2011-01-17, 14:26
Medlem
WhenIAmQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Nu blir jag riktigt orolig. Har nyligen fått diagnos ADHD och Aspergers på min 10-årige son. Han är väldigt smal och väger för lite så läkaren vill inte ge honom någon ordentlig ADHD medicin förrän han gått upp i vikt. Däremot vill hon ge Strattera, men jag har fått så dålig information så jag har sagt nej. När jag frågar läkaren om den medicinen får jag bara till svar att den är precis lika bra som någon annan ADHD medicin och den har dessutom inga biverkningar. Efter att ha läst här kommer jag defintivt att säga nej till den.

Jo, dom sa 'inga biverkningar' till mig också, och ville inte ge mig concerta (det vill dom fortfarande inte) pga låg vikt. (ÄS-UNS)
Du gör helt rätt i att säga nej till det, speciellt om han är underviktig då den dominerande biverkningen jag fick var konstant illamående och kräkningar, vilket ju knappast får en att gå upp.
Försök få din son att gå upp i vikt (lättare sagt än gjort, förmodar jag) och satsa på en riktig medicin istället för rävgift som ändå inte fungerar.

Kanske lite onödigt inlägg, men känner bara för dig och din son och vill hjälpa, även om jag inte riktigt kan..
Senast redigerad av WhenIAmQueen 2011-01-17 kl. 14:31.
2011-01-29, 11:02
Medlem
Har idag börjat med Strattera 40 mg.

Ville inte ha amfetaminbaserat då dom går ur för fort, har mina problem hemma så jag ville ha nåt som funka kvällstid och fick då strattera.

Blir lite rädd när jag läser om dessa apatiska tillstånd här men måste ju prova. Det tar ju upp till 3 v innan de funkar.

Får se om noradrenalinet kommer igån
2011-09-04, 12:30
Medlem
Jag har ätit Strattera i en vecka. Tar den på morgonen och mår sen illa halva dan. Har kunnat äta frukost ordentligt 2 ggr kanske på den här tiden. Blir inte hungrig sen förrän senare på kvällen, behöver inte äta speciellt mkt för att bli mätt (toppen iofs då jag tappat ett gäng kilon!).
Åt Concerta i ett par månader innan jag gick över på Strattera. Men Concertan gjorde så jag tappade mer hår än normalt, vilket INTE är ok. Strattera ska tydligen inte ha DEN biverkan, däremot tappar man sexlusten(!!)...varför kan de inte bara funka! Ngn som har erfarenhet ang den biten och Strattera?
Lägger ner det hela om det ska fortsätta så här....får väl äta Omega 3 piller istället, det ska visst hjälpa mot adhd oxå.
2011-09-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillerQueen
Jag har ätit Strattera i en vecka. Tar den på morgonen och mår sen illa halva dan. Har kunnat äta frukost ordentligt 2 ggr kanske på den här tiden. Blir inte hungrig sen förrän senare på kvällen, behöver inte äta speciellt mkt för att bli mätt (toppen iofs då jag tappat ett gäng kilon!).
Åt Concerta i ett par månader innan jag gick över på Strattera. Men Concertan gjorde så jag tappade mer hår än normalt, vilket INTE är ok. Strattera ska tydligen inte ha DEN biverkan, däremot tappar man sexlusten(!!)...varför kan de inte bara funka! Ngn som har erfarenhet ang den biten och Strattera?
Lägger ner det hela om det ska fortsätta så här....får väl äta Omega 3 piller istället, det ska visst hjälpa mot adhd oxå.

Ditt illamående är helt vanligt för strattera. Det kommer inte gå över. Det är endast skit denna medicin. Hur man nu kan kalla det för medicin? Min sambo har ätit den och fått i princip alla bieffekter, men märker inte allt själv.
Jag är delvis emot metylfenidat också. Det är inte helt problemfritt.
Jag råder dig att tvinga till dig Metamina. Det är den bästa ADHD medicinen med minst biverkningar.
När en svensk läkare säger att en medicin är fri från biverkningar så betyder det att man inte kan bli hög på den.
För att i Sverige ska man inte vara hög. Inte på något annat än alkohol och tobak. Annars är man en knarkare.
2011-09-04, 23:00
Medlem
Ok, tack för rådet
Kommer inte att fortsätta med Strattera då sexet blir som ett lass skit. Hoppas det inte ingår håravfall med Metamina.
2011-10-08, 01:46
Medlem
NostradamusJRs avatar
läkarna säger att min ADHD-utredning kan ta upp till tre år att få igenom. Men det finns inga tvivel att jag har det med tanke på hur jag "beter mig" samt att jag provade Concerta och det gav precis den effekt jag eftersträvade (inte att bli hög då utan mer känslomässigt och fokuserad)

Hursomhelst; måste man gå igenom exakt samma undersökningar för att få strattera eller är det, eftersom man inte kan bli hög på det, något som de gladeligen prackar på en?
2011-10-08, 12:25
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
läkarna säger att min ADHD-utredning kan ta upp till tre år att få igenom. Men det finns inga tvivel att jag har det med tanke på hur jag "beter mig" samt att jag provade Concerta och det gav precis den effekt jag eftersträvade (inte att bli hög då utan mer känslomässigt och fokuserad)

Hursomhelst; måste man gå igenom exakt samma undersökningar för att få strattera eller är det, eftersom man inte kan bli hög på det, något som de gladeligen prackar på en?

Man måste gå igenom samma undersökningar för att få Strattera. Annars kan du testa Efexor som är liknande Strattera eller Voxra som också går på noradrenalin.
Senast redigerad av Slingshot 2011-10-08 kl. 12:33.
2011-10-08, 13:49
Medlem
NostradamusJRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Man måste gå igenom samma undersökningar för att få Strattera. Annars kan du testa Efexor som är liknande Strattera eller Voxra som också går på noradrenalin.

Har testat dem och fått horribla biverkningar
Vafan måste man gå igenom samma utredning för? Det är ju harmlöst liksom? Varför kan man bara inte få prova om det fungerar? Jag menar, de ger concerta till vuxna trots att de tydligen inte "får" ge det till folk över 18 år... så jävla löjligt...
2011-10-31, 18:23
Medlem
NostradamusJRs avatar
Har ätit strattera i lite mer än 3 veckor nu. ligger på 50mg (1,2mg/kg kroppsvikt) och om vi försöker lägga upp det såhär.

Åt concerta i en månad. Mitt liv klarnade, mina framtidsutsikter såg fantastiska ut, jag blev "normal" i mitt eget tycke. Sen efter en månad så föll det. De första 2 timmarna så var jag i god form sedan var jag så ångestfylld att det inte går att beskriva med ord.

Förklarade detta för läkaren (han visste att jag självmedicinerade) och sen så blev det strattera för det krävs tydligen ingen utredning för det.

Om vi säger såhär: Jag känner inte av de effekterna som concertan såsom att kunna läsa ut en bok på 300 sidor utan att tappa fokus men mitt välbefinnande har ökat något så när.

Var med om en del jobbiga bieffekter i början men de har försvunnit, det enda som är kvar är rubbad sömn...

OM MAN BORTSER FRÅN

Ena dagen vill jag knivhugga första person jag ser och jag sover med ett slagträ.
Andra dagen dansar jag runt och sjunger och storstädar lägenheten.
Dag 3 så ligger jag bara i "dvala" varken ledsen, arg eller glad.

Att tillägga är att direkt jag stiger upp på morgonen så vill jag bara dö men 15 min efter att jag klämt i mig stratteran 50mg + 600mg lamictal + en snus + 2 koppar kaffe så är jag någorlunda stabil. Sen så är det bara att invänta vad dagen har att erbjuda. Misshandel, kärleksbrev eller apatisk dvala.
2011-11-09, 00:14
Medlem
I den långtidsstudie av Strattera som Christopher Gillberg gjorde på vuxna i Göteborg (de skulle få Strattera i 12 månader) fick 95 procent (19 av 20) avbryta studien i förtid. 40 procent fick avbryta på grund av skadeverkningar från Strattera. De skadeverkningar som uppkom var leverskada, sköldkörtelskada, aggressivitet/fientlighet, depression, förhöjt blodtryck, subjektiv obehagskänsla

http://jannel.se/fakta.ADHD-drogen.Strattera.pdf
2011-11-09, 23:08
Medlem
GaiNs avatar
Kan tillägga att det är ingen ide att skjuta i sig Strattera - fungerar inte. Testade en gång då jag var desperat på ett behandlingshem. Mådde mest skumt av det, inget jag skulle ta igen.

Må väl
GaiN
2011-11-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Kan tillägga att det är ingen ide att skjuta i sig Strattera - fungerar inte. Testade en gång då jag var desperat på ett behandlingshem.
Kanske har att göra med att du tagit en del andra saker i ditt liv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in