Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-14, 20:12
  #1
Avstängd
KantStolts avatar
Läste något om att denna är en av de mediciner som likt concerta och amfetamin skrivs ut till adhd-barn, är detta en centralstimulantia? Tycker man inte har hört nånting om denna substans.
2008-04-14, 22:16
  #2
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantStolt
Läste något om att denna är en av de mediciner som likt concerta och amfetamin skrivs ut till adhd-barn, är detta en centralstimulantia? Tycker man inte har hört nånting om denna substans.

Inga rekreationella egenskaper. Se exempelvis FASS:
"Atomoxetin är varken ett centralstimulerande läkemedel eller ett amfetaminderivat. I en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie av beroenderisk hos vuxna jämfördes effekterna av atomoxetin med placebo. Atomoxetin visade inte några tecken på stimulerande eller euforiska egenskaper."

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...3&UserTypeID=0
2008-04-14, 22:49
  #3
Avstängd
KantStolts avatar
Men vilken effekt har det på det klientel som använder det då?
2008-04-15, 00:08
  #4
Medlem
evions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantStolt
Men vilken effekt har det på det klientel som använder det då?

Tjao om du petar i dig atomexetin kan du förvänta dig en typ av tunnelseende, alltså oförmåga att bearbeta mer än en tankekedja i taget. Detta tillstånd kan upplevas som smått apatiskt och dödar de flesta känslor, såväl ångest som glädje. Vidare kan du se fram emot förhöjt blodtryck, ökad puls, smärta vid utlösning (ofta osynkroniserad med själva extasen, dvs sker inte sprut och njut på samma gång) slumpmässig utlösning vid urinerande och smärta i könsorganet. Mindre besvärliga effekter är muntorrhet, torra ögon och minskad aptit.

Detta kanske kan vara av intresse:
Citat:
Ursprungligen postat av http://ehs.lilly.com/msds/msds_atomoxetine_hydrochloride_tablets_and_capsule s.html
Emergency Overview

Emergency Overview Effective Date: 04-Apr-2001


Lilly Laboratory Labeling Codes:
Health 3 Fire 1 Reactivity 0

Primary Physical and Health Hazards: Not hazardous if intact. Corrosive (eyes). Nervous System and Heart Effects.

Caution Statement: Intact Atomoxetine Hydrochloride Tablets and Capsules are not considered to be a health hazard. The contents of Atomoxetine Hydrochloride Tablets and Capsules may cause burns or permanent tissue damage to the eyes. Effects of exposure may include tremors, nervousness, anxiety, nausea, headache, change in blood pressure, and increased heart rate.

Routes of Entry: Inhalation and skin contact.

Effects of Overexposure: Tablets and capsules are intended for human consumption under guidance of a physician. Based on animal/clinical data, atomoxetine hydrochloride may be harmful if ingested, may be fatal if inhaled, may cause burns or permanent tissue damage to the eyes, and is not expected to be irritating to the skin. Effects of overexposure to atomoxetine hydrochloride may include gastrointestinal effects (nausea, vomiting), fatigue, decreased appetite, dizziness, mood swings, insomnia, and increased blood pressure and heart rate. Rare cases of liver toxicity have been reported. Animal studies with atomoxetine hydrochloride have reported liver effects, dilated pupils, and tremors.



Section 4 - First Aid Measures
Eyes: Hold eyelids open and flush with a steady, gentle stream of water for 15 minutes. See an ophthalmologist (eye doctor) or other physician immediately. Immediate rinsing may prevent permanent damage.

Skin: Remove contaminated clothing and clean before reuse. Wash all exposed areas of skin with plenty of soap and water. Get medical attention if irritation develops.

Inhalation: Move individual to fresh air. Get medical attention if breathing difficulty occurs. If not breathing, provide artificial respiration assistance (mouth-to-mouth) and call a physician immediately.

Ingestion: Do not induce vomiting. Call a physician or poison control center. If available, administer activated charcoal (6-8 heaping teaspoons) with two to three glasses of water. Do not give anything by mouth to an unconscious person. Immediately transport to a medical care facility and see a physician.

Notes to Physician:
Atomoxetine - An airway should be established. Monitoring of cardiac and vital signs is recommended, along with appropriate symptomatic and supportive measures. Gastric lavage may be indicated if performed soon after ingestion. Because atomoxetine is highly protein-bound, dialysis is not likely to be useful in the treatment of overdose.
2008-04-15, 00:12
  #5
Avstängd
KantStolts avatar
det där med tunnelseende, är det nåt i stil med snöa-in-effekten som man får av centralstimulanter, dvs att man fastnar i en viss grej och sitter och håller på med bara det och glömmer allt annat?

det är en ganska behaglig effekt. om det nu är nåt sånt som du menar.

jag tänker ju att strattera borde ge någon form av effekt som på något vis liknar de effekter som centralstimulanterna ger. om de nu används till samma klientel
2008-04-15, 00:24
  #6
Medlem
evions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantStolt
det där med tunnelseende, är det nåt i stil med snöa-in-effekten som man får av centralstimulanter, dvs att man fastnar i en viss grej och sitter och håller på med bara det och glömmer allt annat?

det är en ganska behaglig effekt. om det nu är nåt sånt som du menar.

jag tänker ju att strattera borde ge någon form av effekt som på något vis liknar de effekter som centralstimulanterna ger. om de nu används till samma klientel

Mjadu, se det lite som att trycka ansiktet mot en trasa indränkt i kloroform utan att somna in. Medan trasan täcker dina ögon och isolerar dina öron (dvs blockerar de flesta intryck av omvärlden) sitter du som i stasis och tänker en tanke i taget i neandertalartempo. Så visst, som du själv säger liknar den här formen av tunnelseende de effekter som diverse centralstimuli kan ge upphov till, frånsett engangemang och egentligt intresse. Citerar en användare från addforums.com

Citat:
Ursprungligen postat av pedalpounder
Unmedicated:
"oh no, I'm due but can't go tomorrow or the day after. I'll have to find someone to pick me up. What if I can't get a ride and I miss that meeting? Crap, maybe I should go next week, but I have a roadtrip this weekend and will put 1000 miles on it. NOOOOoo my warranty will be voided! They're going to say I don't take good care of my car! I'm going to have to prove to them that I do. So that means I'll have to fetch my old car care receipts. Where are those anyway? Some of them are in the glove box, some in my filing cabinet, some in the letter tray and some god knows where. How will I ever be able to sell my car without proof of maintenance? Did I just lose thousands in resale value? F*** if only I could just be more organized! It's not hard, what the hell is wrong with me. "

On Strattera:
Okay, oil change tomorrow morning and I'll just get to work late.

I'd rather not care. Caring sucks.
__________________
Senast redigerad av evion 2008-04-15 kl. 00:27.
2008-04-15, 00:27
  #7
Avstängd
KantStolts avatar
Stackars adhd-ungar. Är det sånt här rädslan mot medicinering med amfetamin för med sig - värdelösa mediciner som knockar dom i skallen med trubbiga medel? Allt är tydligen bättre än beprövad centralstimulantia.. För nån annan anledning än "desperation" till en medicin med såna skiteffekter som du beskriver finns väl inte?
2008-04-15, 00:38
  #8
Medlem
evions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantStolt
Stackars adhd-ungar. Är det sånt här rädslan mot medicinering med amfetamin för med sig - värdelösa mediciner som knockar dom i skallen med trubbiga medel? Allt är tydligen bättre än beprövad centralstimulantia..

Sorgligt nog verkar det vara som du säger.

Citat:
För nån annan anledning än "desperation" till en medicin med såna skiteffekter som du beskriver finns väl inte?

Jag vill minnas att Strattera ursprungligen togs fram av Lilly som ett tillskott till familjen antidepressivum, men då inga samband mellan medicinering och välmående kunde hittas bytte man spår och marknadsförde det som hjälpmedel vid neuropsykiatriska svårigheter.

För att få lite kontrast mot allt hat jag spridit över den här substansen skulle det kanske lätta upp lite om någon med positiva erfarenheter av atomexetin hoppade in i tråden och delade med sig.
2008-04-15, 01:02
  #9
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Som ADHD-medicin verkar strattera inte vara så lyckat annat än för Lilly som vet hur man tar betalt för skiten.
Bieffekterna är både många och vanliga, antalet personer som upplever gynsamma effekter löjligt få.
Men det fungerar ju för vissa och jag förstår att svenska läkare skriver ut det i första hand då det inte är ett licenspreparat eller ens narkotikaklassat.
Själv fick jag det utskrivet i väntan på utredning, läkarens resonemang verkade vara något i stil med "lär ju inte funka, men man vet ju aldrig..skadar inte att testa". Som tur var tog jag inte heller någon skada även om det säkerligen inte var långt ifrån. Sannerligen ingen medicin för mig.


Som jag har försått det så verkar strattera genom att blockera återupptaget av noradrenalin, så om man gillar att ha ökad mängd av det i hjärnan så kan det väl vara en intressant medicin.


Läste en del om det innan jag började medicinera med det. Har för mig att möss som har blivit tränade till en kokain"habit" likagärna kan ta atomoxetin som kola om de får välja fritt. Läste även att man kunde få kokainliknande effekter om man snortade skiten, vilket dock sades svida utav bara helvete...och då Lilly själva varnar för att atomoxin kan ge permanenta skador på vävnaden i halsen vid direkkontakt så skulle jag inte tippa på att det är en så ruggigt bra idé.
2008-04-15, 03:30
  #10
Medlem
PhantomBlots avatar
Centralstimulantia -> Övriga droger

/mod
2008-04-15, 10:19
  #11
Avstängd
zniffes avatar
Min erfarenhet av Strattera är att det är den adhd-medicin som personer med missbrukarpersonlighet får...

Jag får inte Strattera
2008-04-15, 12:12
  #12
Medlem
KisseMjaos avatar
Jag åt strattera i 6 dagar, sen stogd jag inte ut mera, det va ju som rena rama sömnpillret!
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback