Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-17, 15:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollo Tomasi
Vad innebär "bristfällig" psykologi?

Vad är gängse kriminalpsykiatri?

Jag är en varm anhängare av de ålderdomliga "sjukhusen" för en del av de sk. psyksjuka. Men de flesta hör hemma som grannar till dig och mig, såvida de inte stör på de sätt vilka är förkastliga enligt gällande stadgar.

Psyksjuka är i regel harmlösa så länge de får medicinering. Jag tänker då närmast på de individer med psykotiska besvär.

Varför inte fråga de som har en psykisk diagnos själva vad de tycker?
99.9 % av de som har det har inget gemensamt med Anders E gärningar.
Citera
2008-04-17, 22:00
  #14
Medlem
airbags avatar
Det finns en massa fonder man kan skänka pengar till, cancerfonden, hjärt-lungfonden, demensfonden, etc. Dom får vad jag förstår massor av pengar och gör stora framsteg i forskning och vård (inget fel i det).

Kanske dags att skänka pengar till psykvården? Samhället skulle troligen tjäna massor på att man fångar galningar på ett tidigt stadium och antingen kurerar dom eller håller dom borta från allmänheten. Statusen på psykvården behöver också höjas så att duktiga läkare satsar på det istället för silikonbröst.

Någon som känner till någon seriös psykfond?
Citera
2008-04-18, 04:24
  #15
Medlem
cavalls avatar
det finns saker som fungerar och som inte fungerar i dagens psykvård.

det som havererar för det mesta är eftervården, det är en sak som måste styras upp så bla kommunerna tar sitt förbannade ansvar, även lagen bör ändras så att psykvården får/kan göra sitt jobb.
Citera
2008-04-18, 06:21
  #16
Medlem
knightones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Varför inte fråga de som har en psykisk diagnos själva vad de tycker?
99.9 % av de som har det har inget gemensamt med Anders E gärningar.

Och Anders E var öht inte ett ärende för psykvården. Han borde varit det men av någon anledning som förmodligen även gäller ett större antal brotslingar så beslutades det trots upprepade sexual/våldsbrott aldrig att han skulle genomgå en undersökning.

Dömd 6 ggr på samma spår men ingen brydde sig om att kolla i skallen.

Då är det inte psykvårdens fel.
Citera
2008-04-18, 08:35
  #17
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
det finns saker som fungerar och som inte fungerar i dagens psykvård.

det som havererar för det mesta är eftervården, det är en sak som måste styras upp så bla kommunerna tar sitt förbannade ansvar, även lagen bör ändras så att psykvården får/kan göra sitt jobb.

En annan sak är väl att anställa välutbildad personal som vet vad dom håller på med, inte plocka muskelpaket till dom värsta avdelningarna och sätta in 19-åriga sommarjobbare utan erfarenhet.
Citera
2008-04-18, 10:39
  #18
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
En annan sak är väl att anställa välutbildad personal som vet vad dom håller på med, inte plocka muskelpaket till dom värsta avdelningarna och sätta in 19-åriga sommarjobbare utan erfarenhet.
sant, men det behövs dessvärre storvuxna personer på vissa avdelningar.

Men de ska banne mig ha kompetens.

OT
Kommer ihåg ett pass jag jobbade, den minsta av oss vägde 105 kg och var endast 185 cm kort

Alla hade kompetens att jobba...
Citera
2008-04-18, 12:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Det finns en massa fonder man kan skänka pengar till, cancerfonden, hjärt-lungfonden, demensfonden, etc. Dom får vad jag förstår massor av pengar och gör stora framsteg i forskning och vård (inget fel i det).

Kanske dags att skänka pengar till psykvården? Samhället skulle troligen tjäna massor på att man fångar galningar på ett tidigt stadium och antingen kurerar dom eller håller dom borta från allmänheten. Statusen på psykvården behöver också höjas så att duktiga läkare satsar på det istället för silikonbröst.

Någon som känner till någon seriös psykfond?

40% skatt drar de från lönen varje månad, en del av det går till att dalta med brottslingar och kalla det för *vård*. Det inte ännu mer pengar som behövs, det som behövs är att man plockar bort flummarna som tror att man kan bota/ rehabilitera brottslingarna och givetvis misslyckas man gång på gång.
Ett skott i nacken alt. livstid (riktig livstid inte den svenska låtsasvarianten) i ett hål i marken utan ljus och värme, så är vi av med problemen. Det behöver inte kosta många kronor.
__________________
Senast redigerad av Aurora Centauro 2008-04-18 kl. 12:18.
Citera
2008-04-18, 12:38
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Känsligt ämne i och med att Anders ansågs på gränsen till utvecklingsstörd. Sossarna bestämde på 70 talet att alla är lika mycket värda och då skulle alla gå fria och inte sitta på institution. Detta trots att man vet att lätt utvecklingsstörda har dålig "impulskontroll".

Men ska alla vara lika, då kostar det. Som vi sett här.

Exakt! Och sedan så har i princip samtliga politiker spunnit vidare på den här idén för att det är mest ekonomiskt lönsamt! De [politikerna] räknar med att lite "svinn" bara deras budget går ihop! Det har stängts och besparats på allt vad vård heter de senaste 30 åren!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback