2008-04-20, 22:03
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kan ju bara svara för hur jag själv försöker vara och då per definition tycker att alla borde vara...

- Rättvis, dvs ingen särbehandling av användare.
- Hjälpsam, guida användare rätt.
- Ett föredöme, en moderator bör föregå med gott exempel såväl i rollen som moderator som användare.
- Äga en stor portion av fingertoppskänsla, olika situationer kräver olika tolkningar av reglerna.
- Vara lite restriktiv med att dela ut tillsägelser, oftast räcker det med en uppstyrning i tråden mha ett allmänt "skärpningsinlägg".
- Kunnig i de ämnen han/hon modererar.
- Ha en låååång stubin...

Nåt sånt ungefär.

Kan inte annat än att hålla med oddis han sammanfattade rätt bra hur en ganska perfekt modd ska bete sig.
Citera
2008-04-20, 22:05
Medlem
Förbannads avatar
Den ultimata moderatorn ska enligt mig vara opartisk och favorisera en viss kategori. Han ska vara vänlig och villig att hjälpa. Mer krävs väl i princip inte? Inget superjobb direkt
Citera
2008-04-21, 09:40
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Den perfekta moderatorn i mina ögon ska säga sitt hjärtas mening i både moderering och i debatten.

Det är ju nåt som man kan göra på väldigt olika sätt. Man behöver inte använda tillmälen eller "rövknullning mha isdildo" för att få folk att förstå vad man tycker. En totalsågning med finess är mkt elegantare än ett tillmälespåhopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Sedan någon som verkligen smakar så jävla illa i min mun är detta tjaffs på "förebilder", det är väl för fan ingen skola för livet vi har här, jag tycker det luktar lite hybris när man tycker att moderatorer ska vara "förebilder" åt andra användare.

För mig är det självklart att de som ska upprätthålla reglerna ska föregå med gott exempel. Dock behöver man inte bli någon mespropp pga detta men jag är tämligen övertygad om att de moderatorer som försöker hålla flaggan högt får mer respekt än de som kastar bajs och beter illa.

Ytterligare en sak: En "skittråd" är en skittråd oavsett om moderatorn skriver det i klartext eller inte, alltså behöver man inte skriva sånt eftersom det oftast bara är onödigt provokativt.
Citera
2008-04-21, 15:00
Medlem
Horrabins avatar
Förefaller som om detta Forum saknar globala regler. Högst förkastligt.

Detta torde vara en allvarlig brist, då det kan uppfattas som godtycke att moderatorer vidtar åtgärder utan regelstöd. Har dock sett en del regler i vissa sub-forum, men de verkar ägnade åt just det forumet och ett särskilt ämne.

Publika, väl synliga regler, som ibland diskuteras och därmed inte är huggna i sten, vore relevant och önskvärt. Då vet man vad man bryter mot.
Citera
2008-04-21, 15:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrabin
Förefaller som om detta Forum saknar globala regler. Högst förkastligt.

Detta torde vara en allvarlig brist, då det kan uppfattas som godtycke att moderatorer vidtar åtgärder utan regelstöd. Har dock sett en del regler i vissa sub-forum, men de verkar ägnade åt just det forumet och ett särskilt ämne.

Publika, väl synliga regler, som ibland diskuteras och därmed inte är huggna i sten, vore relevant och önskvärt. Då vet man vad man bryter mot.
I stil med dessa menar du?

http://www.flashback.org/rules/

Alla åtgärder som görs hänvisar till en där definierad regel.
Citera
2008-04-21, 15:09
Medlem
Horrabins avatar
Ja. Borde givetvis finnas som tråd på Forum. Är den länkad någonstans i Forumet?
Citera
2008-04-21, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Katarsis är en ypperlig och föredömlig moderator. Rättvis, förklarar saker och ting, svarar på mail, tar folk (användarna) på allvar, konsekvent, trevlig m.m.
Jag är supernöjd med "min" mod i MGB
Hon tycker jag också är en bra moderator. Även Humbug verkar vara en bra moderator. Enligt mig skall en moderator ha lång stubin, vara trevlig och snäll, göra sitt jobb och inte missbruka sin makt.
Citera
2008-04-21, 15:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ja. Borde givetvis finnas som tråd på Forum. Är den länkad någonstans i Forumet?
Du har den mellan "chat" och "FAQ", oavsett vilken sida du befinner dig på...
Citera
2008-04-21, 15:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Den finns ju högst upp i menyn oavsett var du befinner dig i forumet. Vad mer kan man begära?!
Citera
2008-04-21, 16:04
Medlem
Horrabins avatar
Som en del av Forumet kanske, istället för en separat fil...

Nu skall jag kanske inte överdriva detta då jag är ny här.

Men jag är inte ny på andra ställen.
Citera
2008-04-21, 16:12
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Som en del av Forumet kanske, istället för en separat fil...
Hur kan det bli mer än att vara en helt egen länk i panelen längst upp, som dessutom syns hela tiden och jämt, var du än är?

En tråd någonstans på forumet är det ingen som ser, var så säker.
Jämför med att det som stickys här i Flashback finns buntvis med FAQ's, felrapportering och moderatorsgnällande. Och hur ofta startas det inte nya trådar med samma teman, överallt på forumet och mest här i Flashback?
Vad säger TS:arna när man frågar om dom har tittat där? 'Ja, just det, tänkte inte på det', 'Såg inte', 'Verkade bättre med nytt'...
Citera
2008-04-21, 18:27
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det kanske är ett medvetet val.. Jag har själv valt att "ligga lågt" och inte posta en massa i vissa forum där jag modererar, just för att inte uppfattas som jävig. (exempel Revisionism) Det är inte för att jag är ointresserad av ämnet, utan snarare ett sätt att vara objektiv.

Sen finns det ju forum där jag moddar där åsikter inte har så stor betydelse, där är jag storpostare (exempel Arbetsliv och Studier)

Men visst, jag håller med dig om att intresse är viktigt. Men också kunskap i ämnet. För utan kunskap, kan man då avgöra tex vad som är trams eller inte?

Jag håller med om att kunskap är viktigt, med samma motivering som du.

Personligen har jag ingenting i mot att en Moderator deltar i debatten på den forumsavdelning där han är Mod, fast jag vet att många tar varenda inlägg en Moderator skriver som ett officellt utalande i egenskap av moderator och inte vanlig användare.

De jag syftade på är de som inte är aktiva någonstans på forumet som användare, utan bara som nitiska moderator med arga oneliners. De finns en del sådana och de suger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in