Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-19, 00:05
  #1
Medlem
MonkMans avatar
(Sorry om inte detta är rätt del av forumet jag postar i nu Mod)

Nu är det inte så att jag ber bordsbön och jag är inte kristen men om jag någon gång skulle sätta mig till bords med människor som gör detta och jag skulle bli tillfrågad att göra det som gäst skulle jag inte ha en aning om vad jag skulle säga.

Det skulle vara kul att ha nån liten vers eller något att bjuda på vid ett sådant tillfälle. Kanske inte just någon religös sådan men det funkar oxå.Vilket språk som hells går bra men helst på engelska för jag tror att chansen att det skulle inträffa i Sverige är minimal men det välkomnas lika mycket.

Även "Bordsböner" som är extremt löjliga eller vulgära tas oxå emot med öppna armar.

Den enda jag kan komma på är " Tack för maten den var bäst, mitt på bordet stog en häst!" Den skrek många barn när jag gick på dagis/lekis , fast det var ju efter maten + att den suger ganska ordentligt.

Jag måste oxå tilllägga att den bästa "Bordsbön" jag någonsin hört på film är den som Ricky Bobby (Will Farell) ber, och tackar baby jesus, i Taledega Nights.
Citera
2008-04-19, 04:55
  #2
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
[...] " Tack för maten den var bäst, mitt på bordet stog en häst!" Den skrek många barn när jag gick på dagis/lekis , fast det var ju efter maten + att den suger ganska ordentligt.
[...]
Ovanstående hörde jag sällan i meteråldern, som omväxlare till
"Tack för maten, den var go' / Mitt på bordet stod en ko!"

Annars har väl i frommare hem Fader vår givit & tagit rollen från tid till tid.
Se även Katolska bordsbönen på latin för version på – engelska.
Citera
2008-04-19, 10:01
  #3
Medlem
Egon3s avatar
I en bygd där r-ljudet ofta försvinner framför d och t kunde man förr höra
följande hyllning till kocken:
Tack för maten, den var god.
Den var säkert hemmagjord.
Långt senare har Familjen Dafgård hakat på och kallade kåldolmarna hemlagade
enligt ett gammalt familjerecept, trots att det ingick natriumglutamat och diverse
andra tillsatser av typen E123b och hydrolyserat fett.

Så en lämplig bordsbön att be redan när man köper råvarorna:
Bevare oss Milde Herre Gud från Livsmedelsindustrins kemikalier!
Bevare oss från brutalprocessat fett och kalorilösa sötningsmedel.
Bevare oss särskilt från Livsmedelsverkets partiska propaganda.
Bevare oss från tokraffinerade vegetabilier och förrädiskt förpackade surrogat.
Gånge det höga GI:t gå ifrån oss och låt det låga GI:t komma till oss.
Gör oss delaktiga av det goda kolsterolet och ge oss bacon med högt Omega-3.
Hör oss Milde Herre Gud,
Amen!
__________________
Senast redigerad av Egon3 2008-04-19 kl. 10:07.
Citera
2008-04-27, 15:38
  #4
Medlem
Mr Larss avatar
Jag har en bra om man redan tagit del av kaffe fikat.

"Tack för kaffe och dåligt *brö, kyss mig i *rava tack och adjö"

*bröd

*röven = stjärten
För er som inte förstod.
Citera
2008-04-27, 16:15
  #5
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
(Sorry om inte detta är rätt del av forumet jag postar i nu Mod)

Nu är det inte så att jag ber bordsbön och jag är inte kristen men om jag någon gång skulle sätta mig till bords med människor som gör detta och jag skulle bli tillfrågad att göra det som gäst skulle jag inte ha en aning om vad jag skulle säga.

Det skulle vara kul att ha nån liten vers eller något att bjuda på vid ett sådant tillfälle. Kanske inte just någon religös sådan men det funkar oxå.Vilket språk som hells går bra men helst på engelska för jag tror att chansen att det skulle inträffa i Sverige är minimal men det välkomnas lika mycket.

Även "Bordsböner" som är extremt löjliga eller vulgära tas oxå emot med öppna armar.
Det är skillnad på borsböner och att tacka för maten. Bordsbönen läses innan man äter maten. Den klassiska svenska kristna bordsbönen är kort och kärnfull:

"Gode Gud, Välsigna maten. Amen." När maten är uppäten, tackar man Vår Herre lika kärnfullt: "Tack, gode Gud, för maten. Amen."

En något längre och mer utarbetad variant för svensk kristen bordsbön har varit att läsa eller sjunga Sv. Ps. 604:

"I Jesu namn till bords vi gå,
välsigna, Gud, den mat vi få.
Och hägna med Din milda hand
vårt hem, vår kung, vårt fosterland."

(Observera att Svensk Kyrkan, i sin nuvarande totalt skitnödiga rädsla för arkaismer, i gällande psalmbok har sabbat de plurala verbformerna, men jag tror inte att någon som verkligen använder den som bordsbön sjunger eller läser ..."till bords vi går".)

Närdet gäller profana varianter, så finns det, vad jag vet, inga profana motsvarigheter till den egentliga bordsbönen, där man ber Vår Herre välsigna det som ska ätas. Däremot finns det ju åtskilliga varianter på att tacka för maten - även om man inte blandar in Vår Herre i saken, finns det ju någon som faktiskt har tillagat krubbet, och som kan vara värd att tacka - mer eller mindre ironiskt.

"Tack för maten, den var god, mitt på bordet stod en ko", som Zwerchstand apostroferar, inbillar jag mig är en nonsensutveckling av den väsentligt grymmare "Tack för maten, den var god - fyra spydde, elva dog."

Sen kan man ju alltid göra som Kvintetten Olsson, när de logerades tillsammans under OD:s amerikaresa 1970. De blev tillfrågade om de ville läsa en svensk bordsbön av värdfolket. Efter en några snabba blickväxlingar harklar sig Kurt-Åke Frisk och läser "Helan Går" på det mest infernaliskt prästerliga vis, avslutat med "Amen." Varefter killarna sjunger Gunnar Wennerbergs till musiken ytterst psalmlika trio "Pirum". Texten till denna går som följer:

"Om jag, innan morgon randas
Redan upphört till att andas,
Inte vet jag det.
Andas, lever jag, quid mirum,
Blir jag ganska säkert pirum.
Ja, nog vet jag det - att jag blir pirum.

Varför det, då, frågar mången,
som ej rätt förstår den sången.
Inte vet jag det.
Men ur jordens sinkabirum
Blir jag fri, när jag blir pirum.
Ja, nog vet jag det - när jag blir pirum."

Det fromma värdfolket rördes till tårar av denna extremt stämningsfulla bordsbön...
Citera
2008-04-27, 18:57
  #6
Medlem
Starkodders avatar
"Tack för maten den var god, 18 spydde resten dog" och "tack för maten den var god, mitt på bordet stod en ko. Kon hette Kajsa, kon börja' bajsa" kördes det med på mitt dagis. Hemma så var det "Tack för maten den var god, den var säkert hemma gjord" som sas.
__________________
Senast redigerad av Starkodder 2008-04-27 kl. 19:06.
Citera
2008-04-27, 19:19
  #7
Medlem
Andremasks avatar
Här kommer ett par som jag har snappat upp. Tyvärr är det ju bara mera profana jag har hört

Tack käre gud för födan
1000 kameler har pissat på grödan

Tack för maten sa soldaten
Jag vill inte diska faten
Citera
2015-09-05, 10:03
  #8
Medlem
Jesus du käre tag plats vid vårt bord
Signe ditt bröd så smakar det bäst
Lys med din frid över tankar och ord
Då blir vår måltid en fest

(Signe är här en förkortning för välsigna)

Det finns även en melodi till sången kan jag tillägga
Citera
2015-09-05, 14:47
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Äta bör man annars dör man.
Amen
Citera
2018-06-06, 21:07
  #10
Medlem
Run3s avatar
Brukar be:

Käre Gud
välsigna maten
i Jesu namn
Amen

Men skulle gärna ha tips på något lite längre.
Citera
2018-06-06, 22:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Brukar be:

Käre Gud
välsigna maten
i Jesu namn
Amen

Men skulle gärna ha tips på något lite längre.

Valfria tillägg av typen:
Välsigne oss som delar denna måltid
Citera
2018-06-06, 23:01
  #12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Brukar be:

Käre Gud
välsigna maten
i Jesu namn
Amen

Men skulle gärna ha tips på något lite längre.

Kanske denna?

Citat:
Tack för rikedomen på faten,
vi så ofta tar för givet i farten.
Den nöd vi undgår
och det bröd vi får.

Tack för all den goda maten,
så här strax före starten,
på vår njutningsfulla måltid,
i själslig och timlig frid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback