Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
På det fetmarkerade svarar jag:
När man som advokat anser att den åtalade har heder samt att man som advokat istället för anförande börjar proklamera dikter så skall man nog fundera lite på avsikten.
Var kommer ordet heder in i bilden? Har Silbersky påstått att Eklund är en man av heder?
Citat:
Det är ju väldigt kränkande för anhöriga. Det räcker alltså inte med brottet utan advokaten gör skådespel av det hela. På bekostnad av de som måste överleva saknaden av sin dotter, syster.
En advokat ska tillvarata sin klients intressen och försvara denne på bästa sätt. Det är möjligt att du inte anser att det är ett bra sätt men det är inte upp till dig utan till Eklund och Silbersky i samråd med varandra. Om de anhöriga har problem med detta är det tråkigt - vissa saker i svenskt rättsystem är tråkiga för enskilda människor men är det pris vi får betala för rättsäkerhet. Om de anhöriga fick bestämma skulle inte Eklund ha en försvarare alls och de tycker säkert att det är jobbigt att han ens får en rättegång. Silbersky kan inte anpassa sitt försvar av Eklund för vad de anhöriga tycker och tänker - om talet inte faller dem på läppen står det dem fritt att stoppa ost i öronen.
Citat:
Att då höja den anklagade till en hedersam person?! som får det jobbigt med ansvarsbiten av att tagit livet av ett barn. Det smakar jävligt illa.
Var har du läst det, jag måste ha missat att LS påstått att Eklund är en "hedersam" person?

Att en gärningsman kan få svår ångest efter att ha begått ett brott är väl inget konstigt? Har du aldrig gjort något som du ångrar? Ta den ångesten och multiplicera med någon miljon så har du ångesten en barnamördare kan känna.
Dessutom har Silbersky rätt att kalla Eklund vilket positivt ord han vill.
Citat:
Denne advokat har väl några år på nacken, varför har han inte fått ihop ett bättre försvarstal?
Ärligt, hur lätt position har Silbersky? Det enda han kan göra är att försöka ge en mänsklig bild av Eklund - inte för att det förändrar något straffmässigt eller mediemässigt utan helt enkelt för Eklund skull....och det är just därför Silbersky sitter där - för Eklunds skull - och indirekt för vår skull då en åtalad ska ha rätt till en försvarare.
Citat:
Hur får du ihop heder och mord/pedofili/våldsbrott?
Herregud vilken kass retorik. Lägg inte ord i min mun. Jag har inte nämnt ordet "heder" alls och behöver inte svara på den där dumheten.
Citat:
Jag undrar vad som symboliserar en hedersam man?
Enligt Silbersky kan man alltså göra vad som helst bara man säger förlåt. Om man sen menar det eller gör det på order från sin advokat spelar ingen roll.
Särskilt sakligt och neutralt är det inte.
Du har uppenbarligen missuppfattat Silberskys åsikt, han anser nog knappast att det räcker med ett förlåt och sedan är det bra. Eklund kommer att få sitta i fängelse en mycket lång tid framöver, kanske resten av livet. Han kommer att få sona sitt brott, det är det ingen i rättsalen som betvivlar.
Silbersky ska
inte vara neutral, han är försvarsadvokat och tillvaratar Eklunds intressen i rättsalen.

Precis som målsägarbiträdet tillvaratar Englas familjs intressen. Läs vad jag skrev mer noggrannt, jag skrev att i rättsalen ska ombuden och domarna vara
känslomässigt neutrala, dvs de ska inte låta ilska eller sorg förblinda dem i deras tjänsteutövning. För att förklara även för dig som verkar ha svårt med att skilja på detta; Silbersky kan avsky Eklund men han förhåller sig så pass kall att det inte påverkar honom i hans arbete.
Tillbaka till skolbänken med dig, läs på lite om rättsprinciper och varför rättsystemet ser ut som det gör.