Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Personligen tror jag att man kommer att hitta en hjärnskada, som mycket väl kan komma från bilolyckan.
Så kan det vara. Men Eklunds abnorma sexuella beteende började ju långt före bilolyckan. Vidare märker vi att Eklund har en extremt tydlig tendens att skylla ifrån sig, också då det objektivt sett blir fullkomligt löjligt - "Jag blev arg och ströp Engla, för hon sparkade mig efter att jag hade våldtagit henne" är ju en klassiker i sammanhanget.
Till Eklunds personliga benägenhet att skylla ifrån sig - som säkerligen är en psykologisk rationalisering för att kunna behålla självrespekten - kommer ju advokatens intresse. Det enda försvaret kan göra för Eklund är ju att få honom kryssad. Utan kryss är livstidsstraffet fullkomligt självklart.
Citat:
Gamla rättsöverläkaren lars Lidberg undersökte bokstavligt talat hundratals mördarhjärnor med så kallad PET-röntgen och påfallande många saknade nästan helt aktivitet i frontalloben. Ett par kända exempel är Christer Pettersson och Stenbergapyromanen.
En klar invändning mot Lidbergs forskning är att han undersökte alldeles för få kontrollhjärnor. Man kan av och till hitta både den ena och den andra konstigheten på PET-scan hos beteende- och intelligensmässigt fulkomligt normala människor.
Det betyder att Lidberg hade lite svårare att skilja på "post hoc" och "propter hoc" än vad han gärna ville vidgå.