Carl, verkar som om du hakar upp dig lite på Moderator roll i typ TV-debatt. Dock har du inte fel.
Men, jag anser att en Moderator kan delta i debatten, dock inte känna sig tvungen till det. Vilket kanske kan utläsas ur min lista ovan, men det går hand i hand med att man modererar en del av forumet som präglas av ett ämne man har kunskaper i. Då gör man sitt jobb bättre.
I övrigt håller jag med Carl.
Gott föredöme betyder i detta sammanhang bara att man följer reglerna och uttrycker sig på ett för den aktuella tråden lämpligt sätt. Att en Moderator skulle vara ostraffad ser jag inte som ett krav, människor förändras och ett beteende som betingade straff en gång behöver inte vara något man befarar skall hända igen. Alla kan ha en "dålig dag".
Vad avser svenskan så är det givetvis ett grundläggande krav, men det betyder inte att man skall sitta med grammatik bok i ena handen och SAOL i den andra. Snarare att man skall undvika sådana saker som, i mitt tycke, är skrämmande på ett forum som chatt-snack, blatte-svenska (jag vill helst spränga ElGiganten i luften

) och l33t, annat än om det, av någon anledning, kan anses försvarbart i någon tråd, i exempelvis en språkdiskussion.