2008-04-21, 19:30
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
De jag syftade på är de som inte är aktiva någonstans på forumet som användare, utan bara som nitiska moderator med arga oneliners. De finns en del sådana och de suger.
Där håller jag med dig. Att vara moderator ska inte vara ett självändamål.

Däremot är det naturligt (men synd) att man postar mindre när man blir mod för det tar en hel del tid i anspråk. Om man sedan inte var någon storpostare innan så kan det säker se ut som man inte postar alls efteråt eftersom det blir ett par modsåtgärder nästan varje gång man besöker forumet.
Citera
2008-04-21, 20:30
Medlem
Horrabins avatar
En moderator skall
  • ha en begränsad del av forumet som ansvar, helst utifrån intresse och kompetens,
  • delta i diskussionerna, om inte annat så för att visa just ovannämnda
  • förutom föregående, dela de grundläggande värderingarna forumet som helhet står för,
  • förstå skillnaden mellan att "lirka" folk tillrätta och att "ta till släggan", och när det ena eller det andra kan användas,
  • diskutera eventuella åtgärder med andra moderatorer i Moderatorforumet, vid tveksamheter,
  • aldrig öppet ifrågasätta andra moderatorer,
  • vara mottaglig för förändringar i regelverket när så är påkallat,
  • kunna erkänna fel och be om ursäkt, när så är påkallat
Jag är som sagt ny (här), så möjligen kan ytterligare något vara relevant för just Flashback, men beroende på hierarkin är alla underställda 2-5 Administratörer som alltid har sista ordet. Det de slutligen säger gäller, oavsett Moderatorer eller resonemang däromkring. Dock skall allt, och jag menar allt, kunna diskuteras på ett intelligent och civiliserat sätt.
Citera
2008-04-22, 10:40
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Den perfekta moderatorn i mina ögon ska säga sitt hjärtas mening i både moderering och i debatten.

Ifall det är en skittråd, skriv då för helvete "skittråd" istället för att hyckla, knyta näven i fickan och spy galla över sin egen mage.

Det är faktiskt hyckleri i mina ögon.

Sedan någon som verkligen smakar så jävla illa i min mun är detta tjaffs på "förebilder", det är väl för fan ingen skola för livet vi har här, jag tycker det luktar lite hybris när man tycker att moderatorer ska vara "förebilder" åt andra användare.

Eller kanske ska jag skriva klapp på huvudet?

För så känns det, typ - Du kan ju inte veta hur du ska bete dig eftersom du är en vuxen människa så eftersom jag har en "moderatortitel" ska jag härmed lära dig hur det går till.
Fuck that!

Fröknar har man i skolan, mammor har man som snyter sig när man är liten och inte fattar hur man ska göra det själv
Att ha någon slags storpappa på ett internetforum stinker hybris lång väg.

- Usch.

Så hyckla inte, rensa skiten som dyker upp, var rak...tycker du att en tråd är idiotisk, skriv det då håll inte på och linda in dig i en massa ordbajsande.
För då kan vi lika gärna döpa om den här sidan till DN's debattsida..typ...
Jag tar ju heldre en "skittråd - låst" än ett "tyvärr så uppfyllde inte din tråd den standard som vi satt för det här forumet, vi ber så mycket om ursäkt å alla moderatorers vägnar att vi tyvärr måste låsa din tråd."

Heldre rak och ärlig an låtsas vara någon som man inte är, den jäveln kan lika gärna bli rövknullad med en isdildo.
Nu vet jag inte om det finns så många posers, men det var ju kanske inte frågeställnigen heller.

Är det som jag inbillar mig eller hatar du oss användare? Sen så har jag inget emot att en mod som användare skriver att man är idiot om de nu tycker så. Men INTE som mod där bör man inta en proffesionell inställning som med alla andra jobb. Men vänta nu du är ingen mod så varför ödslar jag min tid på en nolla som dig?
Senast redigerad av Mad monk 2008-04-22 kl. 11:04.
Citera
2008-04-22, 10:57
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag håller med om att kunskap är viktigt, med samma motivering som du.

