hjälte i typ zombie invasion och Karlsson till någon cyborg mördare .

Eller en vuxen version på alla karaktärer med mörkare toner
Citera
2019-06-28, 19:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Är det bara jag som vill se ett skräck universium av Astrid Lindgren karaktärer? Man gör tex Emil till en mördande psykopat. Pippi till en hjälte i typ zombie invasion och Karlsson till någon cyborg mördare .

Eller en vuxen version på alla karaktärer med mörkare toner
Fy, nej!

Eller jo, Pippi som hjälte i en zombieinvasion kunde kanske funka.
Senast redigerad av Furienna 2019-06-28 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in