Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Felet med dagens psykvård är att den inte inriktar sig på på att skydda befolkningen mot de sjuka människor som är en del av den.
Man använder sig av bristfällig psykologi, och förövarna kommer ut alldeles för tidigt.
jag tror at lösningen på detta är att öppna upp de gamla rikshospitalen, där de flesta satt många år innan de kom ut, om de kom ut.
På de slutna psykiatriska avdelningarna använder man sig knappt av psykologi alls. Oftast trycker man i de intagna psykofarmaka så att de håller sig lugna så att de inte stör övriga intagna (och personalen). Samtalsterapi existerar knappt. Sen, när de anses vara friska (läs medgörliga) får de åka hem.
Vad har hänt med den intagne/a? Ingenting. Psykofarmaka botar inte, den håller bara symptomen i schack. Förmodligen mår personen ännu sämre eftersom varken skötare, läkare eller psykolog på avdelningen tagit sig tid för honom/henne utan bara tryckt i personen i fråga lugnande medicin.
Jag förespråkar också rikshospitalens återkomst. Jag tror det vandrar omkring många människor ute i samhället som behöver hjälp för att fungera bra.