• 1
  • 2
2008-04-14, 23:25
Bannlyst
Alla snackar om polisen är kass hit och dit. Men borde man inte ta tag i problematiken i ett tidigare stadie? Sveriges psykvård är ju nästan obefintlig. Om vi tar AE som exempel så redan första gången han åkte dit för våldtäkt så borde han skickats in på psykhem. Tex det folk berättat att han stod i flickornas omklädningsrum och onanerade till trosor , redan där borde ju samhället haja till att det är ju något som inte är normalt ställt med AE. Men vi har ju skurit ner på den vården.

Vad tycker ni ska psykhemmen öppnas igen. För hade AE kommit under vård redan från första början hade kanske många mord ha undvikits. Det är iallafall min teori.
Citera
2008-04-14, 23:36
Medlem
buffalos avatar
Felet med dagens psykvård är att den inte inriktar sig på på att skydda befolkningen mot de sjuka människor som är en del av den.

Man använder sig av bristfällig psykologi, och förövarna kommer ut alldeles för tidigt.

jag tror at lösningen på detta är att öppna upp de gamla rikshospitalen, där de flesta satt många år innan de kom ut, om de kom ut.
Citera
2008-04-14, 23:40
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Felet med dagens psykvård är att den inte inriktar sig på på att skydda befolkningen mot de sjuka människor som är en del av den.

Man använder sig av bristfällig psykologi, och förövarna kommer ut alldeles för tidigt.

jag tror at lösningen på detta är att öppna upp de gamla rikshospitalen, där de flesta satt många år innan de kom ut, om de kom ut.

Sant och de flesta som blev "utsläppta" hamnade i misär. Tror att det var nåt reportage om det på TV för en del år sen.
Citera
2008-04-14, 23:41
Medlem
grisöras avatar
Känsligt ämne i och med att Anders ansågs på gränsen till utvecklingsstörd. Sossarna bestämde på 70 talet att alla är lika mycket värda och då skulle alla gå fria och inte sitta på institution. Detta trots att man vet att lätt utvecklingsstörda har dålig "impulskontroll".

Men ska alla vara lika, då kostar det. Som vi sett här.
Citera
2008-04-14, 23:47
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zockerconny
Sant och de flesta som blev "utsläppta" hamnade i misär. Tror att det var nåt reportage om det på TV för en del år sen.
Japp, vill minnas att det finns en dokumentär om det att tanka nånstans.

Handlade om Beckomberga vill jag minnas, men den vinklades såklart...
Citera
2008-04-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Alla snackar om polisen är kass hit och dit. Men borde man inte ta tag i problematiken i ett tidigare stadie? Sveriges psykvård är ju nästan obefintlig. Om vi tar AE som exempel så redan första gången han åkte dit för våldtäkt så borde han skickats in på psykhem. Tex det folk berättat att han stod i flickornas omklädningsrum och onanerade till trosor , redan där borde ju samhället haja till att det är ju något som inte är normalt ställt med AE. Men vi har ju skurit ner på den vården.

Vad tycker ni ska psykhemmen öppnas igen. För hade AE kommit under vård redan från första början hade kanske många mord ha undvikits. Det är iallafall min teori.

Nej , det behövs inga vilohem. Livstid i ett hål i marken alt. avrättning, då hade Engla levt idag.
Citera
2008-04-16, 23:38
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Eller?

Citat:

Vad innebär "bristfällig" psykologi?

Vad är gängse kriminalpsykiatri?

Jag är en varm anhängare av de ålderdomliga "sjukhusen" för en del av de sk. psyksjuka. Men de flesta hör hemma som grannar till dig och mig, såvida de inte stör på de sätt vilka är förkastliga enligt gällande stadgar.

Psyksjuka är i regel harmlösa så länge de får medicinering. Jag tänker då närmast på de individer med psykotiska besvär.
Citera
2008-04-16, 23:45
Bannlyst
Psykologin och psykiatrin vilar inte på någon stadig grund överhuvudtaget, det är tveksamt om den kan bota någon alls. Att hålla vissa symptom i shack med medicin , ja, men att tro att någon blir frisk av det är vansinne.
Att sedan överlåta LIVSfarliga grova brottslingar i händerna på en sådan pseudovetenskap , som egentligen inte har några hållbara bevis på att den funkar, är ju att leka med människors liv, varken mer eller mindre.

Det ser vi ju bevis på gång efter gång.
Exempelvis en pedofil GÅR inte att bota, inte med några metoder som vi känner till idag. Återfallsrisken är väl nästan 100 % för den typen av brott samt för andra kvinnofridsbrott.
Citera
2008-04-17, 00:32
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Psykologin och psykiatrin vilar inte på någon stadig grund överhuvudtaget, det är tveksamt om den kan bota någon alls. Att hålla vissa symptom i shack med medicin , ja, men att tro att någon blir frisk av det är vansinne.
Att sedan överlåta LIVSfarliga grova brottslingar i händerna på en sådan pseudovetenskap , som egentligen inte har några hållbara bevis på att den funkar, är ju att leka med människors liv, varken mer eller mindre.

Det ser vi ju bevis på gång efter gång.
Exempelvis en pedofil GÅR inte att bota, inte med några metoder som vi känner till idag. Återfallsrisken är väl nästan 100 % för den typen av brott samt för andra kvinnofridsbrott.
Håller med fullständigt.

Det enda psykiatrin gör är att putsa patienterna på ytan så att de inte kan urskiljas från allmänheten så lätt, men under ytan är allt intakt.

EDIT: För att få lite smarta infallsvinklar så kanske tråden borde flyttas till psykologiforat, vad tror ni?
Citera
2008-04-17, 07:03
Medlem
UltimateWarriors avatar
Dagens problem är väl snarare att psyksjuka sätts i fängelserna istället.

Där får de Noll vård.

Över hälften av de tunga brottslingarna skulle återanpassas bättre till samhället med psykvård istället för kriminalvård som är rena brottshögskolan!
Citera
2008-04-17, 08:38
Medlem
flipsters avatar
Citat:

På de slutna psykiatriska avdelningarna använder man sig knappt av psykologi alls. Oftast trycker man i de intagna psykofarmaka så att de håller sig lugna så att de inte stör övriga intagna (och personalen). Samtalsterapi existerar knappt. Sen, när de anses vara friska (läs medgörliga) får de åka hem.

Vad har hänt med den intagne/a? Ingenting. Psykofarmaka botar inte, den håller bara symptomen i schack. Förmodligen mår personen ännu sämre eftersom varken skötare, läkare eller psykolog på avdelningen tagit sig tid för honom/henne utan bara tryckt i personen i fråga lugnande medicin.

Jag förespråkar också rikshospitalens återkomst. Jag tror det vandrar omkring många människor ute i samhället som behöver hjälp för att fungera bra.
Citera
2008-04-17, 09:16
Medlem
Läkarna nobbar den offentliga psykiatrin

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=414857

Citat:
Ger politikerna skulden
Prognosen för framtiden ser dyster ut. Hälften av landets psykiatrer är över 55 år och pensionsavgångarna väntas bli extra många de närmaste åren.
- Den offentliga psykiatrin har blivit en krisbransch, säger Christina Spjut, ordförande för Svenska Psykiatriska Föreningen. Hon ger politikerna störst skuld för landstingens rekryteringsproblem.
- Grundproblemet är att ingen svensk politiker tar de psykiskt sjuka på tillräckligt stort allvar. Trots att depression numera är en gigantisk folksjukdom, minskar resurserna till psykiatrin för varje år som går. Självklart är det ett tydligt budskap om att psykiatri inte är något viktigt område, säger hon

Dags efter händelserna som skakar om landet att tillföra medel till psykatrin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in