2008-07-21, 09:43
Medlem
Dove of Peaces avatar
Vilken ondska!

När jag läste följande inlägg i Expressen tappade jag andan när jag tänkte på vad polisen, rättsläkare, åklagare etc får ta tag i.
Vi sitter här och diskuterar fram och tillbaka och kanske ibland man glömmer bort att "det är på riktigt". Men det är det...

Puh, jag tänker på PH:s och EH:s familjer, nära och kära. Det måste vara oerhört tuffa dagar nu när rättegången kommit igång och alla detaljer ska avhandlas.

Citat:
När jag med en ökande, vidrig känsla av att bli nedsmutsad i mitt innersta går igenom polisutredningen mot Anders Eklund blir jag djupt berörd av att det finns medmänniskor som inte backar undan från den här verkligheten, som knackar dörr, undersöker, analyserar, förhör, tar emot dessa dussintals med samtal från siare och tipsare utan något vettigt att komma med, och som slutligen kommer med frågan till den tidigare sexförbrytaren: "har det framkommit någonting som du har att berätta för oss?"

http://www.expressen.se/nyheter/engla/1.1238583/britta-svensson-det-som-drabbar-mig-djupast-ar-att-jag-kanner-igen-honom
Citera
2008-07-21, 09:44
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Låter långsökt att olyckan skulle vara orsaken till hans brottsbana, man brukar väl göra en PET-scan i olyckor med huvudskada? läkarna borde väl ha upptäckt om han fått bestående men.

Man brukar inte göra scanningar av huvudet om man inte misstänker allvarliga blödningar i huvudet. Men att kraftigt våld mot huvudet kan påverka personligheten finns ett tydligt exempel på. Om man läser lite neuropsykologi brukar man börja med att läsa om Phineas Gage, som under mitten av 1800-talet vid en explosion fick ett järnrör genom huvudet. Han klarade sig men röret slog ut delar av frontalloben vilket fick effekten att Gage gick ifrån att ha varit en sympatisk, arbetsam järnvägsarbetare till att bli en våldsam, missbrukande man som dog i förtid.

Så det är inte otänkbart att en kraftig smäll mot Eklunds huvud skulle kunna ge en effekt att han skulle få svårare att hantera sina impulser. Däremot blir man inte pedofil och mördare av smällen mot huvudet. Sådana drag bör han haft innan, men smällen mot huvudet kan ha gjort att han inte längre lyckades stå emot den typen av impulserna.

Men det kommer visa sig under RPU. Om jag inte minns fel så har man en gång i tiden också genomfört en scanning av Sten Johanssons, aka Stenbergamannen, huvud och det visade sig att hans frontallober var så gott som helt borta.

Hittade en artikel om det i ett gammalt nummer av BRÅ.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=419&module_instance=12
Citera
2008-07-21, 10:35
Medlem
AnnaMs avatar
Här kan man följa rättegången "live" ( i text)
http://www.dt.se/brottsplats/article333083.ece
Citera
2008-07-21, 10:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Personligen tror jag att man kommer att hitta en hjärnskada, som mycket väl kan komma från bilolyckan.
Så kan det vara. Men Eklunds abnorma sexuella beteende började ju långt före bilolyckan. Vidare märker vi att Eklund har en extremt tydlig tendens att skylla ifrån sig, också då det objektivt sett blir fullkomligt löjligt - "Jag blev arg och ströp Engla, för hon sparkade mig efter att jag hade våldtagit henne" är ju en klassiker i sammanhanget.

Till Eklunds personliga benägenhet att skylla ifrån sig - som säkerligen är en psykologisk rationalisering för att kunna behålla självrespekten - kommer ju advokatens intresse. Det enda försvaret kan göra för Eklund är ju att få honom kryssad. Utan kryss är livstidsstraffet fullkomligt självklart.

Citat:
Gamla rättsöverläkaren lars Lidberg undersökte bokstavligt talat hundratals mördarhjärnor med så kallad PET-röntgen och påfallande många saknade nästan helt aktivitet i frontalloben. Ett par kända exempel är Christer Pettersson och Stenbergapyromanen.
En klar invändning mot Lidbergs forskning är att han undersökte alldeles för få kontrollhjärnor. Man kan av och till hitta både den ena och den andra konstigheten på PET-scan hos beteende- och intelligensmässigt fulkomligt normala människor.

Det betyder att Lidberg hade lite svårare att skilja på "post hoc" och "propter hoc" än vad han gärna ville vidgå.
Senast redigerad av Hamilkar 2008-07-21 kl. 11:12. Anledning: Irriterande stavfel
Citera
2008-07-21, 11:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Av någon sjuk anledning går vissa WT-brudar i gång på mördare och andra våldsmän. Juha Valjakalja och Lars-Inge Svartenbrandt fick ju tonvis med beundrarbrev på sin tid. Och nu när exet berättat vilken fin kille Anders EGENTLIGEN är så blir han säkert överöst med brev han med.
Jag har inget minne av att det här beteendet har utsträckts till barnmördare och våldtäktsmän. Det finns gränser för också spåniga brudars brist på självbevarelsedrift.
Citera
2008-07-21, 11:53
Bannlyst
Fy fan, jag blir illamående när jag läser om henne som brevväxlar med Eklund. Vad är hon ute efter? Är det uppmärksamhet? Inte ens hans egen familj vill ha med honom att göra nu av förklarliga skäl..
Jag ser det som totalt avsaknad av respekt gentemot offren, deras familjer men framför allt total respektlöshet gentemot hennes egna barn. Undrar om hennes välvilja och ömma tankar mot honom vore lika ifall det var något av hennes barn som fallit offer för honom?
Alltså, allting jag läst om honom är direkt vidrigt och hur kan man sjunka så lågt att man frvilligt har sex med den där? Han var osmaklig innan och när det kom fram vad han utsatt Engla och Pernilla och de andra kvinnorna för borde ingen normal människa vilja ha med honom att göra?
Jag kanske är lite väl elak nu men jag hoppas att sociala tar hennes barn ifrån henne om hon så mycket som sätter foten på det ställe han hamnar efter rättegången.
Citera
2008-07-21, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har inget minne av att det här beteendet har utsträckts till barnmördare och våldtäktsmän. Det finns gränser för också spåniga brudars brist på självbevarelsedrift.
Bobbys styvpappa Eddy har fått hundratals beundrarbrev av kåta tokar.
Citera
2008-07-21, 13:30
Medlem
AnnaMs avatar
Nu kör Aftonbladet live från rättegången:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article2943818.ab
Citera
2008-07-21, 13:32
Medlem
Någon som har Lennart Håårds artikel om mötet med Eklund? Finns i Aftonbladet plus.
Citera
2008-07-21, 13:36
Medlem
brianmolkos avatar
Det han gjort är oförlåtligt även om han inte ville döda henne. Jaha och vem betalar Leif, och kommer han få sänk straff på gund av olyckan ? är det det de är ute efter ?
Citera
2008-07-21, 13:36
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Någon som har Lennart Håårds artikel om mötet med Eklund? Finns i Aftonbladet plus.
Är inte medlem längre tyvärr.
Citera
2008-07-21, 13:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer

Det finns en tråd i medier där man kan få artiklar gratis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in