2008-04-20, 20:11
Medlem
monoceress avatar
Här är mitt program, det har ett GUI men är typ 1000 gånger långsammare
http://hostfile.org/CheckParadox.rar
Citera
2008-04-20, 20:54
Medlem
Och ifall programledaren inte känner till var vinsten finns utan bara öppnar en dörr på måfå är det som förväntat samma chans.
Kod:
winswitch = 0;
winstay   = 0;
N = 10000;
for i = 1:N
    door = ceil(3*rand);
    open = ceil(3*rand);
    left = setdiff(1:3,open);
    programopen = left(ceil(2*rand));
    winstay   = winstay   + (door==open);
    winswitch = winswitch + (door==setdiff(1:3,[open programopen]));
end
winswitch = winswitch/N
winstay   = winstay/N
cirka 33% chans i båda fallen.

Här är programmet som simulerar orginalproblemet:
Kod:
winswitch = 0;
winstay   = 0;
N = 10000;
for i = 1:N
    door = ceil(3*rand);
    open = ceil(3*rand);
    left = setdiff(1:3,open);
    programpossible = setdiff(left, door);
    programopen = programpossible(ceil(length(programpossible)*rand));
    winstay   = winstay   + (door==open);
    winswitch = winswitch + (door==setdiff(1:3,[open programopen]));
end
winswitch = winswitch/N
winstay   = winstay/N
Med 66 resp. 33% vinstförekomst.
Senast redigerad av Sang-drax 2008-04-20 kl. 20:59.
Citera
2008-04-20, 21:39
Medlem
Lord Ralphs avatar
Väljer programledaren var vinsten ska vara efter att han har öppnat dörr nr 3 ?
Citera
2008-04-20, 21:49
Medlem
Förbannads avatar
Antagligen jag som är helt trög för tillfället men det spelar väl ingen roll praktiskt om du byter eller inte? Ifall det är tre lådor och ingen vet bakom vilken låda som bilen är i, om programledare då öppnar en utav lådorna och det visar sig vara en nitlott, då är det väl 50% chans att det är en bil bakom den lådan man valde från början? Teoretiskt/matematiskt sett (kanske fel ord att använda) så är det ju bäst att byta då det blir 50% chans att du väljer rätt låda. Men i verkligheten spelar det väl ingen roll?

Har jag missat något?
Citera
2008-04-20, 21:57
Medlem
pjotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Antagligen jag som är helt trög för tillfället men det spelar väl ingen roll praktiskt om du byter eller inte? Ifall det är tre lådor och ingen vet bakom vilken låda som bilen är i, om programledare då öppnar en utav lådorna och det visar sig vara en nitlott, då är det väl 50% chans att det är en bil bakom den lådan man valde från början? Teoretiskt/matematiskt sett (kanske fel ord att använda) så är det ju bäst att byta då det blir 50% chans att du väljer rätt låda. Men i verkligheten spelar det väl ingen roll?

Har jag missat något?

Du valde den första lådan med 33% chans, då är det 66% chans att det är vinst i någon av de andra lådorna. Om programledaren visar att en av dom två är tom så är det alltså 66% chans att vinsten är i den oöppnade.

Precis som någon skrivit så är det enklare att tänka sig om det är 100 lådor från början. Du väljer låda 1 och programledaren öppnar lådor 3-100 och du får välja mellan att ha kvar låda 1 eller byta till låda 2. Du valde låda 1 först och då var det alltså 99% chans att vinsten var i någon annan (2-100) än den du valde (1). När programledaren öppnar så är det fortfarande 99% chans att vinsten är i någon av lådorna 2-100 medans du numera vet att den inte kan vara i låda 3-100.
Citera
2008-04-20, 22:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjott
Du valde den första lådan med 33% chans, då är det 66% chans att det är vinst i någon av de andra lådorna. Om programledaren visar att en av dom två är tom så är det alltså 66% chans att vinsten är i den oöppnade.

Precis som någon skrivit så är det enklare att tänka sig om det är 100 lådor från början. Du väljer låda 1 och programledaren öppnar lådor 3-100 och du får välja mellan att ha kvar låda 1 eller byta till låda 2. Du valde låda 1 först och då var det alltså 99% chans att vinsten var i någon annan (2-100) än den du valde (1). När programledaren öppnar så är det fortfarande 99% chans att vinsten är i någon av lådorna 2-100 medans du numera vet att den inte kan vara i låda 3-100.

Det låter helt vrickat på nåt vis!
Citera
2008-04-20, 22:08
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad

Har jag missat något?

Det hela handlar om att programledaren måste veta vilken låda som är rätt - det är bäst att byta eftersom han genom att öppna en tom låda överför information till dig. Hade han inte vetat, så hade han ju öppnad vinstlådan i 33% av fallen. När han nu vet, så överför han informationen "Av de två lådorna som du inte valt, i vilka det är 67% chans att vinsten ligger, har den här lådan inte någon vinst." Alltså är det 67% chans att vinsten är i den kvarvarande lådan, som han inte öppnade.
Citera
2008-04-20, 22:11
Medlem
pjotts avatar
Ja det är inte så jätteintuitivt men om man funderar på det så är det faktiskt logiskt.
Citera
2008-04-20, 22:32
Medlem
Mullvadens avatar
Testa denna om någon fortfarande inte förstår: "The Monty Hall Problem" http://www.youtube.com/watch?v=mhlc7peGlGg
Citera
2008-04-20, 22:52
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe

Det hela handlar om att programledaren måste veta vilken låda som är rätt - det är bäst att byta eftersom han genom att öppna en tom låda överför information till dig. Hade han inte vetat, så hade han ju öppnad vinstlådan i 33% av fallen. När han nu vet, så överför han informationen "Av de två lådorna som du inte valt, i vilka det är 67% chans att vinsten ligger, har den här lådan inte någon vinst." Alltså är det 67% chans att vinsten är i den kvarvarande lådan, som han inte öppnade.
Jag tänkte inte på att programledaren måste veta bakom vilken dörr som bilen gömmer sig
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Testa denna om någon fortfarande inte förstår: "The Monty Hall Problem" http://www.youtube.com/watch?v=mhlc7peGlGg
Väldigt bra video där måste jag säga.
Citera
2008-04-20, 23:01
Medlem
Fraternités avatar
Principen är densamma som om det skulle finnas 100 dörrar, varav du väljer en. Därefter frågar programledaren om du vill hålla fast vid din dörr, eller öppna alla andra 99 dörrar. Vips så är det inte kontraintuitivt längre.
Citera
2008-04-20, 23:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Principen är densamma som om det skulle finnas 100 dörrar, varav du väljer en. Därefter frågar programledaren om du vill hålla fast vid din dörr, eller öppna alla andra 99 dörrar. Vips så är det inte kontraintuitivt längre.

Fast nu frågar ju inte programledaren efter jag har valt min dörr om jag vill öppna de övriga två eller hålla fast vid mitt förstaval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in