Personligen har jag ingenting i mot att en Moderator deltar i debatten på den forumsavdelning där han är Mod, fast jag vet att många tar varenda inlägg en Moderator skriver som ett officellt utalande i egenskap av moderator och inte vanlig användare.

De jag syftade på är de som inte är aktiva någonstans på forumet som användare, utan bara som nitiska moderator med arga oneliners. De finns en del sådana och de suger.
Jag tror att de flesta håller med dig i detta. Precis som du skriver är det en fördel om moderatorn är insatt i det h*n modererar även om det går att göra det utan sakkunskap.

Det är ett allmänt känt problem att många mods (inklusive jag själv) mer eller mindre slutar att posta inlägg som användare när man har blivit moderator och det är givetvis inte bra. Det är inte bra för forumet och det är inte bra för den enskilde moderatorn eftersom det som från början var anledningen till att vi lägger ned så pass mycket tid på FB var just att vi ville vara med och debattera... Det bästa vore om vi var så pass många mods att man kunde använda halva tiden till att vara moderator och den andra halvan till att skriva inlägg som användare.
Citera
2008-04-22, 10:58
Medlem
Horrabins avatar
Citat:
ska säga sitt hjärtas mening i både moderering och i debatten.

Nej. En moderator skall förvisso inte fara med osanning eller avstå från att argumentera, dock skall denne föregå med gott exempel och därmed svara mer objektivt och exemplifierat än eljest.
Citera
2008-04-22, 11:12
Medlem
Macke91s avatar
Rättvist men ändå med ett inslag av humor
Citera
2008-04-22, 16:49
Bannlyst
Egna åsikter!

Jag tar mig friheten att svara på denna fråga fast jag inte alls har erfarenhet av alla forum!

De som jag kommit kontakt med hittills har varit i forumet Feminism/ Jämställdhet och Politik/Inrikes!

Den enda som jag varit i kontakt med i sin roll som moderator är Brandbil, och henom? vill jag framhålla som ett föredöme när det gäller att svara på frågor som kanske är korkade, men svaren visade på en respektfull inställning till nykomlingars osäkerhet. Det gillar jag!

Sedan är det olika moderatorer som diskuterat i trådarna och bidragit med egna åsikter.

Brandbil, Memnok, Snövit, Katarcis, ChristianX och H.E.L. är dem jag kommer på nu och ber om ursäkt om jag glömt någon, men alla dessa skulle jag vilja framhålla som bra moderatorer!

De bidrar till debatten genom att ha egna åsikter om det som diskuteras!

Dessutom hade jag öppnat en tråd utan att söka ordentligt innan, så att det fanns en liknande tråd om samma ämne!

Snabbt som ögat blev min tråd sammanslagen med den andra tråden. Sånt gillar jag!
Citera
2008-04-22, 19:03
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrabin
Nej. En moderator skall förvisso inte fara med osanning eller avstå från att argumentera, dock skall denne föregå med gott exempel och därmed svara mer objektivt och exemplifierat än eljest.
När det gäller moderering, ja. Inte när det är debatt eller disussion där modereringen inte är ett föremål.
Citera
2008-04-22, 23:45
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrabin
Vad menas med "gott föredöme" eller gott exempel?

Aldrig tidigare "straffad"?
Ha ett slätstruket sätt och inte irritera vare sig den ena eller den andre?
Stava exemplarisk och använda uber korrekt svenska?

Jag bara funderar eftersom "gott föredöme" verkar komma upp lite titt som tätt men det verkar inte finnas någon riktig definition på begreppet.
Citera
2008-04-23, 08:54
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Vad menas med "gott föredöme" eller gott exempel?

Aldrig tidigare "straffad"?
Ha ett slätstruket sätt och inte irritera vare sig den ena eller den andre?
Stava exemplarisk och använda uber korrekt svenska?

Jag bara funderar eftersom "gott föredöme" verkar komma upp lite titt som tätt men det verkar inte finnas någon riktig definition på begreppet.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Moderator, diskussionsledare, den person i en debattpanel eller diskussionsgrupp som ska verka för en lugn och saklig diskussion. Personen kan jämföras med ordförande. En moderator kan även vara en person på nätet med särskilda rättigheter i programvaran och med uppgift att hålla reda på nätbaserade forum, nyhetsgrupper, IRC-kanaler o.d). Uppgiften utförs vanligtvis av ideella personer och är av administrativ karaktär. I vissa fall förekommer även granskning om vilka meddelanden som ska publiceras för allmänheten. Syftet kan variera från att reducera volymen av inläggen till att filtrera bort stötande eller olagliga uttalanden. Rätten att överklaga felbehandling är också ofta begränsad
Jag saxade lite ur Wiki och jag tycker att de beskriver det ganska bra i den första meningen. Moderatorn ska inte delta i debatten, utan h*n ska se till att diskussionen flyter bra, vilket jag inte anser att man gör om man som moderator kallar folk för idioter osv.

Nu är det visserligen stor skillnad på en diskussion IRL och forumsdiskussioner, men jag tror inte att man vinner något på att, som moderator, kalla folk för idioter. Deltar man i diskussioner utanför moderatorsrolllen anser jag att det är fritt fram att diskutera hur man vill. Vi har alla olika sätt att skriva och det måste man acceptera även som användare.

Det finns mods som skriver små verser när de låser trådarna, men det tror jag medlemmarna inte uppfattar som negativt. Skriver man istället "Du är en jävla idiot som har startat en idiottråd i fel jävla forumsdel..." tycker jag att man agerar på fel sätt. Sådana uttalanden från mods kan bara skapa en negativ stämning och därför tycker jag jag tycker att man som moderator ska försöka att antingen vara neutral eller positiv i sina uttalanden.

Det blev mycket "idiot" i det här inlägget, men andemeningen går förhoppningsvis fram ändå...
Citera
2008-04-23, 08:56
Bannlyst
Inte fan som tjaboooo iaf som bannar ifrån chatten utan anledning.

Edit : För att han ogillar mig, det var ett personligt beslut snarare än ett regelmässigt. Alltid kul med moderatorer som inte kan hålla sig objektiva. Kan förstå att det har kliat i fingrarna en längre tid.
Senast redigerad av Lemasive 2008-04-23 kl. 08:58.
Citera
2008-04-23, 09:41
Medlem
Horrabins avatar
Carl, verkar som om du hakar upp dig lite på Moderator roll i typ TV-debatt. Dock har du inte fel.
Men, jag anser att en Moderator kan delta i debatten, dock inte känna sig tvungen till det. Vilket kanske kan utläsas ur min lista ovan, men det går hand i hand med att man modererar en del av forumet som präglas av ett ämne man har kunskaper i. Då gör man sitt jobb bättre.

I övrigt håller jag med Carl.

Gott föredöme betyder i detta sammanhang bara att man följer reglerna och uttrycker sig på ett för den aktuella tråden lämpligt sätt. Att en Moderator skulle vara ostraffad ser jag inte som ett krav, människor förändras och ett beteende som betingade straff en gång behöver inte vara något man befarar skall hända igen. Alla kan ha en "dålig dag".

Vad avser svenskan så är det givetvis ett grundläggande krav, men det betyder inte att man skall sitta med grammatik bok i ena handen och SAOL i den andra. Snarare att man skall undvika sådana saker som, i mitt tycke, är skrämmande på ett forum som chatt-snack, blatte-svenska (jag vill helst spränga ElGiganten i luften ) och l33t, annat än om det, av någon anledning, kan anses försvarbart i någon tråd, i exempelvis en språkdiskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in