Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Jag tycker att det var idiotisk av Silbersky att citera Dagerman eftersom texten saknar på hela taget relevans...nu påverkar den ändå ingenting ändå för Eklund. Jag anser dock, och där håller nog vem som helst som är en anhängare av rättsäkerhet med mig, att det är advokatens fria val vad han vill säga och inte säga. Ett beskärande av den rätten beskär rättsäkerheten.
Som abstraktast tänkbara princip har du naturligtvis rätt. Men att beskära advokatens rätt att återanvända andras litterära verk i helt andra sammanhang skulle i sig leda till en rättsäkerhetsförlust som rimligen är epsilon. I vilket sammanhang skulle det kunna leda till mätbara rättsäkerhetsförluster om advokater vore förhindrade att göra uppenbara citat från upphovsrättsbelagda verk som inte har materiellt samband med målet?
Citat:
Ta på dig kalsingarna igen. Jag menar att det finns inte en chans att Dagerman eller något förlag kan få Silbersky fälld för upphovsrättsbrott.
Med "upphovsrättsbrott" menar du här, eftersom du drar in förlaget i det hela, uppenbarligen brott mot
materiell upphovsrätt. Att Silbersky skulle ha kränkt denna har ingen någonsin hävdat. (Observera särskilt att jag inte lägger till någon whoco-smiley när du blandar samman de två typer av upphovsrätt som jag ansträngt mig för att läsarna ska hålla isär.)
Citat:
De anhöriga kan yrka på ideellt skadestånd men å andra sidan så har jag mycket svårt att tro att de skulle nå någon framgång...domstolen räknas dessutom inte som någon större publik osv. De skulle få några futtiga tusen på sin höjd.
När ideell upphovsrätt kränks, är det oftast inte skadeståndets storlek som är viktigt för upphovsrättshavaren, utan att den som kränkt rätten fästs vid skampålen genom att en domstol fastslår att den ideella upphovsrätten är kränkt. Jag tror att ett skadestånd på en spänn skulle vara helt tillfredsställande för upphovsrättshavaren i de flesta fall.
Citat:
Inser du problematiken om ombud inte får citera verk eller delar av sådana i rättsalen?
Som jag har skrivit ovan har jag svårt att inse att det sker några som helst rättsförluster av att advokater skulle förhindras från att göra t ex Frödings, Karin Boyes eller Hjalmar Gullbergs ord till sina egna. Att det av och till har materiell relevans att citera en upphovsskyddad text i ett mål är ju en helt annan sak